پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مذاکرات لوزان

حوزه/تقدیر از توفیق مذاکره کنندگان هسته ای در مذاکرات اخیر لوزان سوئیس و بیان چند نکته کلیدی در مواجهه با توطئه های دشمنان در این باره، مهم ترین بخشی از سخنان خطبای جمعه این هفته کشور بود.

گروه استان ها خبرگزاری «حوزه»/ تقدیر از توفیق مذاکره کنندگان هسته ای در مذاکرات اخیر لوزان سوئیس و بیان چند نکته کلیدی در مواجهه با توطئه های دشمنان در این باره، مهم ترین بخشی از سخنان خطبای جمعه این هفته کشور بود. البته در این میان، محکومیت جنایات اخیر عربستان سعودی در کشتار مردم بی دفاع یمن ، جایگاه مهمی در میان سخنان امام جمعه داشت.

اشاره به برخی مناسبت های تقویمی، همچنین بیان نکاتی درباره الزامات و بایسته های نام گذاری سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال دولت، ملت، همدلی و همزبانی، بخش های دیگری از سخنان خطبای جمعه کشور بود.

*هدف دشمن در مذاکرات اخیر هسته ای

آیت الله علم الهدی در خطبه های نماز جمعه این هفته مشهد مقدس با اشاره به مذاکرات لوزان ابراز داشت: دشمن در این چند روز حرکت های شیطانی زیادی را در رسانه های خود ایجاد کرد و سایر ملت ها را پس و پیش کردند تا در یک سنگر سیاسی ما را شکست دهند.

*مردم یمن چشم انتظار یاری ما هستند

وی همچنین با اشاره به تجاوز به خاک یمن، دولت عربستان را دولت اسرائیلی دانست و افزود: در این تجاوز و تا اینجای کار  ۶۶ کودک را ذبح کردند و انسان های بی گناه در زیر آوار از بین رفتند.

امام جمعه مشهد ادامه داد: ملتی که در زیر باران بمباران آل سعود به سر می برد و همچنین مردم بحرین که قربانی این جریان می شوند چشم به نظام ما دارند و به همین دلیل رهبری با طرح شعار همدلی و همزبانی خواستار عدم اختلاف بین دولت و ملت شدند.

*چند عامل موفقیت مذاکرات لوزان

خطیب نماز جمعه تهران نیز هدایت های مقام معظم رهبری، ارتقای جایگاه علمی ایران، اجرای اقتصاد مقاومتی و تیم مذاکره کننده را از عوامل موفقیت مذاکرات اخیر خواند.

آیت الله امامی کاشانی با اشاره به موفقیت جمهوری اسلامی در مذاکرات لوزان، گفت: در خصوص ماهیت این بیانیه معتقدم این بیانیه چارچوب و کلی است و جزئیات آن مطرح نشده است.

وی تاکید کرد: این بیانیه دنیای غرب را بر آن داشت که حق ملت ایران در دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای را به رسمیت بشناسد؛ موضوعی که غرب قبلا از قبول آن ابا داشت، اما تیم مذاکره کننده بر لزوم قبول این حق از سوی غربی ها تاکید داشتند.

*تقدیر از مذاکره کنندگان هسته ای و چند نکته

 آیت‌الله حسینی بوشهری در نماز جمعه قم با اشاره به جریان هسته‌ای ایران اظهار داشت: حدود ۱۲ – ۱۳ سال است که درگیر مسئله‌ هسته‌ای هستیم و دشمنان در این زمینه اختلال ایجاد کرده‌اند ولی ملت ما نشان دادند که حرکت جمهوری اسلامی یک حرکت اخلاقی و منطقی است.

وی با تقدیر از تلاش و فداکاری تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران گفت: همان طوری که رهبر معظم انقلاب فرمودند تحریم‌ها باید همزمان لغو شود، یعنی موقعی که توافقنامه نوشته می‌شود، این مسئله جزو توافقنامه باشد.

خطیب جمعه قم ادامه داد: دست اندرکاران مذاکرات هسته‌ای باید توافق نامه را شفاف بنویسند تا روایت‌های مختلف از آن نداشته باشند. وزیر امور خارجه ما چیزی نگوید و وزیر امور خارجه آمریکا چیز دیگری بگوید یا رئیس جمهور ما چیزی نگوید که رئیس جمهور آمریکا مسئله دیگری بگوید.

*عربستان با جنایت در یمن، گور خود را کنده است

امام جمعه ارومیه نیز به حمله عربستان به یمن اشاره کرد و افزود: واقعا شرم ‌آور است که چند کشور عربی برای حمله به یک کشور مسلمان و کشتار مسلمین، با یکدیگر متحد و همدست می‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی تصریح کرد: عربستان با این جنایت قبر خود را کنده است و بدون شک دود این آتش چشمان عربستان را کور می کند.

*لزوم تکریم مادران و همسران شهدا

حجت الاسلام و المسلمین حسینی همدانی، خطیب جمعه شهر کرج هم با اشاره به ۱۳ جمادی الثانی سالروز شهادت حضرت ام البنین (س) و روز تکریم از مادران و همسران شهدا اظهار داشت: ما وظیفه داریم تجلیل از مادران و همسران شهدا را در دستور کار قرار دهیم و به این امر به صورت ویژه توجه کنیم.

*مدیریت رهبری، مانع از زیاده خواهی غربی ها شد

آیت الله شاهچراغی در خطبه های این هفته نماز جمعه سمنان ضمن اشاره به بیانیه پایانی مذاکرات لوزان، به خاطر تلاش های تیم دیپلماسی کشور از تیم مذاکره کننده هسته ای به ویژه وزیر امور خارجه قدردانی کرد و افزود: ایشان قاطعانه و به نفع ملت ایران در این مذاکرات عمل کردند.

وی تاکید کرد: مدیریت خوب مقام معظم رهبری، جلوی شیطنت و زیاده خواهی ها غرب را در مذاکرات هسته ای گرفت.

*دولت و ملت ما همدل و همزبان هستند

امام جمعه کرمانشاه نیز در خصوص شعار سال 1394 گفت: شعار "دولت و ملت همدلی و همزبانی" که توسط رهبر معظم انقلاب برای امسال مطرح شد بیانگر این است که نظام جمهوری اسلامی ایران و مردم ما در حقیقت یکی هستند و تفاوتی میان آن ها نیست.

*شعارهای سال باید با جدیت پیگیری شود

آیت الله علما اضافه کرد: هر سال شعارهایی از سوی رهبر انقلاب مطرح شده اند که این شعارها را بایستی همواره به خاطر سپرده و  اجرایی شوند.

وی یادآور شد: مردم همیشه پشتیبان نظام بوده اند و نشان داده اند که از حکومت مردمی کشور خود دفاع می کنند. در کنار مردم دولت نیز بایستی به این شعار توجه جدی داشته باشد و برای پیشرفت کشور در تمامی عرصه بکوشد.

*استقامت 36 ساله ملت جواب داد

امام جمعه رشت نیز با بیان اینکه استقامت ملت ایران در مقابل استکبار بعد از ۳۶ سال نتیجه داده است گفت: آمریکا در مقابل استقامت ملت ایران، مجبور به قبول حق هسته ای ایران شد.

آیت الله قربانی افزود: ما همان کشوری هستیم که در ابتدا هیچ کدام از قدرتهای جهانی حق هسته ای ما را به رسمیت نمی شناخت اما امروزه همه کشورها به خصوص آمریکا این حق را به رسمیت شناخته و با ایران بر سر میز مذاکره نشسته اند.

*با احیاگران فرهنگ اُموی در جهان مقابله می کنیم

آیت الله موسوی جزایری در جمع نمازگزاران اهوازی با محکوم کردن جنایات آل سعود در یمن،عراق، بحرین و سوریه تصریح کرد: با کسانی که به دنبال احیای فرهنگ بنی امیه در جهان هستند به شدت مبارزه خواهیم کرد.

وی با بیان این که این ها در یمن این چنین جنایت می کنند و کودکان و زنان را به خاک و خون می کشند، خطاب به آل سعود ابراز داشت: اگر شما خادم الحرمین هستید خجالت نمی کشید این چنین کودکان معصوم و بی گناه را خاک و خون می کشید.

*تقویت نهاد خانواده را جدی بگیریم

نماینده ولی فقیه در مازندران و امام جمعه ساری نیز با اظهار اینکه دشمنان نهاد و اساس خانواده را نشانه گرفته اند، بر لزوم توجه به حقوق زن و شوهر در محیط خانواده تاکید کرد و گفت: صبر و بردباری و اخلاق خوش محیط خانواده را با صفا می کند.

*سرطان داعش روزی گریبانگیر حامیانش می شود

آیت الله طبرسی همچنین در ادامه به تحولات منطقه و جنایات بی شرمانه عربستان سعودی در یمن اشاره و اضافه کرد: داعش یک پدیده شوم و سرطانی است که امیدواریم از صحنه حذف شود و بی شک روزی گریبان حامیانش از جمله عربستان را خواهد گرفت.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha