جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سید حسن نصرالله

حوزه/ سید حسن نصرالله گفت: حزب الله از سال 1982 تاکنون روابطی برمبنای محبت و صداقت با ایران دارد و من مخفی نمی کنم که حضرت امام سید علی حسینی خامنه ای را امام و ولی امر مسلمانان می دانم اما با تمام صداقت می گویم که ایران هرگز به ما دستور نداده و چیزی از ما در سطح لبنان و منطقه درخواست نکرده است

به گزارش خبرگزاری حوزه به نقل از ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی خود که جمعه شب به طور زنده از طریق شبکه لبنانی المنار صورت گرفت، ادعاهای علیه جمهوری اسلامی ایران را ساختگی و کذب محض دانست و گفت که هدف عربستان سعودی از حمله به یمن جبران شکست های گذشته و سیطره دوباره بر یمن است.

وی تاکید کرد: ما تجاوز ظالمانه سعودی آمریکابه یمن و ملت و ارتش آن را محکوم می کنیم و خواستار توقف فوری این تجاوز و حل سیاسی مشکلات برمبنای ابتکارعمل ها و شروع گفت وگوهای طرف های مختلف یمنی هستیم و این شدنی است.

 

بهانه های تجاوز به یمن پوچ و دروغ است

دبیرکل حزب الله در بخش اصلی سخنان خود به شروع تجاوز هوایی عربستان سعودی با مشارکت ده کشور دیگر همپیمان آن تحت عنوان عملیات « توفان قاطع» به یمن اشاره کرد و اظهارداشت: انتظار داشتیم که یک قاطعیت ، شهامت ، شجاعت ، اراده و قهرمانی عربی را شاهد باشیم اما چند دهه از اشغال فلسطین گذشت و متاسفانه تاکنون شاهد هیچ توفان حتی نسیمی عربی برای دفاع از ملت مظلوم فلسطین و نبرد با رژیم صهیونیستی نبوده ایم.

سیدحسن نصرالله گفت: ملت فلسطین چند دهه است که فریاد می کشد و خواستار کمک کشورهای عربی است ، ملت لبنان هم در سال های 1982 و 2006 میلادی فریاد زد و کمک شما را خواستار شد اما همواره آنها را مایوس کرده اید، ما گفتیم چیزی از شما نمی خواهیم اما ملت فلسطین در سال 2014 و در جریان جنگ 51 روزه دشمن صهیونیستی علیه غزه از شما کمک خواست و فریاد زد اما پادشاهان و امیران و روسای عرب ساکت ماندند و هیچ تحرکی از خود نشان ندادند.

وی افزود: اما امروز این شجاعت ، شهامت و قاطعیت و همت از کجا آمده است و طبیعی است که ملت ها غافلگیر و متعجب و همزمان متالم و متاثر شوند.

دبیرکل حزب الله اضافه کرد: قطعا موضوع و مسئله ای مهم و بزرگ و خطیر از آنچه در منطقه ما در چند دهه گذشته اعم از جنگ ها و ظلم ها جریان دارد، وجود دارد که باید آن را جست وجو کرد تا دریافت که چرا عربستان سعودی دست به این دخالت نظامی زده و توفان قاطع سعودی وزیدن گرفته است.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: اگر هدف ادعایی شما نجات ملت یمن است پس چرا چندین دهه برای نجات ملت فلسطین اقدام نکرده اید و دست روی دست گذاشته اید بلکه بدتر، علیه آنها دست به توطئه زده و آنها را در مقابل صهیونیست ها و آمریکای ها تنها گذاشته اید.

وی خاطرنشان کرد: اگر هدف بازگرداندن قدرت قانونی یعنی براساس ادعای شما بازگرداندن عبدربه منصور الهادی و دولت مستعفی او به قدرت است ، چرا تاکنون برای آزاد کردن سرزمین و نجات مقدسات امت در فلسطین یعنی قبله اول مسلمانان که از حکومت یک فرد مهم تر است اقدامی نکرده اید؟

دبیرکل حزب الله تصریح کرد: می گویید که اوضاع جدید یمن امنیت شما را در خلیج فارس تهدید می کند اما اکنون برای شما قدرت و امکانات یمن معلوم است و هرگز نمی تواند خطری برای شما باشد تا آن را بهانه این تجاوز قرار دهید و صرف احساس خطر کردن، پذیرفتنی نیست.

سیدحسن نصرالله گفت: آیا تاکنون خطر اسراییل را که قوی ترین ارتش را در جهان دارد ، احساس نکرده اید در حالیکه در سواحل ، دریاها و اطراف کشورهای شما قرار دارد.

وی افزود: ای مسلمانان و اعراب ، تجاوز به یمن گواهی و سندی دیگر است مبنی بر اینکه برخی کشورهای عربی اسراییل را دشمن نمی دانند و حتی روزی دشمن و تهدیدی برای آنها نبوده است که توفانی قاطعی را علیه آن شروع کنند.

 

سه بهانه واهی عربستان سعودی برای آغاز جنگ علیه ملت یمن

دبیرکل حزب الله در ادامه سخنان خود به بهانه های عربستان سعودی و همپیمانان آن برای شروع تجاوز به یمن و تخریب و نابود کردن خانه ها و زیرساخت های این کشور و قتل عام غیرنظامیان به ویژه کودکان و زنان اشاره و تاکید کرد که این بهانه ها هرگز مشروع بودن این جنگ ظالمانه علیه ملت یمن را توجیه نمی کند.

سید حسن نصرالله با اشاره به رفتار عربستان سعودی در قبال مردم و انقلاب ها در مصر و تونس، گفت که آیا حمایت و دفاع از رییس جمهوری مستعفی یمن و پاسخ به درخواست او برای بازگرداندنش به قدرت می تواند دلیلی قانع کننده باری شروع جنگی ویرانگر علیه یک ملت مظلوم باشد؟

 

بازگرداندن رییس جمهوری مستعفی به قدرت دلیلی موجه نیست

وی افزود: این یک دلیل واهی و دروغ برای شروع جنگ است ، معمولا برای بازگرداندن رییس جمهوری قانونی یک کشور ابتدا تحریم ها و فشارهای سیاسی ، مالی و اقتصادی شروع می شود و ملت ها به گفت وگو فراخوانده می شوند و از همه دوستان و دشمنان در جهان استفاده می کنند و در پایان به گزینه جنگ متوسل می شوند، اما سر این شتاب تعجب برانگیز برای حمله گسترده نظامی به یمن چیست؟

دبیرکل حزب الله با بیان اینکه « بازگرداندن رییس جمهوری و دولت به قدرت دلیل اصلی شروع جنگ علیه یمن نیست و موضوع عمیق تر از آن است»، تصریح کرد: بهانه دوم را اوضاع جدید در یمن یعنی انقلاب مردمی در این کشور و همکاری جنبش انصارالله با ارتش و بخش اعظم قبایل یمن با گرایش ها و مذاهب مختلف اعلام کرده و آن را خطری برای امنیت عربستان سعودی و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و دریای سرخ دانسته اند.

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: این توجیه و بهانه ای درست نیست ، آیا دلیلی قانع کننده برای ارائه به مسلمانان و علما و مفتی هایی که حتی به نفع شما فتوا می دهند، دارید تا بتوانید ریختن خون انسان های بی گناه را با نیت خوانی توجیه کنید همانطور که جورج بوش رییس جمهوری سابق آمریکا می کرد.

وی اظهارداشت: همه می دانند که یمن با مشکلات امنیتی بزرگ داخلی مانند وجود گروه های تروریستی تکفیری داعش و القاعده ، اقتصادی و اجتماعی ، معیشتی ، مالی و سیاسی مواجه است و معنای آن این است که ملت و نیروهای سیاسی یمن دست کم به 20 تا 30 سال وقت نیازدارند تا از شر این مشکلات خلاص شوند، آیا این ملت می تواند خطری برای امنیت کشورهای عرب حوزه خلیج فارس باشد؟

 

برقراری تماس ها بین انصارالله با ریاض قبل از درگذشت ملک عبدالله

دبیرکل حزب الله خاطرنشان کرد: برادران در جنبش انصارالله با همه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی قطر تا قبل ازدرگذشت عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه سابق عربستان در تماس و در حال مذاکره بودند و حتی هیات از انصارالله در ریاض بود و با مقامات سیاسی و امنیتی عربستان مذاکره می کردند.

سیدحسن نصرالله تصریح کرد: بعداز درگذشت ملک عبدالله و تغییر ساختار رهبری و نظام سیاسی عربستان ، تماس ها قطع شد اما بعداز مدتی صحبت از گفت وگوهای سیاسی و مکان این گفت وگوها شروع شد اما ناگهان و به بهانه احساس ناامنی از اوضاع جدید تجاوز نظامی علیه یمن را کلید زدند.

وی با بیان اینکه « این یک بهانه واهی و دروغ است که هیچ پایه و اساسی ندارد»، تاکید کرد: هر طرفی به جنگ و تجاوز علیه ملت یمن رضایت بدهد در گناه آن شریک است و تصمیم عربستان سعودی برای شروع این جنگ دلیلی نیست که مسلمانان از آن تبعیت کنند.

دبیرکل حزب الله گفت: اگر این جنگ علیه اسراییل شروع می شد، ما حاضر بودیم به عنوان سرباز در آن شرکت کنیم اما شروع این جنگ علیه یک ملت عرب و مسلمان پذیرفته نیست.

 

اصلی ترین بهانه برای شروع جنگ علیه یمن

سیدحسن نصرالله اظهارداشت: مهمترین دلیل و بهانه برای شروع جنگ علیه یمن که در رسانه های سعودی و خلیجی هم ترویج می شود، ادعای اشغال یمن توسط ایران و دخالت و سیطره ایران بر آن است و می گویند یمن عربی را باید به جرگه کشورهای عربی بازگردانیم.

وی تاکید کرد که این ادعا از بزرگترین دروغ هایی است که امروز با شروع یک هجمه رسانه ای گسترده و حتی قوی تر از تجاوز نظامی به آن دامن می زنند.

دبیرکل حزب الله خطاب به مدعیان گفت: دلیل و شواهد شما برای این ادعای دروغ چیست ؟ آیا ارتش ایران یمن را اشغال کرده و شاهد پایگاه های نظامی ایرانی در یمن هستیم؟ ، از ترویج این دروغ ها دست بردارید.

سیدحسن نصرالله افزود: می گویند که ایران یمن را اشغال نظامی نکرده بلکه بر آن هیمنه و سیطره دارد، خوب این قابل بررسی است، نه فقط در یمن بلکه در همه منطقه می توان این موضوع را بررسی کرد.

وی تاکید کرد:مشکل اصلی و بزرگ در فهم و درک نظام عربستان سعودی و همپیمانان آن است که ملت های منطقه حتی عربستان را به رسمیت نمی شناسند و جنبش ها ، اراده ها و مسائل ملت ها را باور ندارند و تنها با پادشاهان و امیران سروکار دارند. آنها ملت ها را رعیت ها و زیردستان خود می دانند که نباید اراده و ماهیت و هویت مستقل داشته باشند.

دبیرکل حزب الله با بیان اینکه « این مشکل بزرگ به اتخاذ مواضع اشتباه و نتایج اشتباه و شکست ها منجر می شود»، گفت: در 20 تا 30 سال گذشته کدام موفقیت و پیروزی را در سیاست خارجی عربستان سعودی سراغ داریم.

سید حسن نصرالله افزود: با صراحت به شما می گویم که شما با این سیاست های شکست خورده منطقه را به روی ایران گشوده اید حتی اگر ایران در این زمینه تلاش زیادی نکرده باشد، امروز هم ملت های منطقه را بیش از گذشته به سوی ایران سوق می دهید، مشکل نزد ایران نیست بلکه در سیاست ها، تفکرات ، روش ها و درک و برنامه های شما است.

وی خاطرنشان کرد: در سال 1982 میلادی اسراییل بخش بزرگی از خاک لبنان را اشغال کرد و حتی وارد بیروت شد، بیشتر کشورهای عربی به جز سوریه ، لبنان را که حق مقاومت و نبرد داشت، تنها گذاشتند و البته الجزایر و سودان مواضع سیاسی خوبی اتخاذ کردند، اما ایران به کمک های شما به رژیم صدام حسین در جنگ تحمیلی اعتنایی نکرد و در کنار لبنانی ها ایستاد و به آنها در نبرد با اسراییل کمک مالی ، کارشناسی، مشورتی و تسلیحاتی و فناوری کرد.

 

مقاومت لبنان، صد در صد لبنانی است

دبیرکل حزب الله تاکید کرد: به رغم کمک های ایران، اما مقاومت لبنان ، صد درصد لبنانی است و هرگز تابع ایران نبوده و نیست و شما هم دلیلی برای آن ندارید اما همواره تلاش دارید که بگویید مقاومت لبنان عربی ولبنانی نیست بلکه مقاومت ایرانی است و این یک خطای بزرگ و نشانه کج فهمی شما است.

سید حسن نصرالله تصریح کرد: درست است ایران محبان زیادی در لبنان دارد و بیشتر مردم به آن احترام می گذارند و دارای وزن و نفوذ در لبنان است اما آیا می توان گفت که ایران ، لبنان را اشغال کرده است؟ نه هرگز این طور نیست.

وی اظهارداشت: شما دولت های عربی به ویژه نظام سعودی و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای ملت فلسطین چه کرده اید؟ آیا این ملت را تنها نگذاشته اید تا آمریکا مشکلشان را با یک راهکار سیاسی حل کند، برادر نمی خواهد برای ملت فلسطین بجنگی و توفان قاطع راه بیندازی ، میلیاردها دلار پول که دارید، چرا ملت فلسطین باید در نواز غزه در این شرایط سخت و مایوس کننده زندگی کند. کمی از پول هایی را که در کشورهای اروپایی و آمریکا خرج می کنید به ملت فلسطین بدهید آنها به ژنرال ها و افسران و سربازان شما نیاز ندارند.

دبیرکل حزب الله گفت: اما ایران به رغم تحریم های تحمیلی و هشت سال جنگ تحمیلی برای کمک مالی ، تسلیحاتی و انسان دوستانه به ملت فلسطین لحظه ای تردید و کوتاهی نکرده است. اگر پرونده فلسطین ، ایرانی شده خوب تلاش کنید و آن را یک پرونده عربی کنید، چه کسی آن را از شما گرفته است؟ سوریه هم همین طور است اما چون الان سوریه با پرونده یمن ارتباطی ندارد، در باره آن چیزی نمی گویید.

سید حسن نصرالله اظهارداشت: هرچند پرونده فلسطین ، ایرانی است اما ایران هرگز در تصمیم گیری ها ، تحرکات و انتخاب های آنها دخالت و تاثیر گذاری ندارد.

وی با بیان اینکه« امروز مدعی هستند که عراق تحت نفوذ ، سیطره و اشغال ایران است»، خاطرنشان کرد: این ها ادعاهایی کذب است.

دبیرکل حزب الله گفت: آیا فراموش کرده اید که صدام حسین را به حمله و تجاوز به ایران تشویق و ترغیب کرده اید و براساس اعتراف شاهزاده نایف ، فقط عربستان 200 میلیارد دلار به صدام کمک کرده است و این جنگ باعث شده که دو کشور همچنان از پیامدهای آن رنج ببرند.

سیدحسن نصرالله افزود: آیا فراموش کرده اید که جورج بوش رییس جمهوری آمریکا را برای حمله و اشغال عراق تشویق و ترغیب کردید و همه گونه کمکی را به ارتش آمریکا ارائه نمودید و بعداز آنکه ملت عراق مقاومت کرد و تسلیم اشغالگری آمریکا نشد ، گروه های تکفیری مانند القاعده را با خودروهای بمب گذارش شده و انتحاری ها روانه این کشور کردید تا ملت این کشور اعم از شیعه و سنی و مسیحی ، عرب ، کرد و ترکمن انتقام شما را بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: آخرین جنایت شما هم تشکیل گروه تروریستی تکفیری داعش و جمع آوری عناصر آن از سراسر دنیا بوده تا به نیابت از شما نظام سوریه و دولت نوری المالکی در عراق را سرنگون کنند.

دبیرکل حزب الله تاکید کرد که آیا ملت های منطقه جنایات نیروهای امنیتی شما و به ویژه بندر بن سلطان را فراموش خواند کرد که پشت سر داعش قرار داشتند و از آن حمایت مالی و تسلیحاتی و اطلاعاتی می کردند و البته مانند القاعده ،داعش هم از کنترل شما خارج شده و علیه خودتان وارد عمل شده است.

سید حسن نصرالله با بیان اینکه « ملت مظلوم عراق حمایت شما از صدام حسین ، اشغالگران آمریکایی و القاعده و داعش را فراموش نمی کند»، گفت: اما ایران اولین کشوری بوده که شجاعانه در کنار آنها در نبرد با داعش و امثال آن ایستاده است.

وی با تاکید به اینکه «علت ضدیت شما با ایران این است که در کنار ملت ها و مقاومت عراق ، لبنان و فلسطین ایستاده است»، اظهارداشت: اخیرا هم که داعش به عراق حمله و برخی استان های آن را اشغال کرد و حتی به مرزهای سعودی و کویت رسید، ایران اولین کشوری بود که به کمک همه جانبه ملت عراق شتافت اما شما برای دفاع از عراقی ها چه کردید؟ حال العربیه و الجزیره و مقامات عربی می گویند که ایران در عراق نفوذ دارد و سئوال این است که چرا نباید این نفوذ و تاثیر را داشته باشد؟

دبیرکل حزب الله در ادامه سخنان خود به موضوع سوریه و استفاده از وحشی ترین عناصر روی زمین برای سرنگون کردن نظام این کشور و سیطره بر آن توسط عربستان سعودی و همپیمانانش اشاره کردو گفت: عربستان سعودی ، قطر ، ترکیه تمام تلاش خود را برای سرنگونی نظام سوریه و بشار الاسد کرده اند تا شاید یک کشور تابع آنها شکل بگیرد اما سوری ها اراده کرده اند که کشورشان مستقل بماند.

سید حسن نصرالله با تاکید به اینکه همه سوری ها خواستار پایان بحران کشورشان از راه کارهای سیاسی هستند و معتقدند که جنگ تنها سبب ویرانی و تخریب بیشتر می شود، گفت: عربستان سعودی و همپیمانانش مانع حل سیاسی بحران سوریه شده اند.

وی با بیان اینکه « ایرانی ها برای بازگشت امنیت و ثبات به سوریه تلاش می کنند و تعداد ایرانی های حاضر در سوریه حداکثر 50 تن است »، افزود: سعودالفیصل وزیرخارجه عربستان مدعی می شود که ایران ، سوریه را اشغال کرده است و این ادعا حتی از اینکه گفته می شود حزب الله سوریه را اشغال کرده ، خنده دار تر است.

دبیرکل حزب الله تاکید کرد: این ادعا که ایرانی ها و حزب الله از شرق تا غرب و ازشمال تا جنوب در حال جنگ و نبرد هستند، دروغ ها و ادعاهایی ساختگی است.

 

امام خامنه ای ، امام و ولی امر مسلمین هستند

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: حزب الله از سال 1982 تاکنون روابطی برمبنای محبت و صداقت با ایران دارد و من مخفی نمی کنم که حضرت امام سید علی حسینی خامنه ای را امام و ولی امر مسلمانان می دانم اما با تمام صداقت می گویم که ایران هرگز به ما دستور نداده و چیزی از ما در سطح لبنان و منطقه درخواست نکرده است

وی تصریح کرد: ما رهبرانی مستقل هستیم که مسائل را بررسی و تصمیم گیری می کنیم و به تجربیات و آرای خود متکی هستیم و هیچ طرفی به ما تاکنون نگفته است که این کار را انجام دهید و یا ندهید، بپذیرید یا رد کنید اما خوب است که برخورد عربستان سعودی با دوستان و محبانش در جهان را نظاره کنید و نمی خواهد در این باره از لبنان سخن بگویم.

دبیرکل حزب الله گفت: از برداران خود در گروه های فلسطینی مانند حماس ، جهاد اسلامی ، جبهه خلق برای آزادی فلسطین که با ایران رابطه قدیمی دارند ، بگویند که آیا ایران چیزی از آنها درخواست کرده است.

سید حسن نصرالله افزود: این واقعیت است ، ایران یک امپراتوری فارسی نیست ، ایران دولت شاهنشاهی محدرضا پهلوی همپیمان و دوست بلکه آقای شما در گذشته نیست ، ایران امروز جمهوری اسلامی است ، کشوراسلام ، کشور امام خمینی (ره) ، کشور ملتی مسلمان ، مبارز و مجاهد است و اسلام برای آن بالاتر از نژاد ، طایفه و قومیت فارسی است .

وی خاطرنشان کرد: درست است ، شما متعجب هستید که چگونه ایران به ملت های سوریه ، لبنان ، عراق و فلسطین و دیگر کشورها کمک می کند بدون اینکه در امور آنها و تصمیم گیریشان دخالتی کند. شما نمی خواهید این واقعیت را باور کنید و بر آن صحه بگذارید زیرا قادر نیستید این نوع عقلانیت ، اخلاق ، اندیشه و مسیر را درک کنید.

دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد: روزی هیاتی از رهبران حماس به ریاض رفت، سعوالفیصل از آنها در باره روابط با ایران سئوال کرد، حماسی ها در پاسخ گفتند که ایران به ما پول و سلاح و نیروهای ما را آموزش می دهید، اگر می خواهید روابط خود با ایران را قطع کنیم باید این کمک ها را به ما ارائه کنید.

سید حسن نصرالله در ادامه سخنان خود به سیطره و دخالت های عربستان سعودی در یمن در سال های طولانی در عرصه های سیاسی ، امنیتی و اقتصادی و نظامی و حتی مذهبی اشاره کرد ، گفت که بعداز این هم سال اکنون اوضاع یمن چگونه است و حتی اجازه ندادید که یمن به شورای همکاری خلیج فارس بپیوندد و با مردم آن مانند زیردستان با اهانت رفتار کردید.

وی به حمایت عربستان سعودی از شش جنگ علیه ملت مظلوم و مستضعف حوثی در استان صعده و نسل کشی آنها اشاره کرد و اظهارداشت: آیا درهمه این جنگ ها شکست را تجربه نکردید، آیا هزینه میلیاردها دلار برای خریدن مزدوران و تغییرات دریمن و حمایت از تکفیر ها کمکی به شما کرده است.

دبیرکل حزب الله خاطرنشان کرد: اکنون ملت یمن و بعداز دهها سال بیدار شده و برای ساختن کشور خود مصمم است و عزم خود را جزم کرده تا کشور ، دولت ، مرزها ، قدرت ، کیان ، وحود و کرامت خود را بازیابد.

سید حسن نصرالله تصریح کرد: برادران حوثی یا انصارالله و هرآنچه شما می خوانید هیچ رابطه ای با ایران و حزب الله تا قبل ازجنگ ششم در یمن نداشتند بلکه با برخی کشورهای عربی به ویژه قطر دارای روابط نزدیکی بوده اند.

وی با تاکید به اینکه ایرانی ها هیچ دخالتی در امور داخلی یمن ندارند و تنها مورد احترام ملت یمن هستند، گفت: ایرانی ها تصمیم قاطع دارند که در امور داخلی کشورها از جمله یمن ، لبنان ، عراق و سوریه دخالت نکنند اما به ملت های آنها درصورت درخواست کمک می کنند.

دبیرکل حزب الله با بیان اینکه نمی توان با توفان قاطع بجای محبت و تعامل عاقلانه در ملت ها نفوذ کرد، خطاب به کشورها و ملت ها از جمله عربستانی گفت که عربستان سعودی در یمن شکست خورده و هیمنه و سیطره خود را از دست داده و به همین دلیل جنگ علیه این کشور را شروع کرده است.

سیدحسن نصرالله تصریح کرد: عربستان سعودی امروز از عوامل خود در یمن از جمله تروریست های تکفیری داعش و القاعده قطع امید کرده ومایوس است و از اینکه یمن ملک ملت مستقل خود شده ، نگران است.

وی تاکید کرد: ما تجاوز ظالمانه سعودی آمریکابه یمن و ملت و ارتش آن را محکوم می کنیم و خواستار توقف فوری این تجاوز و حل سیاسی مشکلات برمبنای ابتکارعمل ها و شروع گفت وگوهای طرف های مختلف یمنی هستیم و این شدنی است.

دبیرکل حزب الله خاطرنشان کرد: از ملت های کشورهایی که در تجاوز علیه یمن شرکت کرده اند، می خواهیم با مراجعه به وجدان ، دین ، منافع و عقول خود جلوی دولت های خود را بگیرند و اجازه ندهند خون انسان های بی گناه برای رسیدن عده ای به قدرت و سیطره سعودی ها بر ملت مظلوم یمن ریخته شود.

 

سید حسن نصرالله گفت: از موضع محمود عباس رییس تشکیلات خودگران در رام الله غافلگیر شدم ، آیا ابومازن منافع ملت فلسطین در حمایت از جنگ علیه یک ملت مظلوم و تجاوز به یک کشور است؟ منطق شما برای اتخاذ این تصمیم چیست؟ در آینده اگر اسراییلی ها به کرانه باختری و نوار غزه تجاوز کنند آیا این منطقه به شما کمک می کند هرچه زودتر خود را از شر این موضع خلاص کند

وی خطاب به کشورهای دیگری که در این تجاوز با سعودی ها همراهی کرده اند، اظهارداشت: آیا به منافع خود و ملت خود فکر کرده اید، آیا فقط برای پول های سعودی باید منطقه را وارد جنگی ویرانگر کرد؟ در حالی که می توان مشکلات را با مذاکره و توسل به راه حل های مسالمت آمیز حل کرد.

دبیرکل حزب الله تاکید کرد: حق ملت شجاع ، مظلوم ، صاحب عزت و اراده است که مقاومت و از کشور خود دفاع کند و جلوی این تجاوز را تا کسب پیروزی بگیرد

سید حسن نصرالله با تاکید به اینکه پیروزی نهایی از آن ملت مظلوم یمن است، گفت: آیا ارتش عربستان سعودی و همپیمانان آن از ارتش آمریکا در حمله به عراق و افغانستان قوی تر هستند؟ آیا از ارتش اسراییل قوی تر هستند ، سرنوشت ارتش های آمریکا و اسراییل باید برای آنها درس خوبی باشد.

وی با بیان اینکه « دولت و ارتش عربستان سعودی هنوز فرصت دارند تا خود را از پیامدهای یک شکست حتمی نجات دهند و سیاست های اشتباه خود را متوقف کنند»، افزود: به بمباران ها دل خوش نباشید و همه تجربه های جنگی و دروس دانشگاه های نظامی تاکید دارند که حملات هوایی پیروزی خلق نمی کنند و همه می دانند که ارتش سعودی توان و جرئت جنگ را ندارد و منتظر ارتش های پاکستان و مصر و اردن هستند.

دبیرکل حزب الله تاکید کرد: سران کشورهای عربی در نشست روز شنبه خود در شرم الشیخ مصر فرصت دارند تا مسئولیت تاریخی خود را برعهده گرفته و براساس ابتکارهای عربی و اسلامی و یا بین المللی جلوی تجاوز علیه یمن را با راهکاری سیاسی بگیرند و اجازه ندهند خون بیشتری از بی گناهان در یمن بر زمین ریخته شود وگرنه ننگن و شکست سرنوشت جنگ طلبان است.

 

ابراز موضع و عقیده حق طبیعی همه طرف ها است

سید حسن نصرالله در آغاز سخنان خود با بیان اینکه « هر شهروند عربی و هر انسانی در جهان حق دارد موضع خود را در قبال تجاوز علیه یمن اعلام کند»، گفت: دلیل اینکه در اعلام موضع ما تاخیر صورت گرفته برای این است که احدی ما را متهم نکند که مواضع خود را به لبنان تحمیل می کنیم.

دبیرکل حزب الله افزود: بطور تصادفی در نیمه های شب از خبر فوری شبکه العربیه در باره شروع تجاوز به یمن آگاه شدم و کمتر از یک ساعت بعداز این تجاوز دیدم سعد الحریری رییس حزب جریان المستقبل با تایید این تجاوز و محکوم کردن جماعتی در یمن از دخالت ایران سخن می گوید.

وی اظهارداشت: در لبنان مانند دیگر نقاط جهان هر طرفی حق دارد موضع مثبت و یا منفی خود را اعلام کند و این یک حق طبیعی است و برهمین اساس ما نیز حق داریم مواضع و دیدگاه های خود را بیان کنیم، همانطور که حق ابراز عقیده و بیان را برای دیگران محترم می شماریم هر چند با ادبیاتی تحریک آمیز باشد، احدی هم حق ندارد که مانع ابراز عقیده و موضع ما با ادبیاتی که مناسب می دانیم، شود.

سید حسن نصرالله در عین حال تاکید کرد: امیدواریم که این اختلاف و دودستگی سیاسی جدید در خصوص تحولات در حوزه خلیج فارس بر لبنان تاثیر نگذارد و پیامدهای آن در سطح دولت بی تاثیر باشد.

دبیرکل حزب الله خاطرنشان کرد: دولت لبنان باید همه گرایش ها و آرای لبنانی ها را در این مسئله رعایت کند و کشور را به سمت تنشی جدید سوق ندهد.

 

 گفت وگو با حزب جریان المستقبل متوقف نمی شود

وی گفت: ما از ابتدا گزینه گفت وگوی با حزب جریان المستقبل را انتخاب کردیم زیرا آن را به مصلحت ملی لبنان می دانیم و معتقدیم که همه طرف های لبنانی و گروه های سیاسی باید با یکدیگر در چارچوب یک سقف منطقی و واقعی گفت وگو کنند و آن تفاهم و همکاری برای کاهش تنش های مذهبی و طایفه ای و جلوگیری از فروپاشی لبنان است.

سید حسن نصرالله افزود: از همان ابتدا، برخی طرف ها و نیروهای سیاسی داخل و خارج جریان المستقبل با این گفت وگو به شدت مخالف بوده و برای تخریب آن اقدام کرده اند و همچنان بر ادامه آن اصرار دارند و از هر فرصتی مانند شهادت در دادگاه بین المللی پرونده ترور رفیق الحریری برای دستیابی به هدف خود سوء استفاده می کنند.

دبیرکل حزب الله تاکید کرد: ما توجهی به این صداها و اهتمامی به این مواضع نداریم و به گفت وگو که منافع ملی را تامین می کند و تنها یک نیاز عادی نیست، ادامه می دهیم و همه این اقدامات و اظهارات تحریک آمیز را تحمل می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: از همه طرفداران و هواداران مقاومت می خواهم که صبر و تحمل کنند و به این صداها توجهی نکنند زیرا هدف آنها از سرگیری تحریک های طایفه ای و مذهبی و خلق فتنه ها است. این عده تنها در سایه فتنه و اختلافات و درگیری های شدید داخلی می توانند به حیات خود ادامه دهند بنابراین نباید فرصت دهیم به این هدف خود برسند.

سیدحسن نصرالله تصریح کرد: همه در لبنان و از چند سال قبل رای و نظر شفاف ، روشن و قاطع ما را در باره اصل ، ترکیب ، رفتار ، اهداف ، قوانین و نتایج دادگاه بین المللی پرونده ترور رفیق الحریری می دانند و به همین دلیل اهتمام و توجهی به آنچه در آن جریان دارد، نداریم و لبنانی ها تاکنون شاهد داستان سرایی ها و شهادت های طولانی بدون ارزش حقوقی و قانونی بوده اند.

 

ایران در روند انتخاب رییس جمهوری لبنان هیچ دخالتی نکرده است

دبیرکل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: در هفته های گذشته شاهد حمله ای جدید و طرح اتهام های جدید در خصوص تعطیلی روند انتخاب رییس جمهوری لبنان هستیم و البته شکی نیست که این خلاء سیاسی به لبنان ضربه می زند و بنابراین ما انتخاب رییس جمهوری را موضوعی بسیار مهم می دانیم.

سیدحسن نصرالله با بیان اینکه « متاسفانه برخی اتهاماتی را متوجه ایران و حزب الله کرده و ما را مانع انتخاب رییس جمهوری لبنان می خوانند»، تصریح کرد: با صراحت تاکید می کنیم این اتهام زنی ها را متوقف کنید، ایران هرگز در امور داخلی لبنان از جمله انتخاب رییس جمهوری دخالت نکرده و نمی کند و نخواهد کرد.

وی گفت: فرانسوی ها با ایرانی ها تماس گرفته و برای ورود به پرونده انتخاب رییس جمهوری لبنان آنها را تحت فشار گذاشتند اما ایرانی ها هر بار گفتند که با لبنانی ها صحبت کنید زیرا این یک موضع داخلی لبنانی است.

دبیرکل حزب الله با بیان اینکه « ایرانی ها تاکنون نام هیچ یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری لبنان را وتو نکرده اند و اصلا با طرفی در باره اسامی گفت وگو نکرده اند»، اظهارداشت: امروز باید بگوییم که لبنانی ها به خوبی می دانند چه کسی در پشت پرده مانع انتخاب رییس جمهوری لبنان می شود و نام قوی ترین نامزد ریاست جمهوری را وتو کرده است.

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: عربستان سعودی و به طور مشخص سعودالفیصل وزیر خارجه این کشور مانع انتخاب رییس جمهوری لبنان است.

وی تصریح کرد: به این نتیجه رسیده ام که حزب جریان المستقبل مانع انتخاب رییس جمهوری لبنان نیست و حتی رییس آن در جاهای مختلف گفته است که با ژنرال میشل عون برای ریاست جمهوری مخالف نیست اما مشکل ما این است که یک کشور مثل عربستان سعودی نام او را وتو کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha