شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
محمد مسعود معصومی - دانشگاه  قرآن و حدیث

حوزه/ قائم مقام رئیس دانشگاه قرآن و حدیث گفت: ماه رجب و شعبان مقدمه‌ای برای درک عمیق ظرفیت‌های ماه مبارک رمضان است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مسعود معصومی، قائم مقام رئیس دانشگاه قرآن و حدیث در جمع طلاب  مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی، ضمن اشاره به فزونی بازخواست مقربین نسبت به اعمال نادرستی که انجام می‌دهند، اظهارداشت: با توجه به نسبت نزدیک مقربین با دین، اگر عمل زشتی از این اشخاص سر بزند، آبروی دین و دیانت نزد عموم خدشه دار می‌گردد.

وی با بیان این که قرب انتصاب می‌آورد و انتصاب به درگاه الهی انتظاراتی را بر شخص حمل می‌کند، ابراز داشت: همانگونه که نزدیکی و قرب دو شخص به یکدیگر، کسب عنوان از همدیگر را به دنبال دارد، قرب به درگاه الهی نیز با توجه به کسب عنوان، وظایفی را بر انسان حمل می‌کند.

قائم مقام رئیس دانشگاه قرآن و حدیث افزود: قدم برداشتن در مسیر قرب الهی چند برابر نمودن پاداش اعمال نیک آدمی را در پی دارد و در صورت سرزدن عمل ناپسند از فرد، بازخواست او نیز با توجه به کسب عنوان صورت گرفته، افزایش می‌یابد.

وی با تأکید بر این که تجربیات تاریخی نشان می‌دهد، که اکثریت مردمان جهان با توجه به رویکردهای اخلاقی پیروان یک مذهب، متمایل به آن گروه می‌شوند، خاطرنشان کرد: همانطور که کار خوب ما عده‌ای را امیدوار می‌کند، کار ناپسند نیز مقدمات ناامیدی برخی از افراد را فراهم می‌سازد.

حجت الاسلام والمسلمین معصومی با اشاره به رجب المرجب، ماه خدا، ماه عبادت و نیایش درگاه الهی، اظهار داشت: خداوند متعال از هر بهانه‌ای برای برقراری ارتباط بنده با معبود خویش بهره جسته است. بهترین دعاها در ماه مبارک رجب ذکر شده است.

قائم مقام رئیس دانشگاه قرآن و حدیث با بیان این که ارتباط با خداوند متعال باید از طریق حب الهی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: این حب حالتی روحانی بوده و در اختیار آدمی قرار داده نشده است.

وی افزود: درست است که طلب حب الهی در اختیار انسان قرار داده نشده، ولی خداوند متعال مقدمات کسب حب را بر عهده انسان نهاده است؛ این مهم با اخلاص در اعمال دست یافتنی است.

حجت الاسلام والمسلمین معصومی با اشاره به عوامل به دست آوردن حب الهی، مراورده با ذات اقدس الهی را نخستین عامل تأثیرگذار در طلب حب الهی عنوان کرد و ابراز داشت: تکرار عبادات الهی و انجام اعمال با خلوص نیت، یکی دیگر از راه‌های کسب حب الهی است.

وی اهتمام به اذکار و ادعیه را عاملی دیگر در به دست آوردن حب خداوند متعال دانست و تصریح کرد: اذکار و ادعیه‌های گوناگونی که از طریق اوصیای الهی برای استفاده انسان در زمان ها و مکان‌های مختلف رسیده، راه‌هایی برای برقراری ارتباط و پیگیری مراوده با باری تعالی است.

قائم مقام رئیس دانشگاه قرآن و حدیث خاطرنشان کرد: تأکید بر اهتمام به ادعیه، نشانه‌ای است از سوی خداوند متعال، تا انسان با تمسک به آن، در هر حال بتواند با آفریدگار خویش راز و نیاز نماید.

حجت الاسلام والمسلمین معصومی در پایان سخنان خود اظهار داشت: ماه رجب و شعبان مقدمه‌ای برای درک عمیق ظرفیت‌های ماه مبارک رمضان است؛ در صورتی انسان می‌تواند به این مهم دست یابد، که ماه رجب را ماه خدا و ماه شعبان را ماه رسول الله(صلی الله علیه و آله) قرار داده باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha