سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام سعید رهایی دانشگاه مفید

حوزه/ معاون آموزشی دانشگاه مفید با بیان اینکه تشخیص و اجرا براساس مصلحت مردم بسیار مورد توجه حضرت علی(ع) است؛ گفت: حضرت علی(ع) چه در ورود به جنگ و چه در نصب حاکمان همواره مصلحت امت را در نظر می گرفته است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام سعید رهایی با  اشاره به برگزاری همایش بین المللی حکومت علوی نگاهی پس از ۱۴ قرن؛  با بیان اینکه دانشگاه مفید دانشگاهی با اهداف دینی و مذهبی است؛ ‌اظهار داشت: طبق اساسنامه این دانشگاه و اهداف موسس آن؛ ماموریت اصلی دانشگاه مفید؛ پژوهش در حوزه تطبیقی دین اسلام و تشیع و علوم انسانی جدید است؛ لذا همه مسائل و موضوعات در حوزه علوم انسانی را طرح می کنیم تا ببینیم دیدگاه شریعت درباره آن چیست؟

وی تصریح کرد: همانگونه که در سالهای گذشته در مورد حقوق بشر؛ مسائل مربوط به حقوق کودکان و موضوعات اقتصادی، همایش هایی برگزار کردیم که در همه آنها هدف؛ فهم شریعت بر اساس ملاکها و روشهای نوین جهانی و بسیاری ویژگی ها و کمالات و نکات مثبت شریعت به مردم و دانشگاهیان با زبان روز و دانشگاهی است؛ سال جاری نیز همایش حکومت علوی را برگزار می کنیم.

معاون آموزش دانشگاه مفید تاکید کرد: یقینا حضرت علی(ع) و حکومت و سیره آن حضرت مملو از قواعد و اصولی است که تبیین آنها می تواند برای دنیای امروز کارساز باشد.

وی ادامه داد: ما معتقدیم اسلام راستین و اسلام نبوی توسط سیره علوی و فرزندان آن حضرت مفهوم و درک می شود.

حجت الاسلام رهایی با بیان اینکه سال قبل؛ چهاردهمین قرن حکومت حضرت علی(ع) بود؛ گفت: در دنیا مرسوم است که هر سده ای که از واقعه ای می گذرد برای آن مراسم ویژه ای برگزار می کنند بنابراین طبق پیشنهاد برخی دوستان؛ این موقعیت را برای برپایی همایش حکومت علوی مناسب دیدیم تا از این طریق کمالات؛ نکات مثبت و زیبایی های حکومت علوی را برای جامعه جهانی بنمایانیم تا این جامعه بهتر بتواند برای شناخت اسلام و تشیع در زمان ما به فکر فرو رود.

وی با بیان اینکه این همایش همانند دیگر همایشها و گردهمایی ها دارای مجموعه آثار مستقیم و غیرمستقیم است؛ عنوان کرد: برپایی این همایش سبب می شود تا نسل امروز ما دوباره به علی(ع) نگاهی داشته باشد و مردم بیش از گذشته به سمت مطالعه نهج البلاغه بروند و در محضر حضرت علی(ع) با هر دیدگاهی حاضر شده و پاسخ سوالات خود را از آن حضرت دریافت کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه مفید یادآور شد: ما موظف هستیم به عنوان انسانهای عادل و عاقل مظهر انسانیت را به دنیا معرفی کنیم و علی(ع) در اوج این مظاهر است و به عنوان شیعه موظف به معرفی امام خود به دنیا هستیم.

او از استمرار این همایش خبر داد و گفت: این همایش قصد دارد به اعتبار حوادث و وقایعی که در طول پنج سال حکومت امام علی(ع) اتفاق افتاده؛ همایشی برگزار و هرسال به بررسی یکی از این وقایع بپردازد.

حجت الاسلام رهایی گفت: در اولین سال بحث کلیت حکومت علوی؛ ویژگی های حکومت علوی؛ تفاوت حکومت علوی با دیگر حکومتها و مقاصد حکومت علوی به بحث گذاشته می شود و از سال آینده مباحث تخصصی تر خواهد بود و حتی موضوع پایان نامه ها و مقالات قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص مصلحت اندیشی در حکومت علوی اظهار کرد: مصلحت اندیشی گاهی به معنای کنارگذاشتن احکام الهی و در نظر گرفتن مصالح سیاسی؛ جناحی و خانوادگی است که یقینا چنین مفهومی در زندگی آن حضرت نبوده است چون حضرت علی(ع) حاضر نیست بر سر دین، معامله ای کند و هیچ مصلحتی را فدای دین نمی کند چنانکه هیچ مصلحتی را فدای عدالت نمی کند.

معاون دانشگاه مفید معنای دیگر مصلحت اندیشی را مصلحت گرایی و تصمیم گیری حاکمان در امورات حکومت دانست و ادامه داد: در این معنا حضرت علی(ع) یقینا مصلحت امت را در نظر می گیرد و لذا اگر فرد خاصی را برای حکومت مصر انتخاب کرده است مصلحت مردم را در نظر گرفته است.

وی با اشاره به نامه امام علی(ع) به مالک اشتر گفت: آن حضرت در این نامه به مالک توصیه می کند که مصالح مردم را در نظر بگیرد و لذا تشخیص و اجرای مصلحت مردم بسیار مورد توجه حضرت است حتی در ورود به جنگها نیز بر رعایت مصلحت مردم اصرار دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha