پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 347610
۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶
قبسات الیقین

حوزه/ کتاب «قبسات الیقین» به قلم حجت الاسلام محمد امین ابوالحسنی در گروه علمی: «فلسفه» در شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه به عنوان اثر تحسین شده برگزیده شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» نگارنده این اثر، با درک جایگاه و ارزش استدلال برهانی در منظومه دانش و اندیشه، بخش برهان از دانش منطق را با نگرشی تحلیلی مورد بررسی قرار داده است.

وی نوشتار خود را که به «قبسات الیقین» نام نهاده، در دو بخش کلی تنظیم کرده و هر بخش را به پنج فصل آراسته است. عناوین این دو بخش و فصول آن ها شامل:

1. مباحث کلی و مقدماتی: در این بخش، مباحثی همچون: غرض و اهمیت کتاب برهان، واژه ‌شناسی علم و تقسیمات آن، کاسب‌ های تصور و تصدیق، تفکر و اصناف المطالب بررسی شده است.

2. تصدیق‌های برهانی: برخی بحث‌ هایی که در این بخش مطرح شده است، عبارت ‌اند از: تعریف برهان و بررسی صورت و مادۀ استدلال برهانی، بررسی مبادی برهان، برهان اِنّ و لِمّ، علّت در بخش تصدیقات منطق و شرایط مقدمات برهان.

برهان، قیاسی است، متشکل از مقدمات یقینی که ره‌ آورد آن نیز گزاره‌ های یقینی است. استدلال برهانی، دشوارترین و با ارزش‌ترین رسالت را بر دوش داشته و در پی آن است که متفکّر را به استناد دلیل، سوی واقع راهنمایی کند.

اهل منطق بر این باور هستنند که از میان بخش ‌ها و گزاره ‌های متعدد علمی در دانش منطق، بخش برهان از جایگاه و ارزش خاصی برخوردار است. شاید با توجه به همین جایگاه بوده که بوعلی سینا، اندیشمند نامی و مُتبحّر اسلامی، تحصیل برهان را بر همگان فرض و واجب دانسته است.

گفتنی است کتاب یاد شده از سوی انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد امین فرج زاده IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    0 0
    سلام خدمت حجت ا... محمد امین ابوالحسنی من از کتاب های شما تشکر می کنم و می گویم شما باید کتاب های بیشتری بسازید