پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
1555

حوزه/ حضرت آیت الله نوری همدانی: باید در کلیه مسائل مرتبط با حوزه اتاق فکری وجود داشته باشد تا پس از بررسی‌های کارشناسی یک نظر واحد انتخاب و اجرا شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این مرجع تقلید در دیدار اعضای شورای عالی حوزه های علمیه که در دفتر این مرجع تقلید برگزارشد اظهارداشتند: بحمدالله اعضای شورای عالی افراد نخبه و فقیهی هستند که مورد تأیید ما هستند، اداره حوزه‌های علمیه کار بسیار بزرگی است که  به عهده گرفته‌ايد.

ایشان با بیان نکاتی به اعضای شورای عالی حوزه های علمیه، نظم در امور حوزه ها را مورد توجه قراردادند و بیان داشتند:  باید به مسأله شناخت روحیات طلاب با توجه به تفاوت فرهنگ‌ها در سراسر کشور و قم  مورد توجه واقع شود.

 حضرت آیت الله نوری همدانی تصریح کردند: برای تربیت فقهای بزرگ بايد برنامه ريزي شود به ويژه در  فقه كه شامل؛ فقه معارف اعتقادی، معارف عبادی، اخلاقی، اقتصادی، مدنی، فرهنگی، سیاسی، حکومتی، قضایی و جهادی است.

این مرجع تقلید تحول در کتب درسی را نياز این زمان دانستند  و با بیان این که باید تدوین کتب مطلوبي جایگزین کتب موجود شود گفتند: درس اخلاق در حوزه، ضرورت تربیت صحیح كه تکریم استاد، تهجد و نماز شب و طهارت از بركات آن می‌باشد که باید به این مسئله نیز توجه کرد.

ایشان بر توجه  طلاب به ادبیات، قلم و صرف و نحو عربی و فارسی در  کنار علوم حوزوی همراه با اخلاق را ضروری دانستند.

 حضرت آیت الله نوری همدانی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کردند: شورای عالی حوزه‌هاي علميه در مسائل علمي بین‌المللی و ارتباط با مجامع علمي دنيا مثل حوز‌های علميه نجف، جامعه الازهر مصر و ... ورود پیدا کند.

ایشان در پایان تأکید داشتند : باید در کلیه مسائل مرتبط با حوزه اتاق فکری وجود داشته باشد تا پس از بررسی‌های کارشناسی یک نظر واحد انتخاب و اجرا شود.

سیاستگذاری برنامه‌های کلان حوزه‌ وظیفه شورا است

بر اساس این گزارش: در ابتدای این دیدار آیت الله مرتضی  مقتدایی دبیر شورای عالی حوزه های علمیه، گزارشی از روند شکل‌گیری شورای عالی حوزه‌هاي علميه وانتخاب اعضاء و دبیران دوره‌های اول تا ششم شورای عالی را ارائه نمودند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه وظیفه اصلی این شورا را سیاستگذاری برنامه‌های کلان حوزه‌های علمیه قم و استان‌ها دانست و ابراز داشت: اجراء این مصوبات بر عهده مدیر حوزه‌های علمیه می‌باشد که توسط شورا انتخاب می‌گردد.

400مدرسه علمیه فعال در کشور

 در ادامه آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه نیز گزارشی از عملکرد مدیریت حوزه‌ ارائه کرد و گفت:  در سراسر کشور حدود 400 مدرسه علمیه، فعال می‌باشند و علاوه بر دروس متداول حوزه؛  28 رشته تخصصی در مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی درحال فعالیت علمی می‌باشند.

وی خاطرنشان كرد: معاونين در فرصت زماني بيشتر، گزارشي از عملكرد مديريت جهت بهره‌مندي از رهنمودهاي مراجع عظام تقليد بیان خواهند کرد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha