چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
موسوی نژاد

حوزه/ نشست علمی با موضوع بررسی« تحولات یمن و نقش فرهنگ تبلیغی طلاب جامعه المصطفی» امروز در جامعة آل البیت(علیهم السلام) قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، سید علی موسوی نژاد، عضو هئیت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در این نشست به تشریح تحولات یمن  و نقش این کشور از صدر اسلام تا شرایط فعلی پرداخت و گفت  یمن در زمان صدر اسلام در حمایت از دین اسلام  و پیامبر(ص) نقش سازنده و پر اهمیتی بود.

وی ادامه داد: مردم یمن در حمایت از اهل بیت(ع)، کوچکترین تردید نداشته اند و همیشه خدمات شایسته ای از خود به یادگار گذاشته اند.

موسوی نژاد بیان داشت: تشیع در یمن از قدیم الایام در این کشور ریشه داشته و شیعیان درکنار مذاهب دیگر، مانند شافعی ها به صورت مسالمت آمیزی زندگی می کردند.

 وی افزود: نقش شیعیان در قرن های گذشته در حاکمیت و مدیریت کشور یمن پررنگ بوده؛ و زیدیه هم ­به عنوان شاخه ای از مذهب تشیع در یمن وجود داشته و تنها اختلافی که با شیعیان امامیه داشتند در یک معنایی از امامت و حرکت سیاسی بود.

عضو هئیت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب خاطر نشان ساخت: زیدیه قائل بودندکه باید از مرکز اسلام گریخت و به حاشیه پناه برد، ولی شیعیان بر عکس آنها فکر می کردندکه باید برای حفظ اسلام و حکومت در متن جامعه حضوری فعال داشت.

وی ادامه داد: به دلیل اقلیت شیعیان امامیه، زیدیه تا دوره معاصر قدرت و حکومت را در یمن در دست داشتند؛ ولی رژیم آل سعود با تبلیغات خود علیه زیدیه همیشه به دنبال رخنه و سلطه بر یک کشور شیعه بود.

 موسوی نژاد گفت: وهابیت و آل سعود نمی توانست کشور مهم و استراتژیکی چون یمن را که از شیعیان هم بودند، نادیده بگیرد و به سادگی از کنار آن عبور کند و به همین دلیل همیشه به فکر براندازی حکومت زیدیه و تسلط برمنابع این کشور از طریق دست نشانده های خود بود.

کارشناس مسائل  سیاسی ابراز داشت: دشمنان حکومت زیدیه  در نهایت از طریق فتنه هایی چون «جدایی دین از سیاست» و ... کودتایی را به وسیله «جمال ناصر» و به حمایت رژیم وهابیت و غرب در یمن به راه اندختند که باعث شکست زیدیه و کنار­ رفتن آنها از حکومت شدند.

عضو هئیت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: تقریبا از دوره معاصر این وهابیت است که از طریق دست نشانده های خود بر مردم یمن، حکومت می کند، ولی زیدیه که خود سبقۀ طولانی در استعمار ستیزی دارد بار دیگر به فکر مبارزه علیه دولت وابسته به وهابیت افتاده و توانسته انقلاب دیگری را در یمن به راه بیندازند که رهبری آن را حوثی ها دارند و به موفقیت های هم تا کنون رسیده اند.

 انتهای پیام:40/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha