جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله مکارم

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تبیین اصول دهگانه پیشرفت کشور از منظر قرآن و حدیث به ناکارآمدی نظام سرمایه‌داری غربی اشاره کردند و گفتند: دولت هایی که با شعار دولت رفاه، گروهی را مجذوب خود ساخته اند دچار چالش های تازه ای شده و موفق به حل همه جانبه مشکلات نشده اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این مرجع تقلید صبح امروز در پیامی به همایش ملی« پیشرفت از منظر قرآن و حدیث» که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره)، قم  برگزار شد اظهار داشتند: در ابتدا لازم می دانم از همه دست اندرکاران این همایش عظیم، برگزار کنندگان، محققان و نویسندگان تشکر و سپاسگزاری کنم که به سراغ موضوع مهم و مبتلا بهی رفته اند.

ایشان تصریح کردند: همایش ملی پیشرفت از منظر قرآن و حدیث فرصتی تازه برای نگاهی دوباره به اهداف انقلاب اسلامی و برپایی نظام اسلامی بر مبنای آموزه های وحیانی است .

معظم له با اشاره به اینکه تفاوت نظری مکتب سیاسی اسلام و نظام اسلامی با دیگر نظریه ها و مکاتب مطرح دنیا در بعد پیشرفت باید در این نوع همایش ها جستجو کرد و تعریفی تازه از الگوی پیشرفت ارائه داد ابراز داشتند: الگویی که در آن از یک سو به اسم عدالت، توانمندی های مادی و افزایش ثروت عمومی نادیده گرفته نشود و از سویی دیگر به نام توسعه از عدالت صرفنظر نشود و فراتر از همه این ها سعادت بشری در زیر چرخ دنده های صنعت، توسعه رشد و رفاه از بین نرود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه همه ما شاهد بودیم نظام سوسیالیستی که بر مبنای نفی مالکیت خصوصی و با بهانه ایجاد عدالت بنا نهاده شده بود و شعار از هر کس به توان توانایی اش و به هر کس به اندازه نیازش را سر می داد دوام چندانی را نیاورد.

وی افزودند: از سویی دیگر شعار های نظام سرمایه داری که توسعه را آرمان خویش قرار داده و همه چیز از جمله عدالت و اخلاق را به طور کلی نیز فدای آن می کند به رنج مضاعف توده ها و به برخورداری به گروهی اندک از سرمایه داران انجام می گیرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به ناکارآمدی نظام سرمایه‌داری غربی تصریح کردند: در این میان دولت هایی که با شعار دولت رفاه، گروهی را مجذوب خود ساخته اند دچار چالش های تازه ای شده و موفق به حل همه جانبه مشکلات نشده اند.

ایشان علت اصلی این نا کامی ها را نادیده انگاشتن ارزش های اسلامی  و بیرون راندن آن از محیط توسعه و پیشرفت و به تعبیر دیگر غفلت از نقش پرودرگار در زندگی بشر و فراموشی سعادت جاودانه ابراز داشتند: دنیای مادی با یک چشم و آن هم تنها با چشم مادی و لذت جویی حداکثری به زندگی نکاه می کند و این جزء یک زندگی خسته کننده و تکراری رهاوردی نخواهد داشت.

معظم له یاد آور شدند: پر واضح است در محیطی که در طبل لذت جویی منفعت طلبی، سود پرستی و مصرف بیشتر کوبیده می شود، فضیلت، تقوا، اخلاق و دگر دوستی جایی ندارد؛ چرا که از درختی که ریشه هایش لذت جویی و ساقه هایش سود پرستی است و با آب مفاخره و مصرف گرایی آبیاری می گردد میوه ای جزء تبعیض، شکاف طبقاتی و آسیب های اجتماعی نخواهد روید.

این مرجع تقلید افزودند: این جا است که باید صاحبنظران الگوی جامع اسلام را در پیشرفت تضمین کنند؛ نخست در ایران اسلامی به درستی اجراء نمایند سپس آن را به دنیا به ویژه جهان اسلام عرضه نمایند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: به نظر می رسد عناصر تشکیل دهنده پیشرفت از نظر اهمیت، یکسان نبوده و در یک رتبه قرار ندارند؛ هر چند همه آنها پر اهمیت هستند؛ ولی برخی از این عناصر  در درجه اول اهمیت قرار دارد که بدون تحقق آنها سایر تلاش‌هاناقص و کم فایده است، لذا لازم است عزیزان این عوامل را بررسی کرده و اولویت را در نظر گیرند.

ایشان افزدوند: بدون شک علم و آگاهی کافی، برنامه ریزی دقیق، فراهم ساختن ابزار لازم، مدیریت قوی، پرهیز از کارهای تکراری، تلاش در مسیر نوآوری، همت بالا، شجاعت، اراده قوی و توجه به ارزش های انسانی و اسلامی و سرانجام توکل بر خدا در سایه ایمان و تقوا تاثیر فوق العاده ای در پیشرفت دارد.

معظم له در پایان با اشاره به این که سزاوار است این اصول ده گانه مورد توجه دقیق برادران و خواهران عزیز باشد و اصول لازم دیگر را نیز بر آن بیافزاید خاطر نشان کردند؛ ایران برنامه خدمتی به پیشرفت جامعه اسلامی، کشو، اسلام وتعلمیات آن است.

انتهای پایم 313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha