پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله تبریزی

حوزه/ درس خواندن بانوان، نقش والدین در تربیت فرزندان و نیز غلبه بر یاس و ناامیدی از مباحثی است که مرحوم آیت الله العظمی تبریزی(ره) در قالب پاسخ به سه پرسش بیان کرده اند.

سرویس علمی - فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، پاسخ های حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره) به سؤالات سه گانه فوق را تقدیم می کند.

*دخترى دانشجو هستم و متأسفانه در دانشگاه جوّى وجود دارد كه مرا بارها و بارها قانع كرده كه درس خود را رها كنم و به شهر خود باز گردم، شما چه نصيحتى مى فرماييد؟

درس خواندن شما نبايد موجب انحراف شما شود و بايد مراقبت كامل داشته باشيد. تحصيل علم براى كسب تخصص و رفع حوائج مردم، بسيار خوب است به خصوص خدماتى كه بانوان مى توانند به زنان متدين ارائه كنند؛ مانند تخصص زنان در رشته پزشكى. اگر هدف بانوان اين باشد كه در آينده به بانوان متدين و مؤمن خدمت كنند، بسيار نيت خوبى است و أجر و ثواب دارد. در ضمن اگر از بعضى افراد دانشجو به خاطر حجاب و مسائل ديگر حرف هايى را مى شنويد، تحمل كرده و اعتنايى نكنيد. اين امتحان الهى است. شما با حفظ حجاب و عفافِ كامل براى ديگران الگو باشيد و با ديگر بانوان متدين همراه شده و با اساتيد متدينِ خانم مشورت كنيد. مسائل شرعى خود را در مرحلۀ اول خوب ياد بگيريد و اگر واقعاً مى بينيد چنين جوى كه بتواند در دانشگاه شما را از گناه حفظ كند، وجود ندارد، درس را ترك كرده و به خدا پناه ببريد. درس خواندن شما نبايد موجب شود آخرت شما از بين برود و به خصوص شما كه دختر هستيد و در آينده، مادرى خواهيد بود كه بايد كودكان در دامان شما تربيت شوند. خداوند شما را از آفات آخر زمان حفظ كند. زياد توسل كنيد و از خدا مدد بجوييد. موفق باشيد.

*چند وقتى است از دنيا مأيوس شده ام و به دليل افسردگى، تمام آرزوهايم را بر باد مى بينم، چه كنم واقعاً درمانده ام؟

مواظب باشيد كه اين، وسوسه شيطان است. شيطان همواره در كمين است و مى خواهد همان گونه كه قسم خورده، شما را از طريق مستقيم خارج كند و با القاى وسوسه، شما را مأيوس گرداند. مواظب باشيد فريب شيطان را نخوريد. شما با عمل به تكاليف شرعى، دقت در عمل به تكاليف و همچنين توسل به اهل بيت (عليهم السلام) كه سفينه نجات هستند از خدا بخواهيد تا شيطان را از شما دور كند و ارتباط خود با خدا را قوى كنيد. زياد ذكر بگوييد و دعا بخوانيد. هميشه استغفار كنيد و هرگاه وسوسه شُديد، خود را به كارى مشغول كنيد. زياد صلوات بفرستيد؛ سعى كنيد جايى تنها ننشينيد كه فكرهاى متشتّت شما را مشغول كند. با تمسك به حبل متين اهل بيت (عليهم السلام) و شركت در مجالس وعظ و خطابه بر معلومات خود بيفزاييد و با افراد فاضل و متدين مشورت كرده و سعى كنيد قسمتى از روز خود را با آن ها بگذرانيد. اگر در شستن، وسوسه مى شويد اهميتى ندهيد، به مقدار لازم بشوييد و بر شيطان لعنت بفرستيد. همين طور ادامه دهيد. إن شاء اللَّه بر وسوسه غلبه خواهيد كرد. با دائم الذكر بودن، شيطان را از خود دور كنيد.

*نقش والدين در تربيت فرزندان چيست؟

وظيفه والدين در مراحل مختلف دوران رشد فرزندان خود، حساس و سنگين مى باشد. ابتدا بايد فرزند را به گونه اى تربيت كرد كه صفات حميده به تدريج در او شكل بگيرد و سپس به تناسب رشد كودك، كارهاى لازم به او آموزش داده شود كه نتيجه آن در آينده كودك مشاهده مى شود؛ از جمله: مادر سعى كند با وضو به كودك شير دهد و اگر مشقّت دارد، تيمم كند و اين عمل اثر عجيبى بر فرزند خواهد داشت؛ ذكر صلوات در كنار كودك و رساندن صداى قرآن و دعا به گوش او تأثير خوبى دارد. همچنين در مراحل مختلف رشد، اوصاف خوب و حميده را به او آموزش داده و از همان دوران كودكى برخورد خوب را به او ياد دهد. والدين بايد در گفتار و كردار خود در مقابل فرزند، دقت كامل داشته باشند كه يك حركت نادرست، فرزند را به آموزش غلط خواهد كشاند. وقتى فرزند به مرحله جوانى رسيد، مسائل شرعى را به او ياد دهند و او را در جهت كسب صفات معنوى راهنمايى كنند. جوانى، دوران بسيار حساسى است كه مى توان فرزند را با آموزش صحيح و درست، به خصوص از سوى مادر كه هميشه در كنار اوست، به سعادت اُخروى كشاند و در هر حال بر والدين لازم است كه در دوران مختلف رشد كودك در جهت نيل به سعادت اُخروى آنان تلاش كرده و به خود تلقين نكنند كه هنوز كوچك است و وقت زيادى دارد كه اين اشتباه بزرگى است، به خصوص اين زمان كه خطر بزرگى متوجه جوانان عزيز مى باشد و والدين نقش اساسى در سرنوشت فرزندان خود دارند.

منبع: نصايح، درس هاى برگرفته از (زىّ طلبگى و آداب تعليم و تعلّم) آية الله العظمى ميرزا جواد تبريزى (ره)

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha