جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
19

حوزه/ سومین نشست سراسری اساتید داور تحقیقات پایانی حوزه‌های علمیه خواهران با حضور این اساتید در مجتمع فرهنگی نرجس خاتون قم آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در این نشست معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران کشور در سخنانی تحقیقات پایانی بانوان طلبه که در پایان مقطع تحصیلی عمومی سطح دو (کارشناسی) ارائه می‌شود را عصاره توانایی‌های علمی کسب‌شده آنان در طول دوره 5 ساله تحصیلی آنها دانست و افزود: شاخص ارزشیابی تحصیلی در امتحانات به دلیل شیوه‌های معمولا غلطی که برای آماده‌سازی جلسه امتحان پیش می‌گیرند، می‌تواند ناپایدار تلقی شود.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر حصاری افزود: آنچه طلبه پس از گذشت پنج سال با آن درگیر است، در آن ممارست می‌کند و باید از آن دفاع کند، تنها در حافظه کوتاه‌مدت او جای نمی‌گیرد و جزو مهارت‌های او خواهد شد.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران کشور با بیان اینکه تحقیق پایانی باید توانایی سنجش همه توانایی‌های علمی او را در طول پنج سال داشته باشد، ادامه داد: در شورای علمی تربیتی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران که بالاترین رکن محتوایی حوزه‌های علمیه خواهران است، مصوب شده است که سطح مورد انتظار پژوهشی در مقطع عمومی تتبع، گردآوری و دسته‌بندی صحیح مطالب است و بیش از این از طلبه انتظار نمی‌رود.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم خروجی مورد اطمینان و پایداری را در مقطع عمومی که گسترده‌ترین دوره آموزشی است، داشته باشیم باید همت عالی خود را صرف بهبود فرآیند کلی تحقیقات پایانی کنیم.

حجت‌الاسلام حصاری بررسی و تایید اساتید داور نسبت به تحقیقات پایانی را در مسیری که طلبه طی کرده است تا برای رسیدگی به تحقیق پایانی در اختیار استاد داور قرار گیرد بسیار سرنوشت‌ساز دانست.

وی با اشاره به نقش اساتید دوره تحصیلی طلاب در زمینه موضوع‌یابی و تطبیق موضوع با علائق و قابلیت‌های طلبه اضافه کرد: اما اساتید داور از یک سو با مجموعه مدیریت، از یک سو با طلبه و از یک سو با استاد راهنما مواجه هستند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران خاطرنشان کرد: در بعد محتوایی، اساتید داور در استانداردسازی، تطبیق با توانایی طلاب، تکراری نبودن و نو بودن موضوع، هماهنگی و غنابخشی نقش دارند.

وی با بیان اینکه نباید تحقیق پایانی را تنها یک تکلیف درسی تلقی کرد، گفت: با توجه به زمانی که صرف می‌شود تا اثر به نتیجه برسد، آن باید یکی از نیازهای جامعه مخاطب را پاسخ دهد و در این راه باید قابلیت‌ها را ارتقا دهیم.

حجت الاسلام حصاری یکی از مشکلات جدی که موجب اعتراض‌های فراوان شده است را تفاوت در روش‌ها دانست و گفت: اگر پافشاری اساتید بر روش اتخاذی خودشان تا انتها باقی بماند، به یک بستر روان برای تحقیقات پایانی نخواهیم رسید.

وی افزود: برای حل این مشکل شیوه‌نامه تحقیقات پایانی  تهیه شده است که البته خالی از اشکال نیست اما برای دست‌یابی به چارچوبی سازمانی برای تحقیق آماده شده است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران اضافه کرد: در کار علمی و پژوهشی در بحث مدیریت نخبگان باید با نگاه علمی ژرف و واقع‌بینانه، به یک ساز و کار و شیوه داوری، راهنمایی و تدوین به صورت یک‌دست برسیم تا همه با ادبیات واحد با طلبه مواجه شویم.

لازم به ذکر است سومین نشست سراسری اساتید داور تحقیقات پایانی از چهارشنبه 20 اسفندماه به مدت دو روز در شهر قم برگزار می‌شود.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha