جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کتاب

حوزه/ کتاب «اسماء و صفات خدا» از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی انتشار یافت.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، این کتاب به قلم محمدحسن قدردان قراملکی نوشته شده است.                       

اندیشور دینی بعد از یأس از شناخت ذات الوهی، أسماء و صفات خدا را محور تفکرات خود قرار می ‌دهد که چنین ورودی هر چند موجب روشنگری ‌هایی شده است، لکن در مواردی شاهد ظهور تفاسیر ناسره مثل الهیات سلبی و قول به خلوّ ذات خدا از صفات کمالی (اشاعره و معتزله) هستیم. در این کتاب افزون بر بررسی دیدگاه ‌های مختلف در باب صفات خدا در سه بخش (لفظ، معنا و هستی‌ شناسی) و تحلیل آنها، به پرسش‌ های ذیل پاسخ داده شده است:

معنی و حقیقت اسماء و صفات الوهی چیست؟؛ آنها چه رابطه ‌ای با ذات خدا، با یکدیگر و با خلق دارند؟؛ از چه راه ‌هایی (ظاهر‌گرایی، اشتراک معنوی، تمثیل)، می‌توان به تبیین صفات پرداخت؟؛ آیا صفات الهی نامتناهی است؟؛ أسماء و صفات حق تعالی چه نقشی در خلق عالم و اداره آن دارند؟؛ آیا أسماء لفظی تأثیری در جهان و برای انسان دارد؟.

کتاب «اسماء و صفات خدا» جهت تبیین أسماء و صفات الهی در سه فصل تنظیم شده است.

فصل اول متکفّل مباحث لفظ شناسی مانند: تعریف اسم، صفت و تفاوت آن دو، امکان وجود اسم برای خدا، تناهی یا عدم تناهی أسماء خدا و توقیفی بودن آن است.

در فصل دوم دیدگاه های مختلف در امکان شناخت معانی أسماء و صفات خدا، راه های شناخت آن و معانی صفات خبریه را مورد بررسی و تبیین قرار می دهد. آخرین فصل کتاب ناظر بر هستی شناسی اسماء و صفات خداست که مؤلف در آن به تبیین  نسبت ذات با صفات، حادث یا قدیم انگاری صفات و نقش أسماء و صفات در خلقت و تدبیر جهان می‌پردازد.

این کتاب به قلم  محمد حسن قدردان قراملکی، 331 صفحه با شمارگان 500 نسخه و قیمت 18000 تومان منتشر شده است.

علاقه مندان جهت تهیه کتاب به نشانی: تهران، تقاطع بزرگراه شهید مدرس و خیابان شهید بهشتی، پلاک 56

مراجعه کرده و یا با تلفن: 88520562- 88520274 با پیش شماره 021 تماس بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha