سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
صالحی - وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

حوزه علميه خراسان از قطب های علمي جهان تشيع و اسلام بوده و يكي از ويژگي هاي آن پشتوانه بودن براي علوم و به ويژه قرآن پژوهشي است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دكتر صالحي، معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، دردومين همايش تفسير و تفسيرنگاري حوزه علميه خراسان با حضور علما و انديشمندان حوزوي و دانشگاهي در دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي برگزار شد. ابراز داشت: حوزه علميه خراسان از قطب های علمي جهان تشيع و اسلام بوده و يكي از ويژگي هاي آن پشتوانه علوم و به ويژه قرآن پژوهشي است.

وي با بيان اينكه در حوزه تشيع چند جايگاه قرآني را در عرصه قرآن پژوهشي و تفسير مي توان نام برد، گفت: مرحله اول از زمان غيبت كبري تا دوره صفويه است كه حوزويان خراسان يعني چه افرادي كه در اين حوزه بوده اند و يا اهل اين خطه مي باشند،‌نقش قابل توجهي در تفسير داشته اند.

صالحي با اشاره به حضور علماي مفسري مانند شهيد ستار نيشابوري، شيخ ابوالفتوح رازي، شيخ طبرسي، قطب راوندي و ... در اين دوره، اظهار داشت: نقش شيخ طبرسي در عرصه تفسير و تربيت شاگرداني مانند ابن شهرآشوب و قطب راوندي كه مفسر بوده اند، روشن است.

وي افزود: حوزه علميه خراسان در اين دوره در زمينه انتشار انديشه هاي تفسيري و پرورش حوزه قرآني نقش داشته است.

معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به دومين مرحله يعني از دوره صفويه تا قرن 14 هجري اشاره و خاطر نشان كرد: در اين مرحله نيز اين حوزه علميه نقش داشته است و در مرحله سوم يعني قرن 14 هجري با ظهور افرادي مانند شهيد مطهري، آيت الله خزعلي و... اين نقش ادامه داشته است و رويكرد مباركي در زمينه تفسير قرآن را شاهديم.

وي در ادامه با بيان اينكه چند رويكرد خاص كه برخي از آنها در ساير بلاد اسلامي نيز بوده در 100 سال اخير در زمينه تفسير در حوزه علميه خراسان بوده است، گفت: رويكرد نخست با توجه به ديدگاه تفكيك مي باشد و رويكرد دوم علمي-اجتماعي است.

صالحي رويكرد سوم را تفسير نظام مند، سيستمي و تمدني دانست كه توسط مقام معظم رهبري در مشهد انجام شده است كه با نگاه نظام مند به بازسازي و ديد تمدني در تفسير مي پردازد كه در جهان اسلام و تشيع كم نظير مي باشد.

وي چهارمين رويكرد را ارتباط با عموم مردم و اقناع خواص دانست كه توسط مرحوم آيت الله ميردامادي نجف آبادي انجام شده است.

وی با بيان اينكه اين كار يك مهارت، سبك و شيوه است كه در حوزه علميه خراسان انجام شده و سبك تفسير شفاهي و مكتوب با يكديگر مخلوط شده است، گفت: ويژگي اين سبك اجتهادي – روايي است يعني تفسير با بيان روايات صورتي نرم، مشروح و مبسوط پيدا مي كند و عملا توده مردم نيز مي توانند با اين نوع انتقال، ارتباط برقرار كنند.

گفتنی است: در اين ميزگرد تخصصي، آيت الله واعظ زاده خراساني،‌از علما و محققان حوزه علميه خراسان و شاگرد مرحوم آيت الله ميردامادي نجف آبادي به بيان اخلاق، ويژگي و شيوه ارتباطي استاد خود پرداخت و ابراز داشت: اخلاق ايشان فوقالعاده بود و تواضع داشتند.

همچنين در اين همايش، پروفسور مهدي محقق، نویسنده، ادیب، فقیه، مصحح و شارح کتاب هاي فلسفی كه مدتي در حوزه علميه خراسان تحصيل كرده است، با اشاره به شخصيت مفسري مانند مرحوم آيت الله ميردامادي نجف آبادي ، گفت: متاسفانه در معرفي فقيهان و عالمان كشور كوتاهي كرده ايم.

وي درباره اهميت حفظ تراث شيعي، اظهار داشت: امروز كسي اين بزرگان را نمي شناسد و در نتيجه، نسل جوان از علما نمي تواند الگو بگيرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha