جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سلمان

حوزه/اولین کسانی که باید به فکر نیکی کردن و خدمت به مردم باشند، مسئولان و حاکمان هر شهر و دیار هستند و جایگاه آنان نباید موجب تکبر شود...

اولین کسانی که باید به فکر نیکی کردن و خدمت به مردم باشند، مسئولان و حاکمان هر شهر و دیار هستند و جایگاه آنان نباید موجب تکبر شود، بلکه باید با بهره‌گیری از آموزه های قرآن دوران مسئولیت را فرصتی برای سبقت گرفتن در خوبیها بدانند.

فَاسْتَبِقُواْ الْخَيْرَاتِ (بقره/148)

پس در كارهاى نيك بر يكديگر پيشى گيريد

حکایت؛

 سلمان فارسی از صحابه ایرانی و مشهور پیامبر اکرم(ص) بود، او انسانی خردمند و طراح اصلی کندن خندق، در جنگ خندق بود که در اواخر عمر خود نیز استاندار مدائن شد.

 روزی مردی از اهل شام که بار کاه با خود حمل می کرد، به مدائن رسید، نگاه خسته اش را به این طرف و آن طرف چرخاند شاید کسی را بیابد و به او کمک کند، وقتی سلمان را دید، او را نشناخت و گفت: های! این بار را بردار! سلمان دسته کاه را بلند کرد، بر سر گذاشت و به سمت خانه آن مرد به راه افتاد.

در بین راه، مردم، سلمان را دیدند که بار کاه را بر روی سر گذاشته و برای آن مرد حمل می کند. کسی از میان مردم با تعجب و سرزنش به آن مرد گفت: هیچ می دانی این فرد که بار تو را بر دوش می کشد سلمان است؟!

رنگ از روی مرد پرید، بی درنگ رفت تا بار را از سلمان بگیرد و در همان حال شروع به عذر خواهی کرد و گفت: ای مهربان، به خدا من تو را نشناختم، چرا چنین کاری کردی؟ و بار را در دست گرفت، اما سلمان بار را از بالای سر پایین نگذاشت و گفت: تا بار را به خانه ات نرسانم، آن را بر زمین نخواهم گذاشت.(1)

چو نیکی نمایدت گیتی خدای                            تو با هرکسی نیز نیکی نمای(2)

 

1.با اقتباس و ویراست از قصص الاخلاق

2.سعدی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha