چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 347037
۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹
جنین

حوزه / آمار سقط جنين سالیانه در جهان، بين 150 الي 200 ميليون گزارش شده كه در ايران بين 100 الي 150 هزار مورد گزارش مي شود.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام فولادی به تبیین علل و عوامل سقط جنین به عنوان یکی از دلایل کاهش جمعیت پرداخته است.

عقيم سازي:

سياست كنترل جمعيت برای كاهش جمعيت، اقدام به عمل جراحي وازكتومي (عقيم سازي مردان) و توپكتومي (عقيم سازي زنان) به صورت رايگان نمود؛ اين عمل با تبليغات فراوان و با اصرار خانه هاي بهداشت و مركز تنظيم خانواده در بيمارستان ها صورت گرفت و باعث عقيم شدن ميليون ها زن و مرد در سراسر كشور شد.

عمل عقيم سازي هنوز هم ادامه دارد؛ با اين تفاوت كه در گذشته به صورت رايگان بود، اما هم اكنون با پرداخت هزينه انجام مي شود كه احتمالاً هزينه هاي آن را هم بيمه هاي تكميلي پرداخت خواهند كرد؛ اما اصرار خانه هاي بهداشت و دفتر تنظيم خانواده به زوج هاي جوان كه دو يا سه فرزند دارند، قابل سؤال و ابهام است كه بايد بررسي گردد.

نظر مراجع تقليد:

در خصوص عمل وازكتومي و توپكتومي از مراجع تقليد استفتائاتي شد كه پاسخ مراجع چنين بود؛ اگر عقيم سازي ضرورت داشته باشد، جايز است. به عنوان مثال: براي خانمي كه بارداري براي او مشكل بوده يا براي سلامتي او ضرر دارد، جايز است؛ اما اگر ضرورتي ايجاد نكند، چون سه اشكال مهم دارد، جايز نيست؛ 1- مستلزم لمس در غير ضرورت مي شود 2- مستلزم نظر در غير ضرورت مي شود 3- منجر به عقيمي دائم در اكثر موارد مي شود.

سؤال: بستن لوله هاي رحم جهت كنترل جمعيت چه حكمي دارد؟.

آيت الله العظمی صافي گلپايگاني: جايز نيست.

آيت الله العظمی فاضل لنكراني (ره): چنانچه موجب عقيم شدن دائمي يا مستلزم حرام مثل نگاه كردن به عورت باشد، جايز نيست.

آيت الله العظمی بهجت (ره): اگر ضرورت ايجاب كند و موقت باشد، اشكال ندارد، ولي عقيم كردن جايز نيست.

سقط جنين:

يكي ديگر از دلايل كاهش جمعيت، سقط جنين است كه هم دليل كاهش جمعيت و از طرفي هم نتيجه سياست كنترل جمعيت است. زيرا يكي از دلايل سقط جنين مربوط به حاملگي هاي ناخواستۀ كساني است كه يك يا دو فرزند دارند و مي خواهند به سياست تنظيم خانواده و كنترل جمعيت عمل كنند، در نتيجه فرزند دوم يا سوم به بالا را سقط مي كنند تا به خيال خام خود، رفاه بيشتري را تجربه كنند.

علل و عوامل سقط جنين:

1- حاملگي هاي ناخواسته

2- انعقاد ناخواستۀ نطفه در زمان نامزدي كه زوج هاي جوان براي حفظ به اصطلاح آبروي خود، دست به سقط جنين بي گناه و معصوم خود مي زنند.

3- انعقاد ناخواسته نطفه در آغاز زندگي زناشويي كه زوج هاي جوان براي راحتي بيشتر و طولاني تر شدن ماه عسل تا 5 و 7 سال از فرزندآوري خودداري مي كنند كه اين همان زندگي به سبك غربي يعني رفاه طلبي، خودمحوري، خودخواهي و فرار از مسئوليت است كه در زندگي غربي جايگزين خدامحوري و مسئوليت پذيري مي شود.

4- ارتباط نامشروع كه افراد معصيت كار براي فرار از بي آبرويي مرتكب گناه كبيره‌ای ديگر علاوه بر زنا، يعني قتل جنين مي شوند.

5- علل و عوامل ديگر پزشكي كه با كمال تأسف به بهانه هاي واهي توسط پزشكان بي دين صورت مي گيرد و واقعاً گسترش آن مرموز و ابهام آور بوده و جاي سؤال است كه به چه حقي به آسانی، مجوز سقط جنين توسط پزشكان داده مي شود.

در مواردي اشخاصي كه به تازگي صاحب فرزند شده و مجدداً حامله مي شوند، توسط پزشك و ماما توصيه به سقط جنين دوم مي شوند، به اين بهانه كه ممكن است، شير بچه اول كم شود!.

در تمام موارد فوق سقط جنين حرام، معصيت و گناه كبيره است و مرتكبين آن مشمول جريمۀ سنگين (ديه) مي شوند. اسلام حتي اجازه سقط جنين فرزند نامشروع را نمي دهد. اگر پدر و مادر جنين، مرتكب زنا شده اند، كودك بي گناه چرا بايد قرباني شود؟!.

نظر اسلام:

مراحل خلقت انسان در سوره مؤمنون آيات 12 الي 14 بيان شده است:

«وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ طينٍ * ثُمَّ جَعَلْناهُ نُطْفَةً في‏ قَرارٍ مَكينٍ * ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظاماً فَكَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقينَ»

و ما انسان را از عصاره‏اى از گِل آفريديم؛ * سپس او را نطفه‏‌اى در قرارگاه مطمئن ‏[رحم‏] قرار داديم؛ * سپس نطفه را به صورت علقه ‏[خون بسته‏]، و علقه را به صورت مضغه ‏[چيزى شبيه گوشت جويده شده‏]، و مضغه را به صورت استخوان هايى درآورديم؛ و بر استخوان ها گوشت پوشانديم؛ سپس آن را آفرينش تازه‏اى داديم؛ پس بزرگ است خدايى كه بهترين آفرينندگان است!.

طبق روايات رسيده از اميرالمؤمنين امام علي(ع) و امام صادق (ع) از هنگام انعقاد نطفه، مراحل خلقت شكل مي گيرد؛ كسي كه در خلقت خدا دخالت کرده و آن را ساقط كند، لازم است تا ديه سنگيني بپردازد و جريمه شود.

مقدار دیه در مراحل مختلف خلقت

ديه شرعي و قيمت روز

نطفه:  دیه شرعی: 20 دينار طلا  قیمت روز: 15 مثقال بازاري

علقه:  دیه شرعی: 40 دينار طلا  قیمت روز: 30 مثقال بازاري

مضغه:  دیه شرعی: 60 دينار طلا  قیمت روز:  45 مثقال بازاري

عظام:  دیه شرعی: 80 دينار طلا   قیمت روز:  60 مثقال بازاري

لحم:  دیه شرعی: 100دينار طلا  قیمت روز:  75 مثقال بازاري

خلق آخر:  دیه شرعی:  پسر: 1000 دينار  قیمت روز: 750 مثقال بازاري

دختر:  دیه شرعی: 500 دينار  قیمت روز:  375 مثقال بازاري

نكته:

1- به مباشر، قتل ديه تعلق نمي گيرد.

2- اگر پدر و مادر شريك در قتل باشند، ديه به طبقه بعد مي رسد و به خود آن ها تعلق نمي گيرد.

حكم پزشك قاتل:

برخي علما مانند علامه تهراني در كتاب «كاهش جمعيت» و صاحب جواهر در كتاب «جواهر الكلام» (كتاب ديات): اگر پزشك عمداً و از روي آگاهي جنين را سقط كند اگر جنين، كامل و پسر باشد، حكم آن اعدام است!

مسأله: اگر جنين دوقلو بود، ديه دو برابر و اگر سه قلو بود، سه برابر و ... مي باشد.

جواز سقط جنين:

اگر ادامۀ بارداري براي مادر، يا جنين و يا هر دو خطرناك باشد، مي توان جنين را سقط كرد؛ اما اين خطر را بايد پزشك خِبره (و احتياطاً خِبره متعدد باشد نه با يك نظر) بررسي كند و به دلايل واهي و بهانه هاي بيهوده، حق سقط جنين ندارد. در موارد متعددي با كمال تأسف، پزشكان به راحتي و خيلي سريع جواز سقط جنين را صادر مي كنند و پدر و مادر نيز بدون بررسي و در كمال جهل و ناآگاهي بلافاصله جنين بي گناه را سقط مي كنند.

آمار سقط جنين در ايران:

آمار سقط جنين سالیانه در جهان، بين 150 الي 200 ميليون گزارش شده كه در ايران بين 100 الي 150 هزار سقط جنين گزارش مي شود.

توصيه هاي مقام معظم رهبري

افزايش نسل از مباحث مهمي است كه واقعاً بايد همه مسئولين كشور نه فقط مسئولين اداري بلكه روحانيون و كساني كه منبرهاي تبليغي دارند اين فرهنگ سازي را در جامعه انجام دهند و خانواده ها را از يك بچه و دو بچه خارج كنند و جمعيت كشور را به 150 ميليون و یا 200 ميليون نفر كه امام خميني (ره) مي فرمود، برسانند.

فرهنگ سازي جهت افزايش جمعيت و كاهش فساد:

1- براي زنان: از تك فرزندي خارج شوند.

2- براي مردان: از تك همسري خارج شوند.

نكته: در حال حاضر 6 ميليون زن مطلّقه و 5/2 ميليون فارغ التحصيل مجرد با سن 28 سال به بالا در ایران وجود دارد كه اين آمار لحظه به لحظه در حال افزايش است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha