پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مکارم

حوزه/ این مرجع تقلید بر ضرورت توجه بیشتر به قرآن در حوزه های علمیه تاکید کردند و گفتند: قرآن نباید در حاشیه قرار گیرد؛ همان گونه که فقه و اصول در متن حوزه ها است، قرآن مجید نیز باید در متن دروس حوزه باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه پنجشنبه در اختتامیه یازدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن کریم که در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) برگزار شد، اظهار داشتند: قبل از هرچیز لازم می دانم از تشکیل این مجلس مبارک و پرنور که در شعاع ایام ولادت حضرت زهرا(س) می باشد، تشکر و قدردانی کرده و این مناسبت را به اساتید تفسیر و مسئولان دارالقرآن تبریک عرض کنم.

ایشان با بیان اینکه نورانیت و روحانیت دیگری را در جلسات قرآنی می بینم، تصریح کردند: قرآن مجید، نور است و جلساتی قرآنی نیز نور هستند.

معظم له افزودند: زمانی که علامه طباطبایی(ره) شروع به تفسیر قرآن کرد، شاید فکر نمی کردند روزی مفسران قرآن در بیت ایشان گردهم آیند و در خصوص مباحث قرآنی صحبت کنند.

*قرآن باید در متن حوزه باشد

این مرجع تقلید با بیان اینکه قرآن در گذشته در حوزه ها غریب بود، تصریح کردند: قرآن به برکت انقلاب اسلامی حضور واضح و روشنی در تمام شئون پیدا کرده است و در حوزه های علمیه نیز ظهور و بروز جالبی دارد؛ اگرچه حد و شان قرآن ادا نشده است و باید در حوزه ها بیش از این به مسائل قرآنی اهمیت داده شود.

این مفسر برجسته قرآن کریم افزودند: قرآن نباید در حاشیه قرار گیرد؛ همان گونه که فقه و اصول در متن حوزه ها است، قرآن مجید نیز باید در متن دروس حوزه باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با اشاره به اینکه قرآن کریم نه تنها عظمت پیامبر را نشان می دهد بلکه مسیر زندگانی انسان را نیز نمایان می کند، یادآور شدند: دو دسته صفات در قرآن برای پیامبر(ص) وجود دارد که بخشی به خلق و خوی و بخش دیگر نیز به جنبه های عملی زندگی ایشان می پردازد.

ایشان با اشاره به آیه 128 سوره توبه، اظهار داشتند: در این آیه تاکید شده از درون جان و روح شما، این پیامبر ظاهر شده است که تفسیر آیه بدین مفهوم می باشد که رسول خدا، آشنا به درد و رنج های شما می باشد.

معظم له تصریح کردند: همچنین این آیه تاکید دارد، درد و رنج های شما برای پیامبر نیز درد و رنج می باشد. 

این مرجع تقلید با اشاره به آیه 159 سوره آل عمران، اظهار داشتند: بر اساس این آیه پیامبر مظهر رحمت و محبت پروردگار است.

این مفسر برجسته قرآن کریم تصریح کردند: صفاتی را که دشمنان برای پیامبر برشمردند می توان در قالب تعریف ایشان دانست؛ دشمنان وصله هایی نظیر ساحر، مجنون، شاعر، مسحور و تعلیم یافته را به پیامبر وارد می کردند که این مطالب سر از تعریف ایشان دارد که دشمنان از سر مذمت می گفتند. 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: قرآن کریم جذابیت دارد و هرکسی در حوزه آیات الهی قرار بگیرد جذب می شود و به این دلیل به پیامبر نسبت ساحر می دادند که با قرائت آیات الهی، افراد را جذب می کند.

ایشان با بیان اینکه تعبیر به سحر در مدح پیامبر(ص) است منتهی در ذم می باشد، تصریح کردند: دشمنان خدا نیز با شنیدن آیات الهی مسلمان می شدند؛ چرا که آیات قرآن از جذابیت بسیاری برخوردار است.

معظم له افزودند: دشمنان معجزات پیامبر را نیز ساحری عنوان می کردند در حالی که این کارهای خارق العاده برگرفته از اراده قدرت الهی بود؛ به پیامبر مجنون می گفتند چرا که می خواستند امتیازات بسیاری بدهند تا دست از خداوند بکشد در حالی که ایشان تسلیم دشمنان نشدند.    

این مرجع تقلید تصریح کردند: دشمنان فصاحت و بلاغت قرآن را عنوان شعر می نهاد و به نبی خدا (ص)در قالب منفی، شاعر می گفتند؛ به ایشان تعلیم یافته می گفتند؛ چرا که معترف بودند درس داده شده است و دانشمند می باشد.  

این مفسر برجسته قرآن کریم افزودند: صفاتی که دشمنان برای پیامبر قائل می شدند را می توان شکافت و از صفات برتر ایشان قرار داد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: صفات پیامبر در قرآن مجید برای ما نیز مفهوم دارد؛ اگر پیامبر در راستای صفات خود عظمت یافته است پس ما نیز باید از این صفات الگوگیری کنیم.

*ضرورت ارائه جنبه های عملی فضایل معصومین(ع)

ایشان با بیان اینکه یکی از مشکلات تفسیر این است که اساتید عظمت قرآن را می گویند اما تاکید نمی کنند ما نیز وظایف عملی داریم، افزودند: خطبا در ایام فاطمیه از فضائل حضرت زهرا (س) می گویند؛ اما باید تاکید کنند زنان ما چه درسی باید از عظمت ایشان یاد بگیرند؛ باید جنبه های عملی را با فضایل آمیخت و ارائه داد.

معظم له تاکید کردند: پیامبر نباید از اسوه بودن بیافتد و رابطه رهبر و پیرو باید در تمام بحث ها حفظ شود تا قرآن مایه هدایت باشد، نه اینکه صفات ایشان خارج از اذهان ما برداشت شود.

این مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به اینکه پیامبراکرم(ص) چقدر برای اسلام زحمت کشیدند، گفتند: ایشان در مقابل چه کسانی صبر کردند و آن قدر حرف های نامناسب به پیامبر(ص) خطاب کردند؛ تا هفتادسال حضرت علی(ع) را لعن می کردند که این مسئله نشان می دهد ما نیز باید تحمل داشته باشیم.

*برای غلبه بر مشکلات باید تحمل داشته باشیم

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: امروز کشور ما میان سلسله مشکلاتی است که اگر تحمل نداشته باشیم نمی توانیم بر مشکلات فائق شویم. 

این مرجع تقلید در پایان از خداوند متعال درخواست کردند جهان اسلام را در سایه قرآن از اشرار محفوظ بدارد.

انتهای پیام/313/33  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha