پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
جوادی آملی عابدینی قزوین

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین عابدینی، سالیان متمادی در درس تفسیر قرآن حضور هوشمندانه داشت و معارف وحیانی را که به صورت عصاره ثقلین ارائه می شد، کاملا فراگرفت و استادی حوزه و دانشگاه را برازنده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حضرت آیت الله جوادی آملی طی مرقومه ای در فروردین سال1384، با اشاره به جایگاه علمی و تفسیری امام جمعه جدید قزوین، خاطرنشان کردند: حجت الاسلام والمسلمین عابدینی، سالیان متمادی در درس تفسیر قرآن کریم حضور هوشمندانه داشت و معارف وحیانی را که به صورت عصاره ثقلین ارائه می شد، کاملا فراگرفت و به بارگاه «تسنیم» بار یافت و در تدوین، تحقیق، سندیابی و ویرایش دروس القاء شده آن، سهم داشت و استادی حوزه و دانشگاه را برازنده است.

متن مرقومه این مرجع تقلید بدین شرح است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ إِيَّاهُ نَسْتَعِينُ

هوالشاهد

قرآن که قول ثقیل و وزین خداست «انَّا سَنُلْقِی عَلَیْکَ قَوْلاً ثَقِیلاً» (مزمّل/5) مخاطبان مقاومی می طلبد که از مائده «إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْاء وَأَقْوَمُ قِيلًا» (مزمّل/6) توانمند شده و شایسته فرمان «خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّةٍ» (مریم/12) شده اند.

چنین عالمان پژوهشگری که فرشتگان الهی بال های خود را زیر پای پژوهش و تحقیق آنان پهن می کنند، هم پر در می آورند و هم پرواز می کنند و هم جهت یابی پرواز آنان چونان ملائکه از طبیعت به فراطبیعت است نه چون مرغان طبیعی به طمع طعمه از تالاب به تالابی می پرند.

یکی از نمونه های بارز چنین طائران روحانی حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای عبدالکریم عابدینی قزوینی است که سالیان متمادی در درس تفسیر قرآن کریم حضور هوشمندانه داشت و معارف وحیانی را که به صورت عصاره ثقلین ارائه می شد کاملا فراگرفت و به بارگاه «تسنیم» باریافت و در تدوین، تحقیق، سندیابی و ویرایش دروس القاء شده آن سهم داشت و هم اکنون استادی حوزه و دانشگاه را برازنده است.

نصیحتی که به ثمره شجره طوبای تفسیر می شود این است که هماره با کتاب الهی باشد و آن را منبع اصیل بداند و ادله عقلی و نقلی معتبر را در ظلّ این میزان صدق و حق هماهنگ نماید.

توصیه ای که به طلاب و دانشجویان عزیز می شود که این است که در بهره وری از محضر چنین معلمی فتوری نکنند و پیشنهادی که به مردم بزرگوار استان عالم پرور قزوین«صِینَت عَن الحَوادث» می شود این است که از تعلیم کتاب و حکمت و تزکیه نفوس این گونه از عالمان متعهد دریغ نفرمایند. غفرالله لنا و لکم

 قم ۱۴ فروردین 1384

جوادی آملی

دستخط آیت‌ الله جوادی آملی + امام جمعه جدید قزوین

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha