پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله فقیهی

حوزه/ استاد حوزه علمیه گفت: نور ولایت و شجره طیبه ولایت از فاطمه بروز کرده است و تمام ائمه از فاطمه(س) هستند و محوریت او به این دلیل است.

 آیت الله محسن فقیهی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و با اشاره به ویژگی‌های بارز ایشان اظهار داشت: حجاب و عفت و پیروی از ولایت جزو مهم‌ترین ویژگی‌های فاطمه زهرا(س) است که باید به آن‌ها اشاره کرد.

وی گفت: از حضرت فاطمه(س) پرسیدند که چه چیزی برای زن بهترین است و جواب دادند که هیچ نامحرمی او را نبیند و زن نیز مرد نامحرمی را نبیند و این بهترین اخلاق فاطمه زهرا(س) است که باید الگو قرار بگیرد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: روزی مرد نابینایی در خانه حضرت فاطمه(س) را می‌زد ولی حضرت در را باز نکردند و از پشت در جواب دادند و هنگامی که از او پرسیدند که چرا در را باز نکردی جواب دادند درست است که او نابینا است ولی من که چشم داشتم که او را ببینیم و برای زن مناسب نیست که به مرد نامحرم نگاه کند.

وی با اشاره به ویژگی ولایت پذیری حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: حضرت فاطمه(س) از امیرالمؤمنین(ع) پیروی کامل داشتند و حتی جان خود را برای ولی زمان خود فدا کردند.

آیت الله فقیهی ابراز داشت: فشارها و سختی‌هایی که بر حضرت فاطمه(س) وارد می‌شد به خاطر حمایت از علی(ع) بوده ولی حضرت زهرا(س) تا آخرین لحظه دست از حمایت از امام زمان خود برنداشتند.

وی با اشاره به اینکه پیروی از ولایت به معنای حمایت تا آخرین لحظه است گفت: حضرت زهرا(س) در آن زمان باید از علی(ع) دفاع می‌کردند و این کار را انجام دادند و امروز در عصر غیبت نیز باید از ولی امر مسلمین حمایت کنیم و آن را به عنوان وظیفه شرعی خود انجام دهیم.

عضو جامعه مدرسین با اشاره به ویژگی‌های دیگر فاطمه زهرا(س) افزود: حضرت فاطمه(س) به اطعام فقرا اهتمام ویژه‌ای داشت و حتی لباس خود را به فقرا می‌بخشیدند گرسنگی می‌کشید ولی غذای خود را به فقرا می‌داد.

وی با بیان اینکه آیه «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً» در شان او نازل شده است گفت: روحیه سخاوت در خانواده رسالت این چنین بود که دیگران را بر خود مقدم می‌داشتند و این ایثار باید سرمشق ما قرار بگیرد.

آیت الله فقیهی با اشاره به محوریت حضرت فاطمه زهرا(س) در حدیث کسا عنوان کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) سرچشمه زلال ولایت هستند و به این دلیل در این حدیث در محوریت قرار دارند.

وی با بیان اینکه در روایت داریم که ائمه(ع)حجت خدا هستند و فاطمه (س) بر ائمه(ع)حجت دارد تصریح کرد: نور ولایت و شجره طیبه ولایت از فاطمه بروز کرده است و تمام ائمه از فاطمه(س) هستند و محوریت او به این دلیل است.

انتهای پیام/313/30

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha