جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
1

حوزه/ اتحادیه عرب روی هم رفته 21 عضو دارد، اما روسای هفت کشور عربی در این اجلاس غایب بودند که از جمله آنها می توان به رئیس جمهور الجزایر و یا سلطان قابوس پادشاه عمان اشاره کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، اجلاس سران اتحادیه عرب که روز گذشته در شرم الشیخ مصر برگزار شد، با حاشیه ها و انتقادهای فراوانی همراه بود. بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران سیاسی، اقدام سریع کشورهای عربی در خصوص حمله به یمن از یکسو و بی تفاوتی همین کشورها به جنایات رژیم صهیونیستی را عجیب و مایه تاسف دانستند و رسانه های مختلف نیز تحلیل های خود از این اجلاس را داشتند. یک خبرنگار مصری، به حاشیه نگاری درباره اجلاس کشورهای عربی که با حمایت رسمی مصر در این کشور برگزار شد، پرداخته و در پایگاه المصریون نوشته است:

- سالن اصلی اجلاس کشورهای عربی در شهر شرم الشیخ در شمال شرقی مصر، شاهد اتفاقات گوناگونی در روز اصلی اجلاس بود. اول از همه آنکه صدای میکروفون هنگام سخنرانی 4 تن از سخنرانان اصلی قطع شد. پیش از سایرین، سخنرانی عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر با این مشکل مواجه شد همچنانکه سخنرانی بن تمیم امیر قطر، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و محمدولد عبدالعزیز رئیس جمهور موریتانی هم از قطعی میکروفون بی نصیب نماند.

- خوش و بش عبدالفتاح السیسی با امیر قطر نیز از حاشیه های این اجلاس بود زیرا بعد از سقوط دولت اخوانی در مصر، روابط مصر با قطر که از حامیان اخوان به شمار می رفت، رو به تیرگی نهاد و دید و بوسی السیسی و بن تمیم ، توجه عکاسها را به خود جلب کرده بود و این سفر، نخستین سفر امیرقطر به مصر از زمان روی کارآمدن السیسی بود.

- غیبت سوریه از دیگر حاشیه های اجلاس سران کشورهای عربی بود. در این اجلاس نه از طرف حکومت بشار اسد و نه از طرف معارضان او، نماینده ای حضور نداشت.

- اتحادیه عرب روی هم رفته 21 عضو دارد اما روسای هفت کشور عربی در این اجلاس غایب بودند که از جمله آنها می توان به رئیس جمهور الجزایر و یا سلطان قابوس پادشاه عمان اشاره کرد. برخی کشورها مانند مراکش و کومور هم بدون آنکه دلیلش را گفته باشند، به فرستادن نماینده قناعت کرده بودند.    

- ملک عبدالله الثانی پادشاه اردن نیز، علیرغم اینکه در اجلاس حضور یافته بود اما سخنرانی نکرد و تنها در داخل سالن اجلاس مشاهده شد و چه در جلسه افتتاحیه و چه بعدش سخنرانی نکرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha