پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 346758
۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۳
19

حوزه/ نویسنده کتاب ده سال با حافظ اسد، برای نخستین بار اسنادی را درباره مسائل سوریه و به ویژه روابط آمریکا با این کشور منتشر کرده که موجب درک بهتر از منازعات خاور میانه می شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، مرکز مطالعات الوحدة العربیة به تازگی کتابی با عنوان ده سال با حافظ اسد(2000-1990) اثر دکتر بثینه شعبان استاد دانشگاه دمشق و مشاور حافظ اسد رئیس جمهور سابق مصر در 320 صفحه در بیروت منتشر کرده است.

این کتاب با استناد به اسناد و حوادث تاریخی، دوران حساسی را از سوریه از زمان گفتگوهای صلح اعراب با اسرائیل در دهه اخیر قرن گذشته مورد بررسی قرار داده است.

از آنجایی که نویسنده، خود مشاور حافظ اسد بوده، لذا مسائل سوریه و به ویژه روابط آمریکا با این کشور را از نزدیک و به طور مستند مورد بررسی قرار داده است همچنین نویسنده برای نخستین بار اسنادی را در این خصوص منتشر کرده که موجب درک بهتر از منازعات خاور میانه می شود.

کتاب در یازده فصل و هفت پیوست به شرح ذیل تنظیم شده است: فصل نخست با عنوان مسیر رفتن به مادرید به واکنش سوریه به حمله صدام به عراق و عملیات توفان صحرا و زمینه حضور در کنفرانس مادرید و نقش اتحاد جماهیر شوروی را در سوریه مورد بررسی قرار داده است. فصل دوم با عنوان خوش به حال برپاکنندگان صلح به نقش دیپلماسی در روند صلح فلسطینی ها با اسرائیل و موانع پیش روی ان پرداخته است. فصل سوم با عنوان به قدرت رسیدن بیل کلینتون به سیاست وی در قبال اعراب و توافقنامه اسلو اشاره می کند. فصل چهارم به عنوان ماه عسل سوریه و آمریکا در دوران بیل کلینتون به موضوع دیپلماسی موثر در دوران کلینتون پرداخته و در فصل پنجم با عنوان امانتی که هرگز وجود خارجی نداشت به شرح مساله کتشار شهر الخلیل اسرائیل و پاسخ اسحاق رابین به این اقدام و نیز کنفرانسی که حافظ اسد در دمشق با حضور کلینتون برگزار می کند اشاره می کند.

فصل ششم با عنوان جوهر منازعات به موضوع جلسه مشترک میان آمریکا و سوریه در لاذقیه در سال 1995 و نتایج آن اشاره می کند. فصل هفتم با عنوان میراث یوسف العظمه وزیر دفاع سوریه در سال 1920 به موضوع نبرد ارتش سوریه با نیروهای استعمار فرانسه برای آزادسازی سوریه از استعمار فرانسه اشاره می کند.

فصل هشتم با عنوان تفاهم نامه آپریل 1996 به شرح این تفاهم نامه و وقایع پس از آن می پردازد. فصل نهم به مذاکرات علنی لاودر و فضای حاکم بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و موضع گیری کاخ سفید در قبال خاور میانه در آن دوران اشاره می کند. فصل دهم به نقش دیپلماسی زنان به ویژه وادلین آلبرایت وزیر خارجه وقت آمریکا اشاره می نماید. فصل یازدهم به لحظات پایانی عمر حافظ اسد و اتفاقات این لحاظت تا وفات وی اختصاص یافته است.

در پیوست، متن نامه های کلینتون را به حافظ اسد عرضه نموده و پیرامون آن نامه ها توضیحاتی داده است.

برخی تصاویر مرتبط با دیدارها، نشست ها و کنفرانس ها نیز در این کتاب آمده است.                                

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha