پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
رئیسی

حوزه/ دادستان کل کشور با اشاره به عدم جایگاه انسان کامل در قوانین حقوق بشر گفت: وقتی حرف از حقوق بشر و امنیت می شود نگاه انسانی است که امنیت مادی او مطرح است و نگاهی بر امیال دینی و نفسانی او ندارد.

به گزارش سرویس استانهای خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام  والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در مراسم اختتامیه دومین کنفرانس امنیت انسانی در غرب آسیا، با اشاره به مهم دانستن تعریف انسان برای یافتن جایگاهش در امنیت انسانی اظهار کرد: اگر بحث امنیت انسانی را بخواهیم دقیق در مورد انسان بررسی کنیم ، باید دید که انسان از نظر ما دارای چه خصوصیات و شاخصه های است، هرچند که مغرب زمین مایل به تعریف  کامل و جامع از انسان نیست تا حقوق بشری که وضع می کند برای کدام انسان و بشری است.

دادستان کل کشور نیز به دو بُعد  مادی و نفسانی بودن  انسان تاکید کرد و گفت: حقوق  بشر بر مقوله  انسانی که فقط از نظر مادی دیده می شود نوشته شده است  نه  انسان خلق شده ای  که دارای تمایلات عالی نفسانی انسانی است.

وی در مورد قرار نداشتن جایگاه انسان کامل در قوانین حقوق بشر و نگاه کردن به صورت سکولار افزود: وقتی حرف از حقوق بشر و امنیت می شود نگاه انسانی است که امنیت مادی او مطرح است و نگاهی بر امیال دینی و نفسانی او ندارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به دیدگاه اسلام در مورد انسان بیان کرد:  انسان موجودی است که دارای حیات است، اما دارای یک تعلقات خدایی و ربانی می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد:باید نسخه ای برای انسان دید که جسم و جان انسان در آن باشد و اگر نسخه هایی دید شود که فقط حیات مادی دید شود نه  آزادی معنویی،این نسخه کامل نیست؛ چون شناخت کاملی از انسان در آن دیده نشده است.

وی با اشاره به سند چشم اندازی که نظام جمهوری اسلامی بعد از مطالعات و تحقیقات فراوان پیشرو جامعه ، دولت، دستگاه قضایی و همه گروه های تحقیقاتی و پژوهشی برای امنیت انسان قرار داده است تاکید کرد و افزود: در این چشم انداز، هر چیزی که می خواهیم در باب امنیت انسانی بگوییم چه در غرب آسیا و هر جایی دیگری گنجانده شده است.

حجت الاسلام  و المسلمین رئیسی مهمترین و قویترین راه برای امنیت انسانی در برایر خطرات و آفت نفسانی را ایمان دانست و افزود: عامل قوی در بوجود آوردن امنیت انسانی ایمانی است که با ظلم همراه نباشد.

وی ادامه داد: تعامل انسان با خود (خودشناسی)، تعامل انسان با خدا، تعامل انسان با دیگران و تعامل انسان با طبیعت از جمله مهمترین موضوعاتی است که باید عمیقا به آن توجه و پرداخته شود.

نماینده مردم استان خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری این استان را نمونه این عامل ها برای حفظ امنیت دانست و افزود: به رغم این که خراسان‌جنوبی همجوار با کشورهای بیگانه و در مسیر آسیب جدی قرار گرفته، ولی خوشبختانه در نمودار کشوری، شاهد پایین‌ترین آمار وقوع جرم در این استان در مقایسه با سایر استان‌ها هستیم که این موضوع بسیار مهم، نشان از فرهنگ بالای مردم این استان است.

وی در پایان با اشاره به جایگاه تربیتی در جامعه برای حقظ امنیت خاطر نشان کرد: مسائل تربیتی در جامعه امروز در حوزه امنیت و مصون سازی مهمترین امر بوده که باید به عنوان مسائل اساسی تلقی شده و نیازمند توجه ویژه است.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha