جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حسن کرمی قزوین

حوزه/ اجرای عدالت در مسیر تقرب به خدا امری است که اندیشمندان و فلاسفه اسلامی آن را به عنوان هدف سیاسی اسلام مطرح می کنند و حضرت زهرا (س) هم در خطبه فدکیه این موضوع را مورد توجه قرار می دهkد

حجت الاسلام حسن کرمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین با تسلیت سالروز شهادت حضرت زهرا(س) اظهارداشت: مباحث مربوط به سیاست و تفکر سیاسیU همیشه در میان اندیشمندان مورد توجه بوده و این مسئله هم در منابع دینی از طرف نویسندگان مسلمان و هم در منابع دیگرU از طرف نویسندگان غیر مسلمان به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه همراهی و تلفیق سیاست و عدالت، شاه کلید سلوک سیاسی حضرت زهرا (س) بود گفت: اساس اندیشه سیاسی حضرت زهرا (س) نشات گرفته از عدالت الهی بود به گونه ای که اگر این عامل در امور سیاسی رعایت نشده بود آن حضرت آن را قبول نداشت و ایشان تلفیقی زیبا میان سیاست و عدالت انجام داده بودند

مدیر کتابخانه امام صادق (ع) قزوین ادامه داد: حکومتی از نظر حضرت مورد احترام است که مجریان آن عادل بوده و انتظارات دینی را برآورده کند لذا انتقادات آن حضرت نسبت به خلفا و رفتارهای سیاسی آنان مطابق با این اصل بود.

این مسئول فرهنگی عنوان کرد: بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) حضرت زهرا (س) در خطبه فدکیه و هم با حضور در مزار شهدای احد و مراجعه به خانه انصار به روشنگری افکار عمومی پرداخته و همه جا در مورد عدالت صحبت می کنند تا این عامل به فراموشی سپرده نشده و با تبیین عدالت، آن رفتار مورد نظر اسلام را از خلفا مطالبه کند.

حجت الاسلام کرمی اداره جامعه با موازین دینی و الهی و تقرب به خداوند را هدف سیاسی اسلام دانست و اظهار کرد: اجرای عدالت در مسیر تقرب به خداوند امری است که اندیشمندان و فلاسفه اسلامی آن را به عنوان هدف سیاسی اسلام مطرح می کنند و حضرت زهرا (س) هم در خطبه فدکیه این موضوع را مورد توجه قرار می دهد و با اشاره به وضعیت زندگی فلاکت بار مردم در دوره جاهلیت سعی می کند تا مردم را از گمراهی برهاند و نگاه و بینش آنها را به دین محکم و راه رسیدن به لقای خداوند را هموار کند.

وی افزود: اهداف سیاسی حضرت زهرا (س) تامین کننده معیارهای صراط المستقیم بود بر خلاف سیاستمداران که از سیاست به عنوان یک ابزار برای راضی نگه داشتن مردم استفاده می کنند.

مدیر کتابخانه امام صادق (ع) با اشاره به مقوله مشروعیت در عالم سیاست و اداره جامعه گفت: توجیه عقلانی اعمال قدرت حاکم و اطاعت مردم و مشروعیت سیاسی داشتن امر مهمی است که در سیره و سخنان حضرت زهرا (س) حاکمیت مطلق در گستره هستی و  زندگی انسان ها متعلق به خداوند بوده و در این بینش، هیچ کس در مرحله اول به جز خداوند حق قانون گذاری و حاکمیت بر انسان ها را ندارد و مشروعیت سیاسی یک حاکم تنها از طریق انتصاب الهی تامین می شود.

این مسئول فرهنگی اضافه کرد: مطابق سخنان حضرت زهرا (س) در خطبه فدکیه مشروعیت حکومت تنها از آن خداوند است و چون حاکم مجری دستورات خداوندی است، مشروعیت پیدا می کند و در این موضوع اگر حاکم در مسیر خداوند باشد مردم باید از او اطاعت و پیروی کنند.

وی افزود: مطابق با این نگاه، حضرت زهرا (س) اطاعت از خلفای زمان خود را به دلیل اینکه هیچ مشروعیتی برای تصدی خلافت و هیچ نسبتی با انتصاب خداوند نداشتند را لازم نمی دانستند.

حجت الاسلام کرمی مقوله رهبری و امامت را مهم ترین محور سلوک سیاسی حضرت زهرا(س) مطرح کرد و گفت: محور اصلی در سلوک سیاسی حضرت زهرا (س) خداوند، رسول الله (ص) و امیرالمومنین(ع) است که این محوریت باید حفظ شود و همه حول این محور حرکت کرده و زندگی کنند لذا آن حضرت در خطبه ها و سخنرانی های خویش این امر مهم را مورد اشاره قرار می دهد.

مدیر کتابخانه امام صادق(ع) قزوین بیان کرد: حفظ اسلام از فراموشی و انحراف خط قرمز حضرت زهرا(س) بود و از نظر ایشان، حکومت وسیله ای است برای اینکه اسلام استوار بماند و هر حکومت و قدرتی دارای ارزش است که اصل اسلام را حفظ کند که این موضوع در سخنان حضرت علی(ع) به حضرت زهرا (س) و عملکرد ایشان حکایت از اعتقاد همه جانبه به این امر مهم است و همه اندیشه ورزی های فاطمی هم دنبال این بود که اصل اسلام حفظ شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha