جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت‌الله غروی

حوزه/ دبیر دوم شواری عالی حوزه های علمیه گفت: امروزه که هجمه خاصی به اسلام واقعی و اسلام اهل بیتی(ع) می شود، بیش از پیش نیازمند حضور جدی علما و بزرگان هستیم؛ اسلام بدون اهل بیت(ع)، اسلام داعش پرور است.

 به گزارش خبرگزاری«حوزه»، آیت الله سید محمد غروی پیش از ظهر امروز در دومین جشنواره علامه حلی استان قم در مدرسه عالی دارالشفا گفت: جایگاه علما را معمولاً آن‌گونه که شاید و باید در جامعه درک نمی‌کنند و این بزرگان زمانی درک می شوند که از این دنیا بروند.

ثبات نظام به برکت علما است

وی افزود: امروز این ثباتی که در نظام ما دیده می شود به برکت حرکت بزرگان دین، امام راحل و رهبری و شهدا بوده؛ این ثبات مدیون هدایت علما و مقام معظم رهبری است؛ کسی منکر مشکلات در این کشور نیست؛ ولی با توجه به اینکه مردم تحت تعالیم علما هستند، اجتماع ما جزو محکم ترین اجتماع ها است.

دبیر دوم شواری عالی حوزه بیان کرد: امروز که هجمه خاصی به اسلام واقعی و اسلام اهل بیتی(ع) می شود، بیش از پیش نیازمند حضور جدی علما و بزرگان هستیم؛ اسلام بدون اهل بیت(ع)، اسلام داعش پرور است.

وی گفت: امروز وعاظ السلاطینی را شاهد هستیم که دنیا را به آشوب می کشند و سیل تهاجم‌های خود را به سوی مسلمانان و شیعیان روانه می کنند، این حملات جدای از حملاتی است که از بیرون از فضای دین اسلامی وارد می شود.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: دشمنان مخاطبان خود را بمباران عقیدتی می کنند و سعی دارند استوانه های عقیدتی مردم و مسلمانان را تخریب کنند؛ در این سوی ما هم امکاناتی داریم که می توانیم از آن برای نشر معارف اهل بیت(ع) استفاده کنیم.

وی افزود: اگر مطالب اهل بیت(ع) به خوبی و قابل فهم عرضه شود و عالمان واقعی آنها را عرضه کنند، مردم جذب این فرهنگ متعالی می شوند؛ اگر دشمنان اینگونه به ما حمله می کنند به خاطر توفیقاتی است که مکتب اهل بیت(ع) به دست آورده است.

دبیر دوم شواری عالی حوزه بیان کرد: قلم زدن و مقاله نوشتن یک فن و هنر است و اگر کسی توان نوشتن نداشته باشد حتی اگر در بالاترین سطح علمی هم باشد، نمی تواند علم خود را عرضه کند.

نیازمند استفاده از تکنیک و فنون و ابزار روز پژوهش هستیم

وی گفت: امروزه نیازمند استفاده از تکنیک، فنون و ابزار روز پژوهش هستیم و اگر این دستگاه ها را کنار گذاریم کار بسیار مشکل است و البته در این بین نباید خود را به رایانه ها و نرم افزارها وابسته کنیم و یا اینکه صرفاً به گردآوری‌ها اقدام کنیم؛ طلاب پژوهشگر باید نظریه پردازی کنند و در ابتدا نیز باید روش پژوهش را به خوبی فرابگیرند.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: یک پژوهشگر باید به دنبال رصد پژوهش انجام شده خود باشد و آن را در معرض نقد نقادان عالم قرار دهد  و پس از بارها و بارها نقد و بررسی آن را ارایه کند.

انکار اصول پایه پژوهش را از بین می برد

وی افزود: کارهای پژوهشی نباید تکراری باشد، بلکه باید از کارهای تکراری پرهیز نمود؛ البته در این راه نباید به بهانه نوآوری اصول را نیز منکر شد، زیرا انکار اصول پایه پژوهش را از بین می برد.

دبیر دوم شواری عالی حوزه بیان کرد: پژوهش و سخن عالمانه آن است که شک مخاطبان را به یقین تبدیل کند نه اینکه او را به ورطه شبهات و وهمیات جدید ببرد.

وی گفت: اگر در یک پژوهش به مسایل فقهی، کلامی، اجتماعی و رجالی توجه نداشته باشیم، این تحقیق با مشکلات و خلا جدی مواجه می شود و موجبات حتی گمراه کردن مخاطب و خود محقق را فراهم می کند.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: از حق نباید گذشت که در حوزه علمیه کارهای بسیار فاخری انجام شده است و فعالیت انجمن های علمی حوزه و جشنواره های علمی و پژوهشی حوزه نیز خود گواه این واقعیت است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha