سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
اعرافی

حوزه/ مراسم تجلیل از برگزیدگان بیستمین جشنواره قرآنی حدیثی جامعة المصطفی امروز در مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در جمع اساتید و طلاب مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی با تسلیت ایام فاطمیه و شهادت صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا(س)، با تأکید بر این که به خاندان نبی مکرم اسلام(ص) با محوریت فاطمه زهرا(س) عشق می‌ورزیم، تصریح کرد: محبت و مودت این بانوی بزرگ خاندان پیامبر اکرم(ص)، از وجوه مشترک قلبی همه ماست. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با بیان این که نام ها در بردارنده نشانه‌های شخصیت انسانی است، خاطرنشان کرد: نام های نهاده شده برای انبیاء و اولیای الهی، بر اساس فلسفه دقیقی انتخاب شده اند.

امام جمعه قم با بیان این که اسامی انبیاء و اولیای الهی از سوی مبادی غیبی و از ناحیه خداوند متعال تعیین می گردد، گفت: ارتباط مستقیمی میان اسامی و شخصیتی که نام بر او نهاده می‌شود وجود دارد.

وی در رابطه با نام گذاری صحیفه آسمانی قرآن کریم، اظهار داشت: نام و نشانه‌های متعددی در قرآن کریم  و روایات برای صحیفه آسمانی ذکر شده است که هر کدام گوشه‌ای  از حقیقت قرآن را منعکس می کند.

وی با اشاره یه این که بیش از 10 نام و لقب برای قیامت ذکر شده است، خاطرنشان کرد: این نام ها هر کدام بعد و زاویه‌ای از آن محشر بزرگ و رستاخیز عظیم را معرفی می‌کنند و در کنار هم منظومه‌ای منسجم و زیبا از معارف روز موعود را نمایان می‌سازند.

رئیس جامعة المصطفی با تاکید بر این که ساحت انسانی هایی که نام خدایی دارند، نباید ساده انگاشته شود، ابراز داشت: نام ها و اوصافی که توسط مجاری وحی واصل می گردد، معنی بلندی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی بیان داشت: اگر کسی القاب ائمه اطهار(علیهم السلام)  و سیر تاریخی سیره این بزرگواران را مطالعه نماید، علاوه بر معرفی گوشه‌ای از شخصیت این عزیزان، در خواهد یافت که این اسامی به نوعی در بردارنده واقعیت های اجتماعی عصر ایشان است.

وی در ادامه سخنان خود به بخشی از اسامی حضرت فاطمه زهرا(س) اشاره نمود و یادآور شد: "فاطمه"، پایه و اساسی ترین نام دخت نبی مکرم اسلام(ص) است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بر اساس روایات اسلامی، حضرت زهرا(س) را به این خاطر "فاطمه" نامیده اند که در ذات خویش از جهل و نادانی بریده  شده و از علم لدنی و الهی برخوردار بودند.

امام جمعه قم اظهار داشت: برخی از روایات به مقام عصمت بانوی مکرم اسلام فاطمه زهرا(س) تاکید نموده، ایشان را به سبب جدا شدن از گناهان و آلودگی‌ها و رسیدن به مقام پاکی الهی "فاطمه" نامیده اند.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی با اشاره به روایتی از ائمه معصومین(ع)، با تاکید بر این که دوستداران حضرت فاطمه زهرا(س) از عذاب نجات پیدا می‌کنند، خاطرنشان کرد: علم و عصمت الهی حاشیه امنی را برای کسانی که در شعاع نور این بانوی بزرگوار قرار دارند به وجود آورده است. این مقام جایگاه امنی است که هرکس وارد آن شود در امان خواهد بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نام "محدثه" را در بردارنده یکی دیگر از حقایق وجودی دخت نبی مکرم اسلام حضرت زهرا(س) دانست و ابراز داشت: محدث، مقامی است که انسان ضمن اتصال به عالم غیب، با ملائکه سخن می‌گوید.

وی با تأکید بر این که نام محدثه بعد از رحلت پیامبر اعظم(ص) نمود بیشتری پیدا کرد، اظهار داشت: در این دوره کوتاه، حضرت زهرا(س) بسیاری از حقایق عالم را از ملائکه دریافت نمود که ره‌آورد آن مصحف فاطمه(س) است. این مصحف به صورت امانتی میان ائمه اطهار(علیهم السلام) دست به دست شده و امروز در نزد امام زمان(عج) محفوظ است.

رئیس جامعة المصطفی ضمن تبیین ابعاد معنایی "کوثر" به عنوان لقب بانوی اول جهان، اظهار داشت: "کوثر" به معنای منبع و چشمه جوشان معارف الهی با خیری وصف ناشدنی است. که مصداق و شالوده اصلی آن فاطمه زهرا(س) می‌باشند.

وی تاکید کرد: اگر قرآن کریم را بدون تعصب و با نگاهی دقیق مطالعه نماییم، خود این مصحف آسمانی، ما را به اهل بیت(علیهم السلام) رهنمون می‌سازد. "کوثر" یکی از این رهنمون‌هاست.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی در پایان سخنان خود ضمن تاکید بر این که اگر قرآن کریم با گوشت، پوست و خون ما عجین باشد، با قرآن کریم می‌توان جهان را هدایت نمود، خاطرنشان کرد: همت بلند، نظم، وقت شناسی، اخلاص، آراسته شدن به انگیزه الهی، داشتن تصویرهای بلند از آینده، آمادگی برای نقش آفرینی در گستره جهانی از مهمترین مولفه‌هایی است که باید به آنها توجه نمود.

انتهای پیام  10 // 313

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha