سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
محمد مهدی رجبی

حوزه/ نفر اول مسابقات كشوري حفظ قرآن كريم گفت: مسئله اخلاق از قرآن جدا نيست و براساس آیات و روایات معصومین(ع) همه چيز را بايد در قرآن بجوييم.

حجت الاسلام محمدمهدي رجبي در گفتگو با خبرگزاري «حوزه» در مشهد، با اشاره به آيه 23 سوره مباركه شوري «ذَلِكَ الَّذِي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى وَمَن يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَّزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ»، ابراز داشت: طلاب بدانند، زير سايه ثقل اكبر و اصغر، به سعادت زندگي، پويايي و ... مي رسند.

وي با تاكيد بر اينكه طلبه براي ورود به حفظ قرآن نبايد به توصيه نياز داشته باشد؛ زيرا سلاح و مقصود او در تبليغ دين است، گفت: البته هدف براي يك طلبه، حافظ قرآن شدن نيست، بلكه حفظ بايد محرك و مشوق او باشد و بعد از آن، به مفاهيم قرآن توجه كند.

اين حافظ كل قرآن كريم و حائز رتبه نخست مسابقات كشوري، توضيح داد: بعد از حفظ قرآن كريم، مي فهميم كه اول راه هستيم و تازه از آنجا با قرآن آشنا مي‌شويم.

حجت الاسلام رجبي، در ارتباط با اخلاق و تهذيب نيز ابراز داشت: مسئله اخلاق از قرآن جدا نيست، و براساس روایات معصومین(ع) همه چيز را بايد در قرآن بجوييم.

وي با بيان اينكه به طور قطع هر چه دارم از قرآن است، افزود: با توجه به آیه شریفه «وَالَّذِينَ يُمَسَّكُونَ بِالْكِتَابِ وَأَقَامُواْ الصَّلاَةَ إِنَّا لاَ نُضِيعُ أَجْرَ الْمُصْلِحِينَ (اعراف/170)» و دستور رسول خدا (ص) نسبت به تمسك جستن به قرآن، اميدواريم مشمول جزا و پاداش مصلحين شويم.

اين حافظ كل قرآن كريم اضافه كرد: بايد نسبت به آيات قرآن دقت كرد، زيرا تمسك به قرآن، بهره بردن از ريسمانی كه انسان براي رهايي از چاه نياز دارد.

وي تصریح کرد: حفظ قرآن راه عجيب و مهمي است؛ يعني حفظ الفاظ قرآن ابتداي راه است و بعد بايد به دنبال مضامين، مفاهيم و ترجمه آن برويم.

حجت الاسلام رجبي ادامه داد: با توجه به این که نفرات اول حفظ و ترجمه مسابقات كشوري امسال طلبه بودند، پيشنهاد مي‌شود همچنان كه افرادي كه به تدريس فقه و اصول مشغول هستند و آنها را استاد مي‌نامند، مسئولين حوزه حافظين قرآن را نيز استاد محسوب نمايند.

وي در پايان با بيان اينكه بايد انس با قرآن از طريق حفظ آيات الهي بيشتر شود و طبق فرمايش اميرمومنان (ع) به قرآن مراجعه كنيم، ابراز داشت: براي حضور طلاب در مسير حفظ قرآن، بايد مسئولين حوزه نسبت به اين امر مهم كه رهبر معظم انقلاب نيز بر اين تأكيد داشته‌ و دارند، برنامه ريزي و اهتمام بيشتري قائل شوند وعلاوه بر آن نيز بايد از اساتید برجسته و حافظ كل قرآن كه خوشبختانه در حوزه بسيار مي‌باشند و حوزه كهن خراسان از اين جهت هم غني‌است، استفاده شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha