پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
طلاب کلاس درس

حوزه/ عضو شورای علمی مدرسه عالی خاتم الاوصیاء(عج)قم گفت: راه اندازی حلقه های درسی مکمل با سه حلقه مذاکره، پایش و پویش از جمله برنامه‌هایی است که در این مدرسه عالی اجرا می شود تا طلاب بتوانند مشکلات خود را برطرف نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد عشایری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به تشریح فعالیت های مدرسه عالی خاتم الاوصیاء پرداخت و اظهار داشت: در ابتدا باید گفت که کلمه "عالی" به این معناست که از سیاست های شورای عالی این مدرسه، تأسیس مدارس دیگر با همین نام در داخل و خارج از کشور و الگوسازی برای آنان بوده و به همین دلیل این کلمه در اسم مدرسه گنجانده شده است.

وی با اشاره به ساختار این مدرسه علمیه، ابراز داشت: استاد علیدوست، نکونام و رشاد، به عنوان شورای عالی، وظیفه خطیر سیاست گذاری کلان مدرسه را بر عهده دارند.

حجت الاسلام والمسلمین عشایری ادامه داد: رکن دیگر مدرسه شورای علمی است که وظیفه طراحی و برنامه ریزی بر اساس سیاست های شورای عالی را عهده دار است.

عضو شورای علمی مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء با اشاره به اینکه 170 طلبه و حدود 20 استاد در این مدرسه مشغول به فعالیت می باشند، خاطرنشان ساخت: شورای عالی و علمی این مدرسه پیش از راه اندازی آن فعال شده و برنامه 5 ساله ای را برای آن تعریف کردند که اخلاق، آموزش و پژوهش اجزای اصلی آن را تشکیل می دهند.

*برگزاری دوره پیشینه در مدرسه عالی خاتم الاوصیاء

حجت الاسلام والمسلمین عشایری به مباحث آموزشی این مدرسه علمیه پرداخت و گفت: اصل سیاست مدرسه بر آموزش سطح رایج در حوزه علمیه قم برنامه ریزی شد؛ اما مشاهده کردیم که میان تحصیل در دوره مقدمات و سطح ارتباط منطقی کافی وجود ندارد به عبارت دیگر تحصیل در دوره مقدمات برای ورود به دوره سطح، شرط لازم بود؛ ولی شرط کافی نبود و حلقه مفقوده ای در آن وجود داشت که به همین دلیل دوره پیشینه ای را برای طلاب تعریف نمودیم که دوره کوتاهی دربین پایه ششم و هفتم می باشد و در تابستان هرسال اجرا می‌شود.

*تعریف طلبه ایده آل در اهداف مدرسه

وی تصریح کرد: یکی دیگر از کارهایی که در این مدرسه علمیه انجام پذیرفته، تعریف طلبه ایده آل پس از اتمام دوره 5 ساله بوده است که مختصاتی را برای آنان مشخص کرده و سیاست های مدرسه را برای رساندن طلبه به همان الگوی طلبه مطلوب تدوین نمودیم.

*برگزاری حلقه مذاکره، پایش و پویش

این محقق حوزه به برنامه های مکمل آموزشی اشاره و بیان داشت: راه اندازی حلقه های درسی مکمل با سه حلقه مذاکره، پایش و پویش از جمله کارهایی بوده که انجام شده و طلاب برای درسی که در طول هفته شرکت می کنند، سه ساعت درس مکمل را گذرانده تا بتوانند در پایان دوره سطح از نظر آموزشی هم به الگوی طلبه مطلوب نزدیک شوند.

*آزادی انتخاب استاد

وی افزود:‌ برای هر ماده درسی یک استاد در داخل مدرسه تدریس می‌کند که طلاب ما می‌توانند از کلاس ایشان استفاده کنند؛ ولی اگر درس او را نپسندیدند، می‌توانند بر اساس آیین‌نامه‌ و با رعایت شرایطی از اساتید دروس آزاد نیز استفاده نمایند که این امر علاوه بر این که به گسترش و تقویت حوزه آزاد کمک می‌کند، با آزادی انتخاب استاد نیز همراه خواهد بود.

*طراحی دو رشته کتابخوانی

عضو شورای علمی مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء با بیان این مطلب که از دیگر مکمل های درسی ما مطالعه الزامی طلاب در ایام تعطیلی حوزه در دو فرایند 5ساله است، اظهار داشت: برای اولین فرایند مطالعاتی، کتابهایی انتخاب شده که معطوف به دروس رسائل و مکاسب و کفایه است، یعنی کتاب هایی همچون قواعد فقهیه، تاریخ فقه، تاریخ اصول و ....

حجت الاسلام والمسلمین عشایری افزود: دومین فرایند مطالعاتی نیز معطوف به مسائل طلبگی است که به عنوان مثال درباره عاشورا، فاطمیه، رمضان و ... در ایام مربوط به خودش کتابخوانی می شود.

وی به اهداف اجرای این دو دوره کتاب‌‌خوانی اشاره کرد و ابراز داشت: جلوگیری از هدررفت تعطیلات و پرکردن خلأهای آموزشی موجود بوسیله مطالعه، از اهداف ما بوده است.

*روش اجرایی فرایندهای مطالعاتی

این پژوهشگر حوزه همچنین به تبیین بخش‌هایی از آیین‌‌نامه اجرایی این دو رشته کتاب‌خوانی پرداخت و گفت: طلاب در زمان هایی که برای آنان مشخص شده، به مطالعه کتاب پرداخته و 4 فهرست از کتاب مطالعه شده تهیه می‌کنند که عبارت است از: فهرست مطالبی که در این کتاب دیدند و دلیل بر رد آن دارند، فهرست مطالبی که دیدند و در آن اشکال و ابهام دارند، فهرست مطالبی که در این کتاب برای آنان مهم و جالب بود و فهرست مطالبی که بر خودشان لازم می دانند که درباره آن تحقیق بیشتری کنند.

عضو شورای علمی مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء با اشاره به اینکه پس از مطالعه، از طلاب آزمون گرفته می شود، ادامه داد: همچنین پیش از شروع مطالعه، نویسنده کتاب برای یک سخنرانی انگیزشی به مدرسه دعوت می‌شود و پس از پایان مطالعه نیز برای جمع‌بندی، رفع اشکال و بررسی چالش‌های احتمالی طلاب از ایشان دعوت به عمل می آید.

*برنامه‌های این مدرسه عالی، هدف محور است

حجت الاسلام والمسلمین عشایری با نفی هر گونه فعالیت‌محوری و تأکید بر اینکه همه برنامه‌های این مدرسه هدف محور است، خاطرنشان ساخت: برای مثال، از برنامه های ما در این مدرسه علمیه، برگزاری نشست های علمی با موضوعاتی همچون فقه و رسانه، فقه و فرزندخواندگی، فقه و معاملات جدید بانکی و .... می باشد که ارتباط با مختصات طلبه مطلوب داشته و خود طلاب نیز توجیه هستند که فعالیت های ما در راستای اهدافی است که برای رساندن آنان به الگوی طلبه مطلوب طراحی شده و کمال همکاری را با ما دارند.

*برگزاری نکوداشت آیت‌الله حائری

وی از دیگر آموزش های مکمل این مدرسه عالی را برگزاری نکوداشت برای شخصیت های علمی عنوان و تصریح کرد: در سال های گذشته برای شخصیت هایی همچون مرحوم آخوند و شیخ انصاری نکوداشتی برگزار کرده و در سال تحصیلی اخیر نیز نکوداشت آیت الله شیخ عبدالکریم حائری برگزار شد.

*مدرسه ای با فضای فلسفه مضاف

استاد مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء بیان داشت: مدرسه عالی خاتم الاوصیاء از ظهر چهارشنبه تا ظهر پنج شنبه به مدت 24 ساعت فضای فلسفه های مضاف را به خود می گیرد و مشخص شده است که در هر پایه کدام فلسفه مضاف خوانده شود.

 عضو شورای علمی مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء در تعریف فلسفه های مضاف گفت: منظور از فلسفه های مضاف، نگاهی کلی بر رئوس ثمانیه و ابعاد، غایات و کارکردهای اجتماعی و علمی و تعامل دانش ها با یکدیگر در حوزه های گوناگونی مانند فلسفه فقه، اصول، لغت، علوم قرآنی، تفسیر، حدیث و رجال و روش تحقیق ..... برای طلاب بیان شده و در این مباحث سعی شده است طلاب با مسائل و غایت و چالش های این علوم و برخی مهارتها آشنا شوند.

*طرح رشد

وی به راه اندازی طرحی تحت عنوان مدرسه رشد در دل مدرسه عالی خاتم الاوصیاء اشاره و اظهار داشت: طلابی که در آزمون ورودی این مدرسه عالی نتوانستند نمره قبولی کسب کنند، می توانند در کلاس های مدرسه رشد شرکت نمایند تا پس ازتقویت ادبیات و منطق و فقه و اصولشان در سال آینده بتوانیم در خدمت آنان باشیم.

*تبلیغ از ضروریات ماست

این استاد  مدرسه خاتم الاوصیاء در ادامه با بیان فعالیت های اخلاقی و پرورشی، ابراز داشت: از برنامه های منظم مدرسه برای طلاب، اعزام این عزیزان برای تبلیغ است که در این راستا کارگاه های آموزشی برگزار و ضمن حمایت مالی از آنان، با تعاملی که با دفتر تبلیغات و سازمان های اعزام کننده داریم، راه را برای تبلیغ آنان هموار می‌کنیم.

*طرحی موفق در مدرسه عالی خاتم الاوصیاء

عضو شورای علمی مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء با تأکید بر اینکه تمام مقررات مدرسه به نحوی طراحی و اجرا می شود که به عزت نفس و کرامت شخصیت طلاب آسیبی نرسد، خاطرنشان ساخت: به عنوان مثال در این مدرسه حضور و غیاب انجام می شود؛ اما مأموری برای انجام آن نداریم و این وظیفه بر عهده خود طلاب است و خود آنان در پایان هفته حضور و غیاب خود را تحویل مسئول مربوطه می‌دهند و خوشبختانه طرحی همراه با موفقیت برای ما بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین عشایری ادامه داد: از اهداف ما برای این کار، ساختن کرامت نفس طلاب از پایه است تا مبارزه با نفس را در خلوتی که جز خودشان و خدایشان کسی مراقب نیست، تمرین کنند و انشاالله وقتی که در جامعه حضور پیدا کردند، بتوانند در مواجهه با برخی از مشکلات اخلاقی، مغلوب نفسشان نشوند.

وی یادآور شد: البته این حرکت بدین معنا نیست که از مشارکت آموزشی طلابمان غافل باشیم؛ بلکه مراقب کلی صورت می‌پذیرد؛ ولی در همه امور از جمله در حضور و غیاب، خوداظهاری طلاب ارزشمند و قابل قبول است. ما باور داریم که طلبه ما راستگوست.

*توجه به خانواده های طلاب

این محقق حوزه تصریح کرد: از دیگر برنامه های ما در این مدرسه عالی، توجه به خانواده های طلاب است و با برگزاری برنامه های گوناگون، آنان را از دلایل پرکاربودن همسرانشان در مدرسه مطلع و حس همکاری با همسر را در آنان تقویت می‌کنیم و همچنین برگزاری کارگاه های همسرداری، روانشناسی شخصیت و روش تبلیغ از دیگر برنامه های ما می باشد.

عضو شورای علمی مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء همچنین به موضوع پژوهش در مدرسه اشاره و اظهار داشت: در موضوعاتی همچون جلسات نکوداشت، نشست های علمی و مطالعات کتاب، رایحه ای از پژوهش وجود دارد؛ البته این نکته هم باید ذکر شود که در این مدرسه آموزش پژوهش محور است.

حجت الاسلام والمسلمین عشایری به موضوع گزارش نویسی طلاب اشاره و ابراز داشت: طلاب این مدرسه عالی، گزارش نویسی را به جای تقریر نویسی در دستور کار دارند تا بتوانند نوشتاری جامع و کامل از دروس داشته و همچنین در روحیه پژوهشی آنان مؤثر باشد.

وی خاطرنشان ساخت: برگزاری کلاس نهج البلاغه، اخلاق در هفته و همچنین برگزاری اردوهای زیارتی و برنامه های تفریحی-ورزشی از دیگر برنامه های ما در این مدرسه عالی می باشد.

*اجرای طرح ابتکاری گزینش مستمر سالیانه

عضو هیئت علمی مدرسه عالی خاتم الاوصیاء تصریح کرد: یکی از طرح‌های مهم این مدرسه، جمع آوری فعالیت‌های آموزشی، پرورشی و پژوهشی طلاب در نمونه برگ گزینش مستمر است که طلاب در پایان سال بر اساس آن ارزیابی می شوند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha