چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مسعود سرافراز

حوزه/ توجه به اخبار و تحولات مربوط به شخصیت ها ، نهادها و مجامع حوزوی در سال های پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، کم و بیش جایگاهی در خور فضای رسانه ای کشور خاصه رسانه ملی داشته است، چه آن که از دیرباز نهاد مقدس روحانیت و حوزه های علمیه به عنوان متولی دیانت و فرهنگ و اخلاق جامعه از چنان جایگاه رفیعی برخوردار بوده که ضرورت چنین توجهی را اقتضا می‌کرده و البته می کند.

چند سالی است، شبکه های مختلف رادیو و تلویزیون و به طور خاص «شبکه خبر» سیما ، بخش خبری ویژه ای را به پوشش اخبار روزانه حوزه و روحانیت اختصاص داده است.

شروع رسانه ملی در راه‌اندازی بخش خبری حوزه، اقدام خوب و قابل تحسینی بود و در سال اول با در نظر گرفتن زمان مناسب «ساعت 21» موجی از رضایت مردم، علما و حوزویان را به وجود آورد هر چند به مرور، این زمان مناسب به ساعت 18 تغییر یافت و در آن ایام نیز با واکنش حوزویان مواجه شد.

سر ناسازگاری شبکه خبر، با اخبار حوزه فقط به این مقوله خلاصه نشد و با استقرار اخبار حوزه در ساعت 18، دست اندرکاران این شبکه به هر بهانه ای امکان ارتباط با همکاران خود در قم را قطع می‌نمودند و به بهانه هایی چون، خبرهای مهم دنیا، گفت‌وگوی خبری، پخش مستقیم برخی برنامه ها و گاهی اوقات پخش اذان و تلاوت قرآن قبل از آن، از پخش بسته خبری حوزه امتناع می ورزید، جالب آنکه برخی اوقات به دلیل عدم همکاری درون سازمانی قم و تهران، اخبار حوزه در مهجوریت و غربت مضاعف قرار می‌گرفت.

این نوسانات در شرایطی به وجود آمد که رسانه ملی می‌رفت تا با شروع به کار رئیس جدید نگاه متفاوتی در اخبار سیما به وجود آید، اما متاسفانه در دوره تصدی جناب دکتر سرافراز نیز دیواری کوتاه تر از حوزه در تحولات شبکه خبر دیده نشد و با کمال ناباوری، مدیر این شبکه، پخش بسته خبری حوزه را به ساعت 12 ظهر موکول کرد.

برای کسانی که به صورت حرفه ای و روتین، پیگیر اخبار شبکه خبر هستند، مشاهده خبر ساعت 18 و شنیدن و دیدن اخبار حوزه، امر متداولی در سال های اخیر بوده که به جهت پوشش مهم ترین اخبار و تحولات روزانه حوزه های علمیه اعم از بیانیه های حوزوی، دیدارها و دیدگاه های علما و مراجع معظم تقلید، آشنایی با کم و کیف برنامه ها و همایش های نهادهای حوزوی و غیره، علاوه بر حوزویان به عنوان مخاطبان خاص، عموم مردم نیز از آن مطلع می شوند.

تغییر باکس خبری حوزه از ساعت 18 به ساعت 12 طبعاً به جهت زمان پخش با ریزش مخاطب روبروست، ضمن آن که به هر طریق در نیمه روز ، تازگی و جذابیت خبری نیز برای انتقال پیام و خبر کاهش قابل توجهی می‌یابد، از این رو باید گفت؛ مخاطبی که پای اخبار ساعت 12 ظهر شبکه خبر می نشیند ، عملاً چکیده ای از اخبار روز گذشته را مشاهده می کند که از قبلاً از طریق دیگر رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شده‌اند.

چنین آسیبی که بیشتر به علت اقتضای کار در روزنامه ها دیده می شود نباید در رسانه لحظه ای، چون تلویزیون مشاهده گردد.

تغییر ساعت پخش اخبار حوزه از آن رو نامطلوب جلوه می کند که علما، اساتید، طلاب و فضلا در این ساعت به جهت مشغله های درسی و یا کاری و نیز آماده شدن جهت اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در مدارس و مراکز، کمتر موفق به مشاهده اخبار می شوند و آن چه بایسته و مورد انتظار است این که؛ مسئولان پخش اخبار رسانه ملی با مخاطب شناسی و وقت شناسی لازم در این باره تجدید نظری جدی صورت دهند.

پایان سخن آنکه اهمیت آشنایی عموم و به خصوص حوزویان با تحولات حوزه در سراسر کشور به خصوص حوزه علمیه قم به عنوان رکن محوری حوزه های علمیه جهان تشیع، اقتضا می کند مسئولان رسانه ملی با دیدی متفاوت و نگاهی دقیق تر و سنجیده تر به این مساله عنایت داشته و در اخبار شبکه های پرمخاطب تلویزیونی به ویژه شبکه خبر که رسالت اصلی اش همانا اطلاع رسانی به موقع و جامع است، به این اصل کلیدی توجه داشته باشند.

اُمید آن که دکتر سرافراز و معاونین و مسئولان وی در سازمان صدا و سیما با احساس مسئولیت مضاعف به این دغدغه و گلایه جدی علما و عموم حوزویان همچنین بسیاری از مردم متدین و پیگیر اخبار حوزه و روحانیت، پاسخ لازم و درخوری را بدهند.

 انشاالله.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ابراهيم IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    0 0
    چرا حوزه خودش شبكه اختصاصي ندارد؟ نه 24 ساعت بلكه ساعاتي در شبانه روز... مجموعه به اين گسترده گي و ميزان زياد تاثيرگذاري چرا در رسانه ملي جائي براي ارتباط با مردم ندارد؟
  • ناشناس حوزوی IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    باسلام. ولی از حق نگذریم که بسته خبری حوزه هم جذابیت خبری نداشت زیرا در اکثر موارد تکراری و فاقد ارزش خبری بودند.