شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
قاسم بهرامی داران

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه خاتم الانبیاء(ص) شهرستان داران استان اصفهان با اشاره به این که این مدرسه قابلیت تبدیل شدن به قطب علمی غرب استان را دارد، خواستار سطح بندی(رتبه بندی)، مدارس علمیه شهرستان ها و تامین اساتید مورد نیاز شد.

حجت الاسلام قاسم بهرامی در گفتگو با خبرگزاري حوزه به تشریح مهمترین برنامه های مدرسه علمیه خاتم الانبیاء(ص) شهرستان "داران" از توابع استان اصفهان  پرداخت که حاصل آن در پی می آید.

*لطفا ابتدا با معرفي خود اشاره اي به سوابق تحصيلاتي حوزوي‌تان داشته باشید؟

بنده قاسم بهرامی ، مدیر مدرسه علمیه حضرت خاتم الانبیاء(ص) داران هستم که ازسال1385، با پایان یافتن تحصیلاتم به این شهرستان برگشته و مسئولیت مدرسه را پذیرفتم. البته این مدرسه در آن سال دارای سه پایه مقدماتی بود و با توجه به فرسودگی مکان، طلاب کمی پذیریش داشت، تا جایی که به مرز انحلال رسید؛ ولی با کار‌هایی که در سال‌های گذشته صورت گرفته، بحمدالله این روزها با نشاط علمی خاصی به کار خود ادامه می دهد.

*امسال چند طلبه در مدرسه  خاتم الانبياء(ص) داران مشغول به تحصیل هستند؟

در حال حاضر بیش از یکصد طلبه در هفت پایه تحصیلی در این مدرسه مشغول به تحصیل می باشند.

*آیا به دلیل مسافت طولانی شهرستان داران از شهر اصفهان، برای تامین اساتید با مشکل روبرو نیستید؟

برای تامین استاد مشکل دارم، اما با همکاری واحد اساتید مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان و همچنین همکاری برخی اساتید، مدرسه ما دارای چهار استاد تمام وقت بوده و سایر اساتید، از روحانیون مستقر در شهر می باشند. به عنوان مثال امام جمعه داران و مسئولان نهاد رهبری در دانشگاه، نیروی انتظامی و برخی همکاران اجرایی مدرسه نیز مشغول تدریس می باشند.

البته چون اساتید مدرسه دارای اشتغالات زیادی نمی باشند، برای طلاب مدرسه وقت بیشتری می گذارند و این امر مزیتی برای طلاب مدرسه خاتم الانبیا(ص) است.

*آیا طلاب مدرسه در برنامه های فرهنگی شهر نیز همکاری دارند؟

بلکه اکثر فعالیت های فرهنگی شهرستان، توسط طلاب مدرسه انجام می پذیرد، به طوری که طلاب دانش آموخته در حوزه علمیه با حضور پررنگ و فعال خود در هیئت ها و مجالس مختلف مذهبی - فرهنگی، نقش بسزایی در جهت دهی مردم به سوی آرمان های دین مبین اسلام و انقلاب اسلامی دارند.

همچنین بسیاری از فارغ التحصیلان مدرسه در روستاهای شهرستان مشغول به تبلیغ بوده حتی به دلیل کمبود روحانی مبلغ، طلاب سطوح پایین حوزه(از پایه چهار به بالا) هم به تبلیغ مشغول هستند و توسط مدارس، نهادها و ارگان های شهرستان را پوشش می دهیم.

برای مثال باید عرض کنم که برخی از طلاب مدرسه، در دهیاری ها به عنوان مشاور و همکار فعالیت می کنند و این امرنشان دهنده اقبال خوب مردم نسبت به طلاب می باشد.

*چه برنامه های فرهنگی در مدرسه اجراء می شود؟

دروس اخلاق مدرسه به طور مستمر ادامه دارد، ولی چون مدرسه خاتم الانبیاء(ص)، شب ها درحدود 80 طلبه حجره نشین دارد، لذا نیازمند اساتیدی هستیم تا برخی از شب ها در مدرسه بیتوته نمایند. از دیگر برنامه ها، برگزاری جلسات تحلیل سیاسی می باشد که نظم و برنامه ریزی خاص و همچنین با توجه به قدرت طلاب برای جهت دهی سیاسی مردم به سمت اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی از طلاب بهره می‌بریم، لذا باید تحلیل خوبی از اتفاقات جهان داشته باشیم تا در این زمینه نیز موفق عمل کنیم.

بسیج مدرسه نیز بسیار فعال بوده و در سال گذشته به عنوان بهترین پایگاه بسیج طلاب و روحانیون در سطح استان معرفی گردید، همه کارهای بسیج در مدرسه به دست طلاب انجام می‌شود.

*آیا فعالیت های ورزشی توسط طلاب صورت می پذیرد؟

به همت واحد فرهنگی مرکز و پیگیری های همکاران فرهنگی ما در مدرسه و البته اشتیاق طلاب محترم به این امر، زمان‌های مختلفی را برای ورزش طلاب از سالن های موجود در شهر اجاره نمودیم که طلاب در طول سال با هزینه‌ای کم، از این امکانات استفاده می کنند. با این حال ورزش هایی همچون تنیس در مدرسه انجام می شود.

لازم به ذکر است که مدرسه علمیه داران، دارای اساتید رزمی در بین طلاب است که می توانند مربیان خوبی برای سایر طلاب باشند.

* مدرسه در فعالیت های پژوهشی چه موفقیت هایی داشته؟

آثارپژوهشی مدرسه علاوه بر ارائه به مرکز مدیریت و ثبت نمرات در کارنامه طلاب ، در فراخوان های دانشگاه ها هم ارائه می شود وبعنوان مثال یکی از طلاب ما در فراخوان مقاله دانشگاه آزاد و پیام نور با موضوع عفت، مقام اول را کسب کرد. با این وجود، از شرایط فعلی در خصوص پژوهش راضی نیستم و باید اساتید پژوهشی بهتری را در مدرسه به کار بگیریم، تا باعث ارتقاء سطح علمی و تحقیقاتی طلاب شوند.

* شورای طلاب در مدارس را چگونه ارزیابی می کنید؟

این طرح خوبی است که البته هرسال نسبت به گذشته بهتر می شود، خود طلاب متکفل کارهای مدرسه می شوند واین نوید خوبی برای تربیت مدیران با تجربه در آینده نزدیک است.

*آیا برنامه خاصی برای فارغ التحصیلان مدرسه که ساکن شهر داران هستند، دارید؟

ما در حال آمارگیری هستیم واخیراً مشخصات 500 نفر را احصاء کردیم و از طرفی امام جمعه نیز جلسات ماهیانه‌ای برای طلاب مستقر به صورت مستمر برگزار می کنند.

*آیا بین حوزه و سازمان های شهر داران تعامل وجود دارد؟

این تعامل بدیهی است و روابط بسیار خوبی بین مدرسه و ادارات شهر وجود دارد، این ارتباط چالش از جهت کمک‌های فرهنگی و مذهبی مدرسه به اداره‌ها برای انجام برنامه ریزی دینی در سطح شهرستان می‌باشد.

*به نظر شما طلاب مدرسه، در چه زمینه هایی نیاز به آموزش های تخصصی بیشتری دارند ؟

طلاب باید در علوم روز و تبلیغ در حوزه مجازی نیز فعال شوند، این مهم، نیاز به آموزش تخصصی دارد.

*آیا طرح بلاغ در مدرسه اجراء می شود؟

طرح بلاغ دو دوره است که در مدرسه برگزاری می‌شود، در دوره اول، 16 نفر در ترم چهارم مشغول به تحصیل بوده و در دوره دوم نیز 11نفر در ترم اول در حال تحصیل هستند.

*انتظارات شما از مرکز مدیریت حوزه اصفهان چیست؟

به نظرم می رسد با توجه به استقبال خوب طلاب نسبت به مدرسه خاتم الانبیاء(ص)، به زودی تبدیل به قطب علمی منطقه غرب اصفهان شویم، لذا انتظاراتی از مدیریت حوزه وجود دارد:

1-آزمون های شفاهی به دلیل دوری مسافت تا شهر اصفهان ، در مدرسه علمیه "داران" برگزار شود

2-آزمون ورودی غرب اصفهان در شهر "داران" برگزار گردد

3-امکانات بهتری به شهرستان های دور تعلق گیرد.

4-مدارس به تناسب دوری و نزدیکی به شهر، جمعیت، وضعیت هوا، و....سطح بندی شوند.

* آیا برنامه های رفاهی خاصی برای طلاب اندیشیده اید؟

ما در مدرسه قرض الحسنه ای با سرمایه ثابت حدود 4 میلیون تومان تاسیس کردیم که به طلاب متاهل حدود 500هزار تومان و به طلاب مجرد 250هزارتومان وام قرض الحسنه، بدون ضمانت تعلق می گیرد.

انتهای پیام

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha