چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
احمد الطیب الازهر

حوزه/ شیخ الازهر گفت: ما به شدت نیازمند بازنگری دقیق و قرائت منتقدانه برخی مفاهیم میراث علمی اسلامی و سپس تبیین دوباره این مفاهیم برای نسل های جدید هستیم تا از تاثیر اندیشه گروه های مسلح افراطی در امان باشند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، دکتر احمد الطیب صبح امروز سه شنبه در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه نشست تقویت صلح در جوامع اسلامی در کشور امارات گفت: ما به شدت نیازمند بازنگری دقیق و قرائت منتقدانه برخی مفاهیم میراث علمی اسلامی و سپس تبیین دوباره این مفاهیم برای نسل های جدید هستیم تا از تاثیر اندیشه گروه های مسلح افراطی در امان باشند.

وی افزود: ما باید در یک دیدگاه استراتژیک شفاف مشترک به توافق برسیم تا جوانان ما از سردرگمی و سرگردانی فکری و عقیدتی نجات یابند و به درک صحیحی از اصول دین و مسائل کلان عقیدتی و اخلاقی برسند.

شیخ الازهر گفت: اگر تمدن اسلامی بر مبنای صلح و دوستی تمرکز نداشت، برای مدت زیادی دوام نمی آورد و مردم از گرد آن پراکنده می شدند و من گمان نمی کنم هیچ دین و نظامی اجتماعی یا قانونی مانند اسلام و پیامبر ما محمد(ص) برای جان انسان ها و مهربانی و رحمت اهمیت قائل باشد.

وی افزود: مساله احیای فقه اسلامی و اصول آن در حال حاضر یکی از گزینه های پیش روی ما نیست، بلکه شاید بتوان گفت تنها راه نجات امت اسلام است، چون برخی فتاوا و احکامی که از سوی برخی فقها صادر می شود گاه برای شرایطی استثنائی صادر شده که اکنون دیگر قابل اجرا و استناد نیست.

احمد الطیب گفت: اکنون یکی از ضرورت های پیش روی ما جمع کردن کتب و مجلاتی است که توسط گروه های مسلح تروریست منتشر می شود. ما باید پایگاه های فکری و خاستگاه های تروریست ها را که از طریق آنها جوانان ما را فریب می دهند محاصره کنیم.

وی افزود: ما باید به مطالب غلط و مغالطات تکفیری ها پاسخ فکری و تربیتی بدهیم به گونه ای که برای امت عربی قابل فهم باشد؛ چرا که تبلیغات دینی تروریست های داعش در رسانه ها تبلیغاتی سطحی و قشری و سست بنیان می باشد.

دکتر الطیب در ادامه سخنان خود از برخی تفسیر های غلط از متون دینی انتقاد کرد گفت: این تفسیرهای نادرست موجب شده مسلمانان به جای اینکه با دشمنان خود بجنگند، به روی همدیگر اسلحه بکشند.

وی از مسؤولان کشورهای عربی خواست نظام آموزشی کشورهای جهان عربی را طوری تنظیم کنند که تمام مفاهیم اشتباه دینی با استناد به نظر جمهور علما و به روش صحیح برای دانش آموزان تبیین شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha