پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
1

حوزه/دوازدهمین شماره فصلنامۀ تخصصی امامت پژوهی درسال سوم همزمان با آغاز بهار، خود را به میهمانی گل‌ها رساند و همدم مخاطبانش گشت.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» این شماره از امامت پژوهی که پروندۀ علمی خود را به موضوع «بشارت به ائمه اثنی عشر» اختصاص داده، افزون بر نکته‌ها و یادداشت‌های امامتی، شامل هفت مقالۀ است .

اولین مقاله : با عنوان دوازده امام در تورات:  

«نگاهی نو به بشارت ابراهیم در سفر پیدایش« نوشته آقایان هادی علی تقوی/ محمد قندهاری/ محسن فیض‌بخش، به پیشینه این بشارت در کتب مقدس پرداخته و به طور خاص با بررسی نسخه‌های کهن عهد عتیق، به بررسی بشارت خداوند به ابراهیم در آیه 20:17 از سفر تکوین عبری و سریانی می‌پردازد.

مقاله دوم : «رمزگشایی از تشبیه عددی ائمه به نقبای بنی‌اسرائیل. در حدیث نبوی کعدة نقباء بنی‌اسرائیل» به قلم آقایان امیررضا حقیقت‌خواه/ محمدرضا معینی، نیز با کاوش در سنت دوازده منتخب در ادیان ابراهیمی و با بررسی موردی جایگاه نقبای بنی‌اسرائیل با استفاده از آیات تورات و قرآن، سعی در رمزگشایی از حدیث معروف پیامبر دارد که در پاسخ سؤال از عدد ائمه فرمودند: «الاثناعشر، کعدة نقباء بنی‌اسرائیل.»

مقاله سوم : «حدیث بشارت رسول خدا به دوازده امام در متون اهل سنت» از علی کورانی، به جست‌وجو و بررسی شواهدی می‌پردازد که حاکی از جلوگیری از نقل صحیح و کامل بشارت پیامبر به امامان پس از خود است که محتملاً شامل ویژگی‌های دقیق‌تری از این امامان بوده است.

مقالۀ چهارم : برخی از این ویژگی‌ها، در لابلای احادیث باقیمانده در میراث اهل سنت قابل پی‌جویی است تحت عنوان  «شناخت و تمییز امامان حق از امامان جور بر پایه  شاخصه‌ها با محوریت ائمه  اثناعشر» از کریم مؤمنی، متکفل این امر است.

مقاله  پنجم با موضوع «بررسی قدمت احادیث دوازده امام در الکافی» نوشته رضا قربانی، با منبع یابی روایات باب «الائمة اثناعشر» در الکافی، اصالت و قدمت داده‌های این باب را محک زده و برخی از اشکالات مطرح شده دراین باره را پاسخ می‌گوید.

دو مقاله آخر به طور خاص به اشکالات مرتبط با دو روایت از همین باب پرداخته‌اند.

 مقاله ششم  با عنوان «جستاری در باور زیدیه متقدم به اخبار امامان اثناعشر؛ نمونه موردی ابوالجارود» به قلم سید محمدرضا لواسانی، با بررسی شواهد تاریخی متعدد، سعی در راستی آزمایی گزارش ابوالجارود از حدیث لوح )حدیث نهم این باب) داشته و از این رهگذر، تصور مرسوم از باور زیدیان متقدم را به چالش کشیده است.

علاوه بر این، حدیث نخست از این باب الکافی نیز با پرسش‌های گوناگونی مواجه شده است.

 «حدیث شهادت خضر بر دوازده امام: بررسی اصالت و نحوۀ انتقال از اصول اولیه به جوامع حدیثی» نوشته محمد قندهاری هفتمین مقاله است که با روش‌شناسی برقی در بخش «کتاب العلل» از «المحاسن»، کوشش کرده است تا به چرایی تفاوت‌های سندی و متنی نقل این حدیث در المحاسن با الکافی و دیگر منابع نقل این خبر بپردازد.

بخش نکته‌ها و یادداشت‌های امامتی، شامل پنج نوشتار به قرار ذیل است:

1- بررسی احادیث موهم سیزده امام در الکافی؛ دکتر منصور پهلوان.
2- چند نکته در معنای حدیث «امر به دعای فر ج»؛ عبدالرسول یزدی نژاد.
3- گزارش یک نشست علمی دربارۀ حدیث «مدینة العلم» سلطانیۀ زنجان، جمعه 23 ربیع‌الآخر 710 هـ ق؛ عبدالحسین طالعی.
4- گزارشی از مناقب آسمانی امام نیکان؛ عبدالحسین طالعی. این نوشتار کتاب اللؤلؤ الوهاج فی مناقب امیرالمؤمنین لیلة المعراج نوشتۀ سید محمد معلم را شناسانده است.
5- نگاهی به کتاب الشافی فی الامامة؛ سمیه خلیلی آشتیانی.

شایان ذکر است که چکیده مقالات به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی آمده است.

از سوی دیگر ساختار شکلی مجله هم، به ساختار علمی – پژوهشی بنا شده و احتمالا در آیندۀ نه چندان دور، برچسب علمی – پژوهشی را نیز بر روی جلد خود، خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha