پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
استادی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: در زمان حضرت علی (ع) حقوق کارمندان دولت بر اساس قراردادهایی که اضرار به اموال مسلمانان نبود پرداخت می شد، در حالی که امروز شاهد انجام چنین چیزهایی نیستیم؛ زیرا برخی با کمترین کار، بیشترین حقوق ها را دریافت می کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله رضا استادی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه همایش بین المللی حکومت علوی نگاهی پس از 14 قرن که در دانشگاه مفید قم برگزار شد گفت: الگوی رفتاری امام علی(ع) بهترین خط مشی برای همه تصمیم گیران و حکومت گران عالم است.

وی افزود: آن حضرت نوع مصرف، دستورات و اوامری که داشتند را به شکلی ارایه می‌کردند تا مردم در آسایش باشند و گناهی دامن این حکومت را به اندازه مصرف بیش از حد یک جوهر نگیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: یکی از بینات و تاکیدات والای حضرت علی(ع) در خصوص نوع مصرف بیت المال و هزینه های صورت گرفته در آن بود؛ زیرا ایشان به هزینه خارج از مورد در خصوص بیت المال به شدت حساس بودند.

وی تصریح کرد: ایشان به هیچ عنوان از کوچکترین خیانتی به بیت المال مسلمین نمی گذشتند؛ حقوق کارمندان حکومتی دولت نیز بر اساس قراردادهایی که اضرار به اموال مسلمانان نبود پرداخت می شد، در حالی که امروز شاهد انجام چنین چیزهایی نیستیم؛ زیرا برخی با کمترین کار بیشترین حقوق ها را دریافت می کنند.

این استاد حوزه بیان کرد: امام علی(ع) در این باره با کسی تعارف نداشتند و برای ایشان فرقی نداشت که این فرد حاکم و والی است یا منصب دیگری دارد؛ زیرا برای حضرت انجام امورات مردم اهمیت داشت ؛البته این شکل پرداخت در دوران حکومت عباسی به بعد بوجود آمد که حقوق ها بر اساس نگاه خاص آنها تقسیم می شد.

آیت الله استادی بیان کرد: حقیقت آن است که اسلام با تفاوت درآمد زندگی مسئولان مردم مخالف است؛ زیرا اگر مردم ببینند که مسئولان مثل آنها درآمد دارند به آنها علاقه مند شده و اعتماد پیدا می کنند؛ اگر این همه علما بین مردم محبوب هستند به علاوه جلوات روحانی آنها همین ساده زیستی تاثیرات بسیاری داشته است.

نفوذ کلام علمای ساده زیست در میان مردم

عضو جامعه مدرسین گفت:همیشه عالمان بزرگ با روح بزرگ و زندگی ساده خویش در میان مردم نفوذ کلمه بی نظیر داشتند که این نفوذ کلمه آرزوی کاخ نشینان بوده است.

این استاد حوزه بیان کرد: دلیلی ندارد که اموال حکومت ها در دست خودشان باشد؛ زیرا این اموال امانت بوده و باید به نیازمندان هر جامعه برسد؛ در این بین باید خط مشی امام علی(ع) در تعامل با کارمندان و کارگزاران خویش نیز مورد بررسی واقع شود تا ببینیم که چقدر با این نگاه فاصله داریم.

وی گفت: ثروت یک مملکت؛ اعم از ذخایر طبیعی، انرژی و... برای کل کشور است و نباید در هزنیه و تخصیص بودجه جایی را ثروتنمند و جایی را محروم گذاشت.

آیت الله استادی بیان کرد: امام علی(ع) حکومت  را صرفاً امانتی در دست حاکمان تعریف کردند که با نگاه های دیگران متفاوت بود؛ این نگاه را در نگاه امام راحل نیز می توان دید که ایشان نیز حکومت را هدف نمی دانستند و ابزاری برای اقامه دین خدا می دانستند.

یکرنگی را در جامعه ترویج دهیم

وی افزود:اگر به دنبال پیشرفت اسلام در جامعه خود هستیم باید یک رنگی را در جامعه ترویج دهیم، نه اینکه هر کسی به دنبال کار خود بوده و به زندگی مردم کاری نداشته باشد؛ لذا مسئولان و کارگزاران باید بیش از پیش خود را با زندگی سطح عمومی مردم وفق دهند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه  اظهارکرد: حکومتی مورد اعتماد مردم است که این ویژگی ها را داشته باشد؛  مسئولان باید در حد متوسط زندگی خود را اداره کنند و توقع بیش از حد نداشته باشند؛ این حکومت نباید برای کسی این فضای فکری را ایجاد کند که گمان ببرد می تواند به این امانت چشم داشت شخصی داشته باشد.

وی گفت: ائمه(ع)  به خصوص امام علی(ع) و امام رضا(ع) تاکیدات راهبردی و کاربردی در خصوص فعالیت های امرای نظام اسلامی داشتند که باید مد نظر همه واقع شود، یکی از این اصول؛  ساده زیستی و در دسترس بودن کارگزاران است؛ بنابراین دنیا نباید یک کارگزار حکومت اسلامی را فریب بدهد و نباید در این دام بیافتد.

این استاد حوزه اظهارکرد: سیره حکومت علوی یک رنگی و صفای باطنی را بیان می‌کند؛ نه اینکه کسی بگوید چون من فلان تخصص یا مدیریت را دارم،  باید از مردم دیگر بالاتر باشم؛ اگر به زندگی امام(ره)  و رهبری نگاه کنید می بینید که این حضرات نیز ساده زیستی را در قرارداشتن در راس نظام انتخاب کردند.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha