شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 346467
۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۱
قرآن

حوزه/ معاون تهذیب حوزه قزوین گفت: مهجوریت قرآن در جامعه به دلیل عدم آشنایی افراد با زبان قرآن است و اگر ما با زبان قرآن و نحوه استفاده از آن آشنا نباشیم، نمی توانیم به عمق و بطن آیه های آن دست یابیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، مراسم اختتامیه ششمین دوره مسابقات قرآن و حدیث حوزه علمیه استان قزوین با حضور مدیران و جمعی از اساتید و طلاب در سالن اجتماعات مدرسه علمیه امام صادق(ع) قزوین برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حجت الاسلام اصغرپور، ضمن تشکر از حضور طلاب در این مسابقه ها به ارائه گزارش از نحوه برگزاری و نتایج آن پرداخت و گفت: در مرحله استانی ششمین دوره مسابقات قرآن و حدیث حوزه های علمیه قزوین، تعداد 60 نفر از طلاب حوزه علمیه استان در دو بخش کتبی و شفاهی و در رشته های حفظ قرآن و حدیث، قرائت، دعاخوانی، اذان و فرازخوانی قرآن و تفسیر، معارف حدیث، معارف ادعیه و زیارات در مرحله مقدماتی به رقابت پرداختند که نفرات برتر این دوره مشخص شدند.

وی افزود: برخی از رشته های ثبت نامی دارای مرحله کشوری نبوده و فقط در بین مدارس استان برگزار شد که نفرات برتر این بخش ها فقط در استان مورد تجلیل و تقدیر قرار خواهند گرفت.

 حجت الاسلام اصغرپور عنوان کرد: مسابقات قرآنی هدف نیست، بلکه ابزار و وسیله ای است تا از طریق آن قرآن آموزان به سنجش میزان آموخته های خود در رقابتی رسمی بپردازند و فرد می تواند میزان تسلط و توانایی خود را در رشته مورد علاقه با دیگران سنجید و از نقاط ضعف و قوت خود آگاه شود.

مسئول واحد قرآن و عترت حوزه علمیه قزوین اظهار کرد: نفرات برتر مرحله استانی در رشته های دارای مرحله کشوری ، اردیبهشت ماه سال 1394 در مسابقات کشوری که در قم برگزار خواهد شد، شرکت می کنند.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام عباسی معاون تهذیب بیان کرد: مطابق روایتی از امام صادق(ع) قرآن کریم و مضامین اشاره شده در آن بزرگترین دارایی انسان در برخورد با انواع سختی ها و مشکلات است که باید مورد توجه افراد در موقعیت های مختلف قرار گیرد.

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: خداوند متعال اراده خود را در قرآن تجلی کرده و همه کلیات مورد نیاز را در آن عنوان نموده و ما باید برای آگاهی از جزئیات امر الهی به روایات ائمه اطهار(ع) رجوع کنیم.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قزوین ادامه داد: آیات قرآن کریم احسن الحدیث است که بالاتر از آن سخنی نیست، اما فهم آیات قرآنی دارای مراتب و مقدمات و توانایی هایی است که باید برای استفاده از مطالب آن، با زبان قرآن آشنا شده و با استفاده از آنها برنامه های آن زندگی فردی و اجتماعی خویش را اداره نماییم.

وی افزود: مهجوریت قرآن در جامعه به دلیل عدم آشنایی افراد با زبان قرآن است و اگر ما با زبان قرآن و نحوه استفاده از آن آشنا نباشیم نمی توانیم به عمق و بطن آیات آن دست یابیم.

حجت الاسلام عباسی، آشنایی با زبان قرآن اولین وظیفه برای استفاده از مضامین قرآنی معرفی کرد و گفت: یکی از ویژگی های شخصیتی پیامبر اکرم(ص) قرائت قرآن بود، اما متاسفانه در جامعه امروز این سنّت احیا نشده، لذا این امر باید در مدارس  علمیه درست شود.

در ادامه این مراسم از برگزیدگان رشته های مختلف قرآنی با اهدای لوح تقدیر و جوایزی تجلیل شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha