شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت‌الاسلام ملکدار

حوزه/ معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه کشور با بیان این ‌که اگر داستان حضرت یوسف (ع) احسن القصص قرآن است، تاریخ دفاع مقدس هم احسن القصص انقلاب اسلامی می باشد، تاکید کرد: استفاده از قالب و زبان هنری موجب ماندگاری تاریخ پر افتخار دفاع مقدس می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، حجت الاسلام  والمسلمین محمود ملک دار، امروز در مراسم اختتامیه نخستین کنگره ملی داستان نویسی روحانیت در انقلاب و دفاع مقدس که در سالن اجتماعات دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد، بیان کرد: دفاع مقدس بخشی از تاریخ های افتخار آفرین این کشور و ملت است و طبیعتاً هر جا که یاد دفاع مقدس باشد، عطر خوش شهادت و شهید هم فضا را معطر و معنوی می کند.

وی افزود: کنگره روحانیت و دفاع مقدس دارای ارزش های فراوانی است، چرا که موضوع آن تاریخ دفاع مقدس و حضور روحانیت در جبهه های جنگ می باشد، همچنین در برگزاری آن مراکز و نهادهای ارزشمندی با یکدیگر همکاری داشته اند و در کنار هم قرار گرفتن مراکز و نهادها بسیار ارزشمند است.

معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه کشور عنوان کرد: یکی از تحولات مهم پیروزی پیامبر اکرم(ص) در ایجاد تمدنی بزرگ و هدایت انسان ها به سمت کمال الهی، استفاده از زبان هنر، عواطف و احساسات و در کنار منطق قوی و بی بدیل بود و ایشان از داستان و قصه به عنوان یکی از ابزارهای مهم تربیتی انسان ها استفاده کردند.

وی، با ذکر این نکته که از تاریخ عبرت آفرین نباید غافل بود، ادامه داد: طبق فرموده خداوند قصه ها و داستان های واقعی برای صاحبان عقل و خرد عبرت آموزی محسوب می شود که باید از آن برای تعالی جامعه و ساختن زندگی الهی و مطلوب استفاده کرد.

*داستان دفاع مقدس؛ احسن القصص انقلاب

حجت الاسلام  والمسلمین ملک‌دار تصریح کرد: اگر داستان حضرت یوسف (ع) احسن القصص قرآن است، داستان دفاع مقدس هم احسن القصص انقلاب اسلامی می باشد و می توان از طریق قالب های مختلف هنری، جامعه را متحول و آینده خوبی برای انقلاب و کشور ترسیم کرده و موجب ماندگاری این تاریخ پر افتخار باشیم.

معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه کشور با تاکید بر اینکه تا تفکری با هنر آمیخته نشود، در تاریخ ثبت نخواهد شد؛ اظهار کرد: زبان هنر، بهترین وسیله برای ماندگاری مفاهیم است به طوری که اگر تفکری با هنر آمیخته نشود، این تفکر از بین رفتنی است.

این مسئول حوزوی اضافه کرد: حوزه های علمیه باید با تأسی از پیامبر اکرم(س) از ابزار هنر برای بیان مضامین استفاده کنند که این هم به برکت خون شهدا و دفاع مقدس است و حوزه وارد این عرصه‌ها شده است.

*پیشگامی روحانیت دردفاع ار دین و مردم

حجت الاسلام  و المسلمین ملک‌دار در ادامه به نقش روحانیت در حوادث و وقایع تاریخی اشاره کرد و گفت: همان طور که روحانیت در طول تاریخ همیشه در کنار مردم و در مواقع خطر پیشگام بوده، در دفاع مقدس هم این گونه بود و ضبط و ثبت این خاطرات می تواند گام بلندی در مسیر  معرفی خدمات حوزه علمیه باشد.

معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه  کشور خاطر نشان کرد: برگزاری چنین کنگره هایی نباید فقط به یک دوره محدود شود، بلکه باید زمینه ای فراهم شود تا در سال های بعد حداقل هر سال یک کنگره با موضوع دفاع مقدس داشته باشیم.

*کنگره شعر دفاع مقدس روحانیت برگزار می شود

وی افزود: به دنبال برگزاری این کنگره زمینه های برگزاری کنگره شعر دفاع مقدس روحانیت هم فراهم شده و انشاء الله در سال 1394 شاهد برگزاری این کنگره خواهیم بود.

دبیر نخستین کنگره نقش روحانیت در دفاع مقدس یادآور شد: حدود 105 اثر به دبیرخانه این کنگره ارسال شد که از این تعداد 55 اثر در بخش داستان نویسی،  34 اثر در بخش خاطره نویسی و 7 اثر هم در بخش رمان بود که در نهایت 7 اثر در بخش های مختلف حائز  رتبه شدند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha