جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 348421
۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۴
1

حوزه/ هفدهمین و هجدهمین شماره از نشریه «رهنامه پژوهش» از سوی معاونت پژوهش حوزه های علمیه انتشار یافت.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، این شماره از نشریه با عنوان «هستی نما –ویژه حکمت و فلسفه اسلامی» اختصاص یافته و از نظرات بزرگان این فن در قالب گفتگو و مقاله استفاده شده است.

«رهنامه پژوهش» در تازه ترین شماره خود، پنج محور را در مطالب فلسفی ارائه داده که شامل: «مبادی دانش»، «قلمرو دانش»، «روش شناسی»، «فلسفه در جهان اسلام» و «سیره بزرگان» می باشد.

برخی از عناوین نشریه شامل: «فلسفه الهی به همه علوم آبرو می دهد»، گفتاری از حضرت آیت الله جوادی آملی، «فلسفه، فلسفه اسلامی» گفتگو با حجت الاسلام والمسلمی خسروپناه، «هستی و چیستی فلسفه اسلامی» در گفتگو با محمد فنایی اشکوری، «تمدن و فلسفه اسلامی» مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین محسن الویری، «فلسفه های مضاف» گفگویی با حجت الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی و «تطور فلسفه در بستر تاریخ» گفتگوی با حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه می باشد.

«اجتهاد فلسفی و فلسفه اجتهادی» عنوان گفتگویی است که با آیت الله ممدوحی انجام گرفته است. در این مصاحبه استاد به مباحثی چون ارتباط اجتهاد و فقاهت با فلسفه و تأثیر فلسفه بر اجتهاد پرداخته و سؤال های مطرح در این باره را پاسخ گفته است؛ از جملۀ این پرسش ها این است که آیا بدون فلسفه و با منطق می توان مسائل را حل کرد یا خیر. استاد ممدوحی در ادامه درباره اجتهاد در فقه معارف و اتکای آن به فلسفه سخن گفته و فلسفه را نوعی اجتهاد معرفی کرده است. وی راه رسیدن به اجتهاد در فلسفه را تمرین می داند و پیشنهادهایی برای فلسفه خوانی به طلاب ارائه می کند.

«فلسفه اسلامی، پویایی و پایایی» گفتگویی با استاد عبدالرسول عبودیت، «تأثیر کلام اسلامی بر فلسفه اسلامی» مصاحبه ای با حجت الاسلام والمسلمین محمد صفر جبرئیلی، «رابطه فلسفه و دین» گفتگویی با حجت الاسلام والمسلمین سید یدالله یزدان پناه و «فلسفه و منطق» مصاحبه ای با حجت الاسلام والمسلمین عسکری سلیمانی امیری دیگر عناوین نشریه می باشد.

«حکمت شهودی و شهود حکمی» عنوان گفتگویی است که با حجت الاسلام والمسلمین حسن رمضانی صورت گرفته است. استاد در این مصاحبه به ارتباط فلسفه و عرفان پرداخته و فراگیری فلسفه را از جهاتی –از جمله موضوعی که فلسفه و عرفان دارند و همچنین سطح مطالب- مقدم بر عرفان می داند. وی با تعریف عرفان و فلسفه، تفاوت اصلی این دو علم را موضوع آن ها می داند و در ادامه، تأثیرات فلسفه بر عرفان را بیان می کند و فراگیری مطالب حکمت متعالیه را بدون آشنایی با عرفان، موجب دوری از حقیقت می داند.

برخی دیگر از عناوین نشریه شامل: «فلسفه خوانها بدانند» گفتگویی با حجت الاسلام والمسلمین حسن معلمی، «اهداف و سرفصل های تفصیلی- واحدهای درسی رشته تخصصی حکمت»، نوشتاری از حجت الاسلام والمسلمین عبدالحمید واسطی، «از بدایه تا نهایه»، مصاحبه ای با حجت الاسلام والمسلمین حسن علی رحیقی، «بازخوانی یک واقعه» نوشتاری از آقای وحید واحد جوان، «جایگاه علوم عقلی در جهان عرب معاصر»، گفتگویی با آقای حیدر حب الله و «فلسفه اسلامی معاصر»، مقاله ای از آقای حسن حنفی می باشد.

در بخش سیره بزرگان نیز نوشتاری از آقای محمد حسین فروغی با عنوان «علامه میرزا ابوالحسن شعرانی» ارئه گردیده است.

هفدهمین و هجدهمین شماره از نشریه «رهنامه پژوهش» به صاحب امتیازی: معاونت پژوهش حوزه های علمیه در 130 صفحه و با قیمت 5000 تومان عرضه شده است.

علاقه مندان جهت ارتباط با امور مشترکین نشریه با شماره تلفن: 09195876040 تماس گرفته و یا از طریق صندوق پستی: 133/37165 ارتباط مکاتبه ای برقرار نمایند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha