شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
یمن

حوزه/ یمنی ها خطوط قرمز دیرین عربستان را شکسته اند و عربستان امروز از آنها انتظار دارد بار دیگر زیر بار یوغ عربستان بروند. سخنگوی انصارالله می گوید مقامات عربستان هنوز هم یمن را یکی از استان های خود می دانند و از مشاهده روند آزادی یمن از استعمار خود عصبی شده اند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل المنار، به تازگی کشورهای خلیج فارس به سرکردگی عربستان تصمیم گرفته اند گفتگوی طرف های یمنی را به ریاض منتقل کنند؛ اتفاقی که به نظر نمی رسد تصادفی باشد؛ چرا که ریاض، انقلاب انصارالله در یمن را کودتایی غیر قانونی می داند و این اقدام نیز در راستای به حاشیه راندن انصارالله می تواند توجیه پذیر باشد.

سناریوی از پیش تعیین شده

ماجرا از این قرار است که عبدربه منصور هادی رییس جمهور یمن که اکنون دوره قانونی ریاست او به پایان رسیده در نامه ای از ملک سلمان پادشاه عربستان و برادران خود در شورای همکاری خلیج فارس خواسته به نقش به اصطلاح سازنده خود عمل کنند و کنفرانس گفتگوی یمنی را با حضور تمام طرف ها و نیروهای سیاسی یمن در ریاض و تحت نظارت شورای همکاری خلیج فارس برگزار کنند.

از آنجا که این اقدام عبدربه در واقع اجرای سناریویی از پیش تعیین شده بود، با پاسخ مثبت و فوری شورای همکاری خلیج فارس روبرو شد و آنها خیلی زود از اجرای مقدمات و هماهنگی های لازم برای انجام این گفتگو در ریاض خبر دادند.

اما با توجه به مواضع خصمانه ریاض علیه انصارالله آیا ریاض می تواند محل مناسبی برای برگزاری این نشست باشد و آیا عربستان می تواند میانجی خوبی در این زمینه باشد؟

جنبش انصارالله که یکی از طرف های تاثیرگذار و قدرتمند در توازن سیاسی یمن است تاکید می کند که با شرکت در گفتگوی ریاض کاملا مخالف است و به جز انصارالله حزب اتحاد قوی الشعبیه و حزب المؤتمر الشعبی العام و حزب البعث الاشتراکی و تعدادی از جریان های سیاسی دیگر نیز در این زمینه با انصارالله موافقند.

موضع انصارالله

محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله می گوید: نظر انصارالله این است که ما با مشارکت در هر گفتگویی که مکان و زمان آن را یمنی ها انتخاب نکرده باشند مخالفیم. وی تاکید می کند که فقط یمنی ها هستند که می توانند تصمیم بگیرند مکان این گفتگو کجا باشد تا این گفتگو یک گفتگوی ملی واقعی باشد.

در مقابل سعد بن عمر نویسنده و تحلیلگر سیاسی عربستانی می گوید: گفتگویی که قرار است در ریاض برگزار شود، با نظارت شورای همکاری خلیج فارس برگزار می شود نه با نظارت ریاض.

وی همچنین تاکید کرد که انتخاب ریاض به عنوان محل این گفتگو بنا به درخواست عبدربه منصور هادی انتخاب شده و این به خاطر نقش محور ریاض در شورای همکاری خلیج فارس می باشد.

اما سخنگوی انصار الله ضمن ردّ این ادعا می گوید: منصور هادی فقط یکی از طرف های گفتگو است و رییس جمهور قانونی کشور نیست و هیچ کدام از طرف ها این حق را ندارد به دیگران تکلیف کند که برای گفتگو به پایتختی بیایند که او به تنهایی آن را برگزیده است.

محمد عبدالسلام می گوید: ما بر این باوریم که ریاض کشوری پاک و بی تقصیر در بحران یمن نیست و بلکه عربستان کشوری است که همواره از تکفیری ها و القاعده و النصره و عناصر جنایتکار آنها حمایت کرده و واضع خصمانه ای علیه انقلاب مردمی یمن دارد.

افکار عمومی یمن

در یمن این باور وجود دارد که موضع گیری های عربستان چه از طرف خودش و چه به نام شورای همکاری خلیج فارس، در واقع واکنش به مواضع صریح انصارالله در مورد نقش عربستان در پیچیده کردن بحران سیاسی یمن صادر می شود و همچنان موضع گیری های سید عبدالملک بدرالدین الحوثی در مورد نقش عربستان در پیاده کردن الگوی لیبی در یمن و حمایت عربستان از گروه های تکفیری در کاخ های پادشاه عربستان زمزمه می شود. و مقامات عربستان هنوز تصاویر سفرهای اخیر گروه های یمنی به مسکو و جمهوری اسلامی ایران و مصر را پیش روی خود دارند.

یمنی ها خطوط قرمز دیرین عربستان را شکسته اند و عربستان امروز از آنها انتظار دارد بار دیگر زیر بار یوغ عربستان بروند و اقدام جدید عربستان نیز در همین راستا قابل تحلیل می باشد. محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله می گوید مقامات عربستان هنوز هم یمن را یکی از استان های خود می دانند و از مشاهده روند آزادی یمن از استعمار خود عصبی شده اند.

محمد عبدالسلام در ادامه این سؤال را مطرح کرد که با توجه به اینکه طرف های شرکت کننده در گفتگوی ریاض مواضعی مشابه و یکپارچه دارند قرار است با چه کسی گفتگو کنند؟

توجیه نویسنده عربستانی

از سوی دیگر سعد بن عمر نویسنده عربستانی با نادیده گرفتن حملات روزانه رسانه های سعودی به کمیته های مردمی یمن و انصارالله می گوید تمام طرف هایی که در گفتگوی صنعا شرکت داشته اند باید در گفتگوی ریاض نیز شرکت کنند، چون هرگونه اختلاف آنها با عربستان نمی تواند مانع اجابت دعوت شورای همکاری خلیج فارس از سوی آنها شود. وی می گوید این دعوت از سوی شورای همکاری صورت گرفته و این بدان معنا است که هیچ کشوری در این گفتگو تاثیرگذار نیست و قرار نیست کشور میزبان از برخی طرف ها جانبداری کند. وی افزود: انتخاب ریاض فقط به این خاطر است که ریاض مقر اصلی شورای همکاری خلیج فارس می باشد.

اما حنای این توجیه نویسنده عربستانی در یمن رنگی ندارد؛ چرا که یکی از سران جنبش انصارالله بر این باور است که این دعوت در واقع از سوی عربستان صورت گرفته گرچه برخی تلاش می کنند این گونه وانمود کنند که شورای همکاری میزبان گفتگو است.

محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله در این زمینه می گوید: کشورهای خلیج فارس مانند عمان و کویت امروز با پیشنهادهای مطرح شده از سوی عربستان موافق نیستند و بنا بر این با اینکه این دعوت از سوی شورای همکاری خلیج فارس صورت گرفته، اما باز هم باید توجه داشت که این شورا در جایگاهی نیست که محل این گفتگو را بدون مشورت با یمنی ها تعیین کند و یمنی ها هم مجبور به اجابت باشند؛ چرا که چنین انتظاری مورد قبول نیست.

انصار الله بر این باور است که انتقال محل گفتگوی یمنی ها به ریاض بدون تردید تحت فشار لابی های هتل موفنبیک عربستان صورت گرفته و تاکید کرده که این فشارها سودی برای عربستانی ها نخواهد داشت، زیرا مردم یمن می توانند مشکلات خود را به تنهایی حل کنند و جنگ با تکفیری ها و عناصر القاعده نیز در حال پیشروی است و تنها مسی که از تاخیر گفتگوهای یمنی متضرر می شود طرف های خارجی فاقد مشروعیت قانونی هستند.

اکنون در کشوری که لبریز از تحولات سریع است، تنها نقطه ثابت موجود این است که تمام طرف های یمنی در گفتگوی ریاض شرکت نخواهند کرد به اضافه اینکه انصار الله نیز همچنان به راه خود ادامه خواهد داد..

ترجمه: سیداحمد احمدزاده

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha