جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تلوزیون

حوزه/ بهار امسال عطر و بویی دیگر داشت، چون آغاز سال نو مصادف با ایام فاطمیه بود. برای همین نیز مردم سعی می کردند جشن ملی خود را با یاد زهرایی رسول (ص) آغاز کنند.

امیر حسین شریفی، تهیه کننده سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه»، با بیان اینکه تعطیلات بهار امسال، عطر فاطمی داشت، اظهار کرد: بهار امسال عطر و بویی دیگر داشت، چون آغاز سال نو مصادف با ایام فاطمیه بود. برای همین نیز مردم سعی می کردند جشن ملی خود را با یاد زهرایی رسول (ص) آغاز کنند. برای رسیدن به این خواسته هم معمولا تلویزیون به مردم کمک می کند تا همراهی خوبی با مناسبت مورد نظر داشته باشند.

وی افزود: برای ارزیابی، سیما در نوروز امسال، از این نظر که چه کیفیتی در پرداختن به موضوعات مذهبی داشته، تنها باید به یک بخش اکتفا نکنیم، بلکه می بایست برنامه های مختلف را مد نظر قرار داد. در  ابتدا به برنامه های سال تحویل می پردازیم. بهترین آیتمی که در این سال پخش شد، مربوط به برنامهای میشود که اجرای آن را احسان علیخانی بر عهده داشت. علیخانی با تجربه سالها اجرای برنامه «ماه عسل» به خوبی دریافت چگونه می توان با یک برنامه زنده برای بینندگان جذابیت ایجاد کرد و در جذب مخاطب به موفقیت لازم دست یابد.

*علیخانی مانند همیشه خوش درخشید

تهیه کننده فیلم «ضیافت» گفت: در این میان، برنامه های دیگری از جمله، برنامه‌ای که آقای مدرس اجرای آن را به عهده داشت، در صدد بود تا به فضای تلویزیون هنگام سال تحویل شکلی فاطمی دهد، هر چند در میان برنامه‌های نوروزی احسان علیخانی موفق‌تر از بقیه ظاهر شد و تنها بر روی بحث عزاداری اکتفا نکرد، بلکه به آیتم‌های نوروزی هم توجه نمود، برای نمونه اگر میهمان ارزشی به استودیو دعوت می شد، بعد از آن میهمان هنرمندی می‌آمد تا به نوعی توازان رعایت شود.

*تنوع برنامه ها در ایام فاطمیه

شریفی درباره برنامه های عزاداری شب شهادت حضرت فاطمه (س) هم توضیح داد: این که شهادت بانوی دو عالم در ایام نوروز واقع شد، به هیچ وجه دلیلی نبود تا سیما از ارائه این گونه کارها بکاهد. برای همین، برنامه های عزاداری تنوع خوبی داشت و میزگرد و سخنرانی هایی که برای آن شب در نظر گرفته شد از کیفیت و کمیت خوبی سود می برد، البته این بدان معنا نیست که کارها از معایب عاری بودند، چون چنین انتظاری را برای هیچ کار تلویزیونی نمی توان متصور شد، اما در مجموع باید به کارهای ارائه شده نمره قبولی داد.

* سریال‌های نیمه نخست تعطیلات

این تهیه کننده درباره برنامه های نمایشی سیما هم تصریح کرد: نکته اول درباره سریالهای نوروزی سیما این است که تلویزیون در روزهای ابتدای نوروز سعی کرد تا برنامه های نمایشی خود را متناسب با ایام فاطمی روی آنتن ببرد. برای همین، دو سریال پنج قسمتی با نام های «مهر طوبی» و «بزم آخر» را روی آنتن فرستاد و هر کدام به نوعی از محوریت داستانی دینی بهره می بردند. درضمن شکل و ساختار کار به گونه‌ای بود که با ایام سوگواری مشکلی نداشت.

وی افزود: اما درباره کیفیت این دو کار به طور مختصر باید گفت: «بزم آخر» سعی داشت در پس داستانی ملودرام به موضوع تعزیه بپردازد. همچنین بازی هایی که در این مجموعه بود کیفیت خوبی داشتند. در «مهر طوبی» نیز شکل داستان کاملا خانوادگی بود، اما به طبع، روایتی متفاوت از قصه‌های دینی داشت.

شریفی ادامه داد: برای این دو سریال نمره قبولی را در نظر می گیرم، هرچند نمی توان گفت کارهایی استثنایی هستند، اما به هر حال برای کارگردانشان، نمرهای خوب محسوب می شود، سریال دیگری هم در این ایام پخش شد که ساخته مهدی فخیم‌زاده است و «فوق سری» نام داشت. با وجود اینکه داستانی پلیسی دارد، اما به صورت غیر مستقیم به بسیاری از آموزه‌های دینی توجه کرده و انصافا کار بسیار خوش ساختی محسوب می شود.

*برنامه‌های کودکان نیز دینی بود

وی در پایان گفت: برنامه های نمایشی  کودکان هم در این ایام تا به آنجا که من به صورت گذارا شاهد بودم، انیمیشن‌های خوبی با محوریت قصه های دینی پخش شده تا به نوعی کودکان را با موضوعات دینی بیشتر و بهتر آشنا کند. اقدامی که باید بسیار جدی گرفته شود و ادامه نیز داشته باشد.

این تهیه کننده ادامه داد: در ایام شهادت بانوی دو عالم حضرت زهرا (س) برنامه ها به طور ویژه توجه خود را به روی برنامه های سوگواری متمرکز کردند. در این میان برنامه های ترکیبی که از شبکه های مختلف با حضور کارشناسان پخش می شد، رویکردی خوب در این حوزه بود، زیرا هر کدام سعی داشتند، زیبایی های زندگی حضرت فاطمه (س) را به بیننده منتقل کند. نکته جالب درباره این برنامه‌ها این است که به وجوه مختلف زندگی حضرت فاطمه توجه شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha