جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
صرف کاربردی

حوزه/کتاب صرف کاربردی اثرحجت الاسلام عبدالرسول کشمیری درگروه ادبیات وهنر/تکنولوژی آموزشی درهمایش شانزدهم کتاب سال حوزه به عنوان اثرشایسته تحسین انتخاب شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» این کتاب، با رویکرد تولید علم کاربردی و پرورش تفکر خلاق طراحی و تألیف شده است. هر درس آن که حدیقه نامیده شده است، شش بخش دارد: نمودار، پیش‌مطالعه، درس، مباحثه، تمرین و فعالیت تکمیلی.

برای آشنایی اجمالی محصّلین به موضوع بحث قبل از درس، نموداری در ابتدای هر حدیقه قرار داده شده که اهمّ مطالب آن حدیقه را در بر دارد. بخش پیش‌مطالعه نیز برای پیش از ورود به درس تنظیم شده‌ است. این قسمت، شامل نکات زبان‌شناسی مرتبط با درس و معادل‌یابی از دستور فارسی مربوط به قواعد عربی همان درس است. متن اصلی درس توسط استاد، در كلاس تدریس می‌شود و محدودۀ ‌امتحانی را تشکیل می‌دهد. بخش مباحثه، موضوع بحث طلاب در ساعات خارج از كلاس است. در این بخش نکات تحلیلی و نقادانه ارائه شده است. تمرین‌ها نیز به دو دستۀ کاربردی و فعالیت تکمیلی تقسیم شده‌اند. تمرین‌های کاربردی دقیقاً بر اساس قواعد متن درس قابل حل می‌باشند؛ اما تمرین‌های مندرج در فعالیت تکمیلی در واقع نقاط بحران قواعد را آشکار کرده و نیاز به پژوهش و تحلیل دارد.

فهرست برخی ویژگی‌های کتاب اینها است:

ماده‌شناسی، وزن‌شناسی و دلالت‌یابی دقیق وزن‌ها؛

معادل‌یابی قواعد صرف عربی در زبان فارسی؛

استخراج اصول علم صرف و تحلیل و ریشه‌یابی قواعد صرفی به کمک آنها؛

تنظیم برنامۀ پیش‌مطالعه و مباحثه برای صاحبان تفکر خلاق و مولّد؛

آشنایی با یک دوره علم زبان‌شناسی کاربردی؛

تلخیص همۀ درس‌ها به صورت نمودار؛

ارائه برخی اطلاعات تکمیلی همچون: آشنایی با مکاتب ادبی، آشنایی با بزرگترین دانشمندان ادبیات عرب، تحلیل و نقد ترجمه‌های گوناگون قرآن کریم.

این کتاب از سوی موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام منتشر و در دسترس عموم قرار گرفته است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • هانیه IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    0 0
    خیلی عالی.من خیلی دنبال اینجورمطالب بودم.ازتون ممنونم که گذاشتین.