پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
اعرافی

حوزه/ رئیس جامعة المصطفی العالمیه گفت: بسیج رسانه با نگاه متعهدانه و انقلابی خود می تواند بیشترین نقش را در جهاد رسانه ای علیه اختاپوس رسانه ای دشمن ایفا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز طی سخنانی در دیدار اعضای شورای راهبردی سازمان بسیج رسانه استان قم که در سالن جلسات جامعة المصطفی برگزار شد، با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: در نگاه و تفکر بسیجی ، دو اصل توقع کمتر و تلاش و مجاهدت بیشتر وجود دارد که با تکیه بر همین دو مطلب، بسیج رسانه می تواند ایفاگر نقش اصلی در مقابله با اختاپوس رسانه ای غرب باشد.

وی افزود: نگاه بسیج باید همواره نگاهی باشد که جامعه را هر چه بیشتر و بهتر جذب کرده و روز به روز اعتمادسازی کند.

امام جمعه قم همچنین با تاکید بر این که داشتن نگاه بین‌المللی از جمله کلیدی ترین رسالت‌های رسانه‌های جمعی به ویژه در مجموعه بسیج رسانه است، خاطرنشان کرد: امروز متاسفانه اختاپوس‌های رسانه‌ای غرب و بلندگوهای بزرگ آنها واسطه بین ما و کشورهای همسایه هستند، چرا که تمام شریان رسانه‌ای جهان در اختیار آن هاست اما ما هم باید بتوانیم این معادلات ظالمانه را بر هم بزنیم.

وی یادآور شد: کار دیگری که بسیج رسانه می تواند در آن محور قرار گیرد مساله سوژه یابی و سوژه سازی در عرصه رسانه است به ویژه با توجه به رویکرد و نگاه متعهدانه ای که بسیج در قضایا دارد.

عضو شورای  همچنین از رسانه‌های جمعی خواست که نگاه معالجه گرانه در مسائل اجتماعی و فرهنگی داشته باشند و افزود: رسانه های قم و اهالی رسانه در این شهر مقدس باید بیش از پیش جایگاه مهم خود را درک کرده و در این راستا با نگاه متعهدانه و آسیب شناسانه به فعالیت بپردازند.

 رئیس جامعة المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه بسیاری از مسائل درون قم مغفول مانده است، گفت: این انتظار به حق از رسانه‌های جمعی استان قم وجود دارد که فهم عمیق‌تری از آسیب‌های اجتماعی داشته باشند.

وی یادآور شد: رسانه‌های قم ضمن اینکه به جایگاه کلان این شهر می‌پردازند در زمینه آسیب‌های اجتماعی هم کار دقیق‌تری انجام دهند چون آسیب‌های اجتماعی مهمی وجود دارد که اگر به آنها نپردازیم ارکان جامعه تضعیف می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی، تجربه بسیج را برآمده از انقلاب اسلامی و حرکت عظیم حضرت امام (ره) توصیف کرد و بیان داشت: از رسانه‌های قم انتظار می‌رود در سه حوزه اخلاق، فلسفه و فقه ورزیدگی لازم را  داشته باشند چرا که نگاه اسلام به هر پدیده‌ای نگاه همین سه ضلعی است و در این باره نیز بسیج رسانه می تواند الهام بخش و تاثیرگذار باشد.

وی تصریح کرد: متاسفانه هنوز هم از تجربه بسیار ارزشمند بسیج آن طور که باید و شاید استفاده نکرده ایم و این در حالی است که خوشبختانه و برخلاف تجربه جهادسازندگی هنوز این تجربه گرانسنگ در بستر انقلاب هضم نشده است.

امام جمعه قم انتقال فرهنگ بسیج به کشورهای مختلف را دستاورد بسیار بزرگی برشمرد و افزود: سوریه را تجربه بسیج از سقوط نجات داد و در عراق این تفکر بسیجی است که توفیقات چشمگیری در برابر داعش پیدا کرده است.

وی همچنین با اشاره به تحولات یمن اظهار داشت: به لطف الهی جوانان یمن امروز خودشان می‌دانند چگونه از کشورشان دفاع کنند و ما بر خلاف آمریکایی‌ها حضور نظامی در کشوری نداریم، لشکرکشی نمی‌کنیم و سرباز پیاده نمی‌کنیم؛ اما هر جا که جبهه مقاومت باشد تجربه بسیج را به آن ها منتقل می‌کنیم.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه تاکید کرد: بسیج در کشور و عرصه جهانی توفیقاتی داشته و آنهایی را که با همه توان می‌خواستند ما را از بین ببرند عاجز شده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حضور جامعه المصطفی در اقصی نقاط عالم یک حضور گسترده و تعریف شده است، گفت: گفتمان این نهاد بزرگ حوزوی و دینی، همانا گفتمان انقلابی، عقلانی و منطقی است و به نفع بشریت امروز است که به این گفتمان پناه بیاورند.

وی اضافه کرد: اینکه امروز اندیشه اسلام ناب و معارف بلند اهل بیت(ع) در جایگاه بزرگ بین‌المللی قرار گرفته و قدرت نرم اندیشه اسلامی را در جهان نشر داده، برآمده از انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی با اشاره به فراز و فرودهایی که حوزه‌های علمیه در طول تاریخ طی کرده‌اند گفت: حوزه علمیه قم در صدسال گذشته به عنوان یک حوزه درجه دو و سه فعالیت می کرد اما امروز این حوزه به یک پایگاه بزرگ بین المللی و قطب مهم معرفتی تبدیل شده است.

وی همچنین به فعالیت دانش آموختگان المصطفی در شبکه‌های مختلف جهان اشاره کرد و افزود: تاکنون حدود ۴۰ هزار نفر از ۱۲۰ کشور جهان از این مرکز علمی آموزشی دانش آموخته شده‌اند.

امام جمعه قم یادآور شد: دانش آموختگان جامعة المصطفی در شبکه‌های تبلیغی فعالیت خوبی دارند و بیش از ۵۰۰ مدرسه و تعداد زیادی دانشگاه توسط این افراد در کشورهای مختلف راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون ۱۵۰ رشته از معارف اسلامی با رویکرد حوزوی در این مرکز دایر است و بیش از ۳۰ هزار نفر از ۱۲۰ کشور جهان در جامعه المصطفی اشتغال به تحصیل دارند.

عضو جامعه مدرسین افزود: همچنین در دانشگاه مجازی المصطفی 3 هزار نفر در چند زبان در حال فراگیری علوم هستند و بیش از ۵۰ هزار نفر از طلاب و دانش پژوهان جامعه المصطفی العالمیه با زبان و ادب فارسی آشنا شده اند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha