جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
18

حوزه/ از دیرباز اندیشه‌های سیاسیِ بسیاری برای اداره اجتماع بشر ارائه و اجرا شده است. برخی از این اندیشه‌ها به تاریخ پیوسته، برخی با تاریخ پیش آمده و برخی را نیز چه بسا تاریخ به خود خواهد دید.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، کتاب تفسیر سیاسی قرآن در ایران معاصر به قلم یوسف خان محمدی در گروه علمی: حقوق و علوم سیاسی در شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه به عنوان اثر تحسین شده انتخاب شد.

جوامع دینی با هدف هدایت و رهبری بشر به سمت کمال، جایگاه ویژه‌ای را در عرضۀ اندیشه‌های حکومتی به خود اختصاص داده و نمونه ‌های سیاسی بسیاری را برای ادارۀ جامعه به نمایش گذاشته‌اند. یکی از اندیشه ‌های سیاسی مهمی که خاستگاهی اسلامی _ وحیانی دارد و عمری به درازای نزول قرآن دارد، «تفسیر سیاسی قرآن» است.

تفسیر سیاسی قرآن، اندیشه‌ای است نص ‌محور که با اعتقاد به جامعیت قرآن، چارۀ سیاست امروز را در بازگشت و فهم مجدد قرآن می‌داند. این اندیشه به مقابله با دو دیدگاه «تحجرگرایی دینی» و «ایدئولوژی سکولار» برخاسته و آن دو را در میان اندیشه‌های سیاسی موجود به چالش و نقد می‌کشاند.

این تفسیر، معطوف به سیاست و اصلاح اجتماعی بوده و به دنبال توجه محض به نظامی آزاد و عدالت ‌محور در جامعه است.

مهم ‌ترین شاخصۀ این رویکرد تفسیری آن است که شیوه ‌ای جدید را در حکومت ‌داری، تعاملات اجتماعی، روابط بین المللی و روابط فرد، جامعه و خداوند فرا روی بشر می‌نهد.

گسست از سنت ‌های تفسیری گذشته، توجه به واقعیت ‌های سیاسی - اجتماعی، محوریت توحید، پرهیز از اسرائیلیات و احادیث ضعیف، تأکید بر تاریخ و عقل‌گرایی، از دیگر شاخص ‌های مهم تفسیر سیاسی قرآن به شمار می‌آید.

لازم به ذکر است کتاب یاد شده از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha