جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رهبری

حوزه/ حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود و توافقات نیز صورت بگیرد، مردم و مسئولان نباید از حرکت جهادی خود دست بردارند زیرا نمی‌توان به دشمنان و طرف‌های مذاکره امید بست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، با توجه به فرمایشات صریح ، قاطعانه و روشنگرانه رهبر معظم انقلاب در جمع شاعران و مداحان کشور در خصوص مذاکرات هسته ای و نیز جنایت آل سعود در حمله به یمن مظلوم، جهت گیری اصلی سخنان خطبای جمعه این کشور بیشتر بر این دو محور کلیدی متمرکز بود.

البته امامان جمعه همچنین به مناسبت میلاد حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا(س) و روز زن و نیز برخی مناسبت های تقویمی دیگر و موضوعات فرهنگی و اجتماعی اشارات و توصیه هایی به مردم و مسئولان داشتند.

فضای نقد منصفانه درباره بیانیه لوزان ایجاد شود

آیت‌الله سید احمد خاتمی در خطبه‌های این هفته نمازجمعه تهران با اشاره به بیانیه لوزان و سخنان صریح مقام معظم رهبری در دیدار با شاعران و مداحان تصریح کرد: بیانیه لوزان چه بسا دست‌مایه اصلی قراردادی باشد که گفته می‌شود در تیرماه منعقد خواهد شد،‌ درباره بیانیه به این مهمی که سرنوشت‌ساز است باید اجازه اظهارنظر داد، باید مخالفان و موافقان صحبت کنند، دو طرف باید منصفانه و منطقی صحبت کنند، منتقدان واقعیات را ببینند و کاملا مقید باشند که حتی یک کلمه خلاف واقع نگویند، مسئولان محترم نیز منطقی به انتقادات پاسخ دهند و استدلال بیاورند، اینکه تحقیر کنند یا بدتر در برخی بیانات فحش هم ضمیمه آن شود، مثلا بگویند مخالفان همسو با دشمنان اسلام و صهیونیست‌ها هستند،‌ این اقدامی خلاف حکمت و تدبیر است، بهتر است میدان نقد و انتقاد را باز بگذارید و در این فضای باز چه بسا مطلبی روشن شود که در اصل قرارداد شما تأثیرگذار باشد.

خروجی مذاکرات نباید منجر به فضای دوقطبی در کشور شود

وی همچنین گفت: نباید خروجی مسائل هسته‌ای اختلاف باشد،‌نباید خروجی مذاکرات هسته‌ای دو قطبی کردن کشور باشد،‌مسئله هسته‌ای مسئله یک قوه نیست بلکه مسئله فراقوه‌ای است، مسئله نظام است و این موضوع مطلقا مسئله فردی نیست و مسئله یک جریان یا جناح خاص نیست و نباید اینگونه موضوعات دستمایه اختلاف در کشور شود.

جنجال هسته‌ای بهانه‌ای برای به زانو درآوردن ایران اسلامی است

امام جمعه اصفهان نیز بیان داشت: دشمنان ایران وقتی دیدند نمی‌توانند جلوی پیشرفت ما را بگیرند بهانه ساخت سلاح اتمی را دغدغه خود کردند و جنجال هسته‌ای بهانه‌ای برای به زانو درآوردن ایران اسلامی است.

آیت الله طباطبایی‌نژاد یادآور شد: استکبار قصد داشت با تحریم و فشارهای بین‌المللی ملت ما را به‌زانو درآورده و دست از انرژی هسته‌ای بردارند و مطیع خود کنند که موفق نشدند.

ذوق زدگی بیجا درباره مذاکرات ، ممنوع!

امام جمعه قم نیز بر لزوم پرهیز از ذوق‌زدگی بی‌جا در زمینه مذاکرات تاکید کرد و گفت:قدرت‌های جهانی در مقابل رشادت و مقاومت ملت ایران کوتاه آمدند و اصل این موضوع را که باید با زبان مذاکره سخن بگویند پذیرفتند، چراکه دریافته‌اند در مقابل ملت ایران نمی‌توان از موضع زور سخن گفت.

تقدیر از مذاکره کنندگان و چند نکته

حجت الاسلام و المسلمین اعرافی همچنین بیان داشت: دستاوردها قابل تقدیر است، اما نکاتی هم هستند که نباید مورد غفلت قرار گیرند، نخست اینکه تفسیرهای مختلفی توسط کاخ سفید ارائه شده، در حالی که اینگونه تفسیرها که کرامت ملت ایران را نادیده بگیرند قبول نداریم؛ عدم شفافیت در بخش‌هایی از مذاکرات هم مشکلی است که باید در ادامه راه برطرف شوند و دیگر اینکه موضوع مذاکرات هم فقط مربوط به مسائل هسته‌ای هستند، مبحث دیگری مطرح نخواهد شد و تحریم‌ها هم باید به یکباره برداشته شوند.

تجاوز آل‌‌ سعود به یمن مایه ننگ است

خطیب جمعه اراک تجاوز جنایتکارانه آل سعود به کشور بزرگ و با فرهنگ یمن را مایه ننگ تاریخ دانست و افزود: اقدامات شوم و جنون‌آمیزی که اسرائیل مدت‌هاست در رابطه با غزه انجام می‌دهد امروز آل سعود در کشورهای منطقه به راه انداخته و متاسفانه آمریکا هم از این جنایات حمایت می‌کند.

کشورهای اسلامی نباید سکوت کنند

آیت الله دری نجف آبادی ابراز داشت: کشورهای اسلامی نباید در برابر این جنایت سکوت کنند، سازمان ملل هم باید با قاطعیت با آل سعود برخورد کرده و اجازه ندهد کشوری که عضو این سازمان است مظلومانه مورد تجاوز قرار گیرد.

در هر صورت از حرکت جهادی غافل نشویم

آیت الله ناصری، امام جمعه یزد نیز خاطرنشان کرد: حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود و توافقات نیز صورت گرفت، مردم و مسئولان نباید از حرکت جهادی خود دست بردارند زیرا نمی‌توان به دشمنان و طرف‌های مذاکره امید بست.

خطیب جمعه بوشهر با اشاره به این که آل‌سعود دست‌نشانده اتاق‌های سرویس‌های جاسوسی جهان سلطه است، تصریح کرد: ما هنوز گذشته رژیم سعودی را فراموش نکرده‌ایم، آنها به حجاج ما تعرض کرده و مانع حج عمره می‌شوند.

چند سوال صریح از آل سعود

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری همچنین با طرح سئوال‌هایی از رژیم صهیونیستی، ادامه داد: چرا رژیم صهیونیستی داعش، طالبان، النصره و گروه‌های تکفیری تشکیل می‌دهد، چرا به حجاج تعرض می‌کند، چرا یک تیر به سمت اشغالگر صهیونیستی شلیک نمی‌کند، چرا هر جا پای وحدت باز شد تفرقه می‌کنید، چرا هر جا مبارزه با ظالمین است شما در جبهه ضد اسلام هستید؟

فرمایشات رهبری ، جامعه را آرام و دشمن را مضطرب ساخت

آیت‌الله علم‌الهدی نیز در نماز جمعه این هفته مشهد مقدس با تاکید بر این که سخنان فصل‌الخطاب رهبری در جریان بیانیه لوزان جامعه را آرام و دشمنان را مضطرب کرد، اظهار داشت: در فرمایشات مقام معظم رهبری چند نکته وجود داشت که کاملا اشکالات را برطرف کرد با این دید بعضی می‌خواستند توپ را در زمین رهبری بیندازند که از این پس هرگونه اتفاق رخ دهد، بگویند با اذن و آگاهی رهبری بوده است اما مقام معظم رهبری فرمودند من در جریان جزئیات مذاکرات نیستم اما مطالبات خود را اعلام کردم و اینکه چه در مذاکرات صورت می‌گیرد به من ارتباط ندارد.

وی ادامه داد: نکته دومی که در فرمایشات ایشان بود فرمودند من به هیئت مذاکره‌کننده اعتماد دارم اما دغدغه نیز دارم و دغدغه من طرف مقابل شیطان بزرگ است، با این حال دو ساعت بعد از اتمام مذاکرات که حتی بیانیه مشترک نیز خوانده شده است یک بیانیه ساخته و پرداخته شده و از قبل تنظیم شده توسط وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شد که تمامش دروغ و کذب است.

یمنی ها در برابر ظلم سعودی ، کوتاه نمی آیند

امام جمعه ساری با بیان این که بی شک مردم یمن در برابر ظلم عربستان کوتاه نخواهند آمد، گفت: مسئولان عربستان در حمله به یمن اشتباه کردند و سود حمله به یمن به جیب آمریکا و ایادی صهیونیست می‌رود.

آیت الله طبرسی افزود: مردم یمن در برابر ظلم با هم متحد شدند و مسئولان عربستان نمی‌توانند در برابر ملت مبارز یمن ایستادگی کنند.

خوش رقصی تروریست های مزدور برای استکبار جهانی

امام جمعه زاهدان نیز بیان داشت: هفته گذشته شاهد جنایت سنگین اشرار و تروریست‌ها بودیم که هشت نفر از مرزبانان را به شهادت رساندند، عزیزانی که در حال ادای وظیفه و انجام ماموریت بودند.

آیت الله سلیمانی تاکید کرد: شهادت این عزیزان خوش رقصی جنایتکاران مزدور و تروریست به اربابان مستکبر و ظالمشان بود.

همدلی دولت و ملت؛ ضرورتی انکارناپذیر

آیت‌الله مجتهدشبستری ، امام جمعه تبریز به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب مبنی بر همدلی و همزبانی بین مسئولان و مردم اشاره کرد و اظهار داشت: این شعار ریشه در قانون اساسی و تاسیس نظام اسلامی دارد.

وی افزود: شعار همدلی و همزبانی بین ملت و دولت یادآوری ریشه انقلاب اسلامی است و امروز از جمله اساسی ترین ضرورت ها برای کشور به شمار می رود.

روز ملی فناوری هسته ای؛ روز شکست دشمن

خطیب جمعه ایلام نیز به 20 فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای اشاره کرد و افزود: این روز برای ملت بزرگ و سرافراز ایران روز پیروزی در مقابل دشمنان است. صنعت بسیار پیچیده‌ هسته‌ای که با تلاش خالصانه دانشمندان جوان ایرانی آن هم با وجود مخالفت‌های استکبار جهانی به ویژه رژیم آمریکا به ملت ایران هدیه داده شد.

حجت الاسلام و المسلمین لطفی ادامه داد:‌ امروز ایران دارای دانش هسته‌ای وارد باشگاه اتمی دنیا شده است و این یک دانش بومی بوده و هیچ کشوری آن را به ملت ایران نداده است بلکه دشمنان تمام تلاش خود را به کار گرفتند که ملت ایران را از این دانش پیشرفته و بسیار مهم و ضروری محروم کنند.

حضرت زهرا(س)؛ الگوی جامع و کامل زنان

حجت‌الاسلام والمسلمین میرعمادی در خطبه‌های نماز جمعه خرم‌آباد ضمن تبریک ولادت حضرت زهرا (س) و روز زن گفت: فاطمه زهرا (س) الگوی جامع و کامل برای زنان در تمام ابعاد زندگی است و بانوان باید از فاطمه زهرا سرمشق بگیرند.

سبک زندگی فاطمی؛ لازمه استحکام خانواده ها

وی با بیان این که ما در خانواده‌ها نیازمند تربیت فرزندان سالم هستیم و جامعه ما نیز به خانواده‌های سالم نیاز دارد ، ابراز داشت: امروز دنیای غرب و استکبار جهانی خانواده‌، بنیان‌ها و پایه‌های آن را هدف قرار داده‌اند و به دنبال ترویج سبک زندگی غربی در خانواده‌ها هستند ولی سبک زندگی فاطمی در مقابل آنها پایه‌های خانواده را مستحکم می‌کند و به واقع بانوان با رعایت عفاف، حجاب و پاکدامنی می‌توانند نقش مهمی در جامعه و عرصه‌های مختلف داشته باشند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha