پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله جوادی آملی

حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: محدوده زندگی برخی ها تنها در دنیا است؛ افرادی که دنيایی زندگي مي‌کنند، هنگام مرگ دست خالی خواهند بود.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این مرجع تقلید در نخستین جلسه درس اخلاق در سال جدید که در محل نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد اظهار داشتند: محدوده زندگی برخی ها تنها در دنیا است؛ افرادی که دنيایی زندگي مي‌کنند، در پوچي، وهم و خيال زندگی می کنند؛ «اهل دنيا» کسي است که در اوهام و خيالات زندگي کند، این افراد هنگام مرگ نیز با دست خالی دنیا را ترک می کنند.

ایشان ادامه دادند: افرادی که تنها در محدوده دنیایی خود فکر و زندگی می کنند در حقیقت در وهم و خيال زندگي مي‌کنند و قرآن کريم از اينها به عنوان «مختال» ياد مي‌کند؛آنچه حقيقت دارد کوثر است نه تکاثر, آن‌که دنبال تکاثر مي‌گردد مختال است و آن‌که به دنبال کوثر مي‌رود عاقل است.

معظم له با اشاره به فرمایشی از حضرت امیر علیه السلام اذعان داشتند: اين از بيانات نوراني حضرت امير(ع) در نهج‌البلاغه است که فرمود در درون انسان يک قدرت الهي به نام فطرت و عقل است، اما هوس، شهوت و غضب هم در درون انسان هست که اگر تعديل نشود طغيان مي‌کند، غضب يک نعمت خوبي است منتها بايد تعديل شود نه تعطيل, اگر تعديل نشود و طغيان کند با عقل درگير مي‌شود و اين همان جهاد دروني است که به آن بارها اشاره شده است.

حضرت آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کردند: بنابراين ما اگر بخواهيم از واقعيت علمي و عيني برخوردار شويم، بايد در نظام طبيعي که زيرمجموعه نظام فراطبيعي است زندگي کنيم و غیر از خدا را در امور خود موثر ندانیم. این ایام فرصت‌هاي خوبي است براي بازيابي و درون‌نگري و موحد شدن خودمان که ان‌شاءالله اميدواريم همه ما اين توفيق را داشته باشيم.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha