پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
انتظار موعود

حوزه/ چهل و سومین شماره از فصلنامه «انتظار موعود» به صاحب امتيازی: مركز تخصصي مهدويّت حوزه علميه قم(بنياد فرهنگي حضرت مهدي موعود) روانه بازار شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، این شماره از فصلنامه، شش مقاله از سوی محققین را در مبحث مهدویت ارائه کرده است.

«گونه‌های یادکرد امام مهدی علیه السلام در قرآن و روایات تفسیری» عنوان مقاله ای است که به قلم فرزانه روحانی مشهدی نگاشته شده است.

در این مقاله آدمه است: دوران ظهور امام مهدی علیه السلام، زمان تحقّق غایت آفرینش انسان در زمین است و در قرآن، فراوان از آن سخن رفته است. در تحقیق حاضر، با کمک روایات، سه گونه یاد کرد امام مهدی علیه السلام در قرآن معرّفی می‌شوند که عبارتند از: ۱- یادکرد مستقیم امام مهدی علیه السلام؛ ۲- یادکرد امام مهدی علیه السلام ضمن بیان سرگذشت پیامبران الهی و مردمان پیشین؛ ۳- یادکرد امام مهدی علیه السلام ضمن بیان مثال هایی از پدیده‌های طبیعی. آن‌گاه ضمن بررسی نمونه هایی از هرگونه، با تکیه بر روایات نشان داده می‌شود شمار آیاتی که درباره امام مهدی و آینده جهان پیام دارد، بیش از مواردی است که به طور مستقیم به پیوند آن با امام مهدی علیه السلام در روایات اشاره شده است و با تدبّر در این آیات می‌توان حقایق فراوانی درباره امام مهدی علیه السلام و دوران ظهور از قرآن استنباط و از درستی بخش عمده روایات مهدویت در عرضه به قرآن، دفاع کرد.

عناوین سایر مقالات شامل: «راهکارهای غلبه پیام مهدوی بر فرهنگ عامه‌پسند در رسانه‌ها» نگاشته ای از امیر محسن عرفان، «تحلیل نظریه شهادت امام مهدی علیه السلام از دیدگاه روایات» به قلم خدا مراد سلیمیان، «بررسی تحلیلی روایی عنصر «بصیرت» دریاران امام زمان علیه السلام» نوشته ای از آقایان: محسن رحیمی جعفری و رحیم کارگر، «زمینه‌های منجی گرایی در آیین هندو» به قلم ابوالقاسم جعفری می باشد.

«رویکرد قادیانیه در مسئله رجوع حضرت عیسی علیه السلام» عنوان مقاله ای است که از سوی آقایان: محمد مهدی رضایی موسوی و عزالدین رضانژاد نگاشته شده است.

در این مقاله می خوانیم: «میرزا غلام احمد قادیانی»، یکی از مدعیان، در زمینه نبوت و مهدویت به شمار می‌آید که در ابتدای قرن بیستم میلادی، در ایالت پنجاب هندوستان ظاهر شد.

از جمله ادعاهای وی آن است که حضرت عیسی علیه السلام، بعد از آن که به صلیب کشیده شد از دنیا نرفت؛ بلکه پس از بهبود به هندوستان رفت، در ۱۲۰ سالگى درگذشت و در همان ‌جا مدفون شد.

غلام احمد، با خلط معنای «توفى» که درباره حضرت عیسی در قرآن آمده؛ آیات مذکور را دال بر وفات ایشان می‌پندارد. همچنین وی احادیث مربوط به رجوع مسیح را تأویل کرده و گفته است منظور، خود عیسى نیست؛ بلکه فردى شبیه عیسى و تجلّى اوست و اعتقاد دارد روح عیسی علیه السلام در وی تجلی یافته است.

این نوشتار، به بررسی ادعای قادیانی در این زمینه و نقد ادله وی خواهد پرداخت.

چهل و سومین شماره از فصلنامه «انتظار موعود» به صاحب امتیازی: مركز تخصصي مهدويّت حوزه علميه قم

(بنياد فرهنگي حضرت مهدي موعود)، با قیمت 3500 تومان عرضه شده است.

علاقه مندان جهت تهیه فصلنامه به نشانی: قم، خیابان شهداء (صفائیه)، کوچه آمار، مرکز تخصصی مهدویت، دفتر فصلنامه مراجعه کرده و یا با شماره تلفن: 37841661-025 تماس گرفته و یا به پایگاه اطلاع رسانی مجله به نشانی: www.entizar.ir  مراجعه نمایند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha