سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
12

حوزه/ عرصه های فرهنگی، سیاسی، حکومتی، قضائی و جهادی مورد تاکید اسلام است و باید علما به این عرصه توجه داشته باشند، لذا مجتهد پروری باید مورد توجه جدی حوزه ها باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از یزد، حضرت آیت‌الله نوری همدانی، پیش از ظهر امروز در دیدار علما، روحانیون، اساتید و طلاب استان یزد اظهار داشت: با اشاره به اهمیت طلبگی، گفتند:هیچ شغلی با فضیلت‌تر و پربرکت‌تر از طلبگی نیست و طلاب و روحانیون باید شکرگزار این موقعیت باشند.

معظم له با بیان این که براساس روایات کسی که در مسیر کسب علم گام برمی‌دارد، مانند کسی است که در میدان جهاد است، افزودند: همان طور که کسی می‌خواهد به میدان جنگ و جهاد برود باید مدتی تمرین کند و به کسب مهارت بپردازد، طلاب هم باید علاوه بر تهذیب نفس، خوب درس بخوانند و با کسب مهارت، به وظیفه خود عمل کنند.

این مرجع تقلید با اشاره به اصول طلبگی، "اخلاص" را اولین اصل دانسته و تصریح کردند: علما و بزرگان با اخلاص به وظیفه الهی خود عمل کرده اند و طلاب نیز باید همین گونه باشند.

حضرت آیت الله نوری همدانی، "همت بلند" را دومین اصل طلبگی برشمرد و ادامه دادند: طلبه باید از از همان آغاز طلبگی همت بلند داشته باشد تا همانند شیخ طوسی ها بتواند به اسلام و مسلمین خدمت کند.

معظم له، "داشتن اراده و استقامت" را سومین اصل خواندند و خاطرنشان کرد: برخی افراد در ابتدای کارشوق و ذوق دارند، اما در میانه کار آن را رها می‌کنند. طلاب باید در مسیر طلبگی استقامت داشته باشند.

ایشان اضافه کردند: علامه امینی صاحب الغدیر در کتابی به نام "شهدای فضیلت" 121 نفر از علمای بزرگ  را معرفی کرده اند که هم در عرصه علم و هم در عرصه جهاد قهرمان بوده‌اند.

این مرجع تقلید جدیت و استقامت در تحصیل علم را بسیار حائز اهمیت دانسته و تصریح کردند: "نظم" یکی دیگر از الزامات طلبگی است، طلاب باید تمام کارهای خود را بر اساس برنامه و نظم تنظیم کنند تا مردم درس نظم را از آنان فرا بگیرند.

حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه تبیین دیگر اصول طلبگی به ضرورت توجه به "ادبیات" اشاره کردند و گفتند: صرف و نحو اهمیت بسیاری دارد و طلبه ای که ادبیات را به خوبی فرانگیرد، نمی‌تواند موفق باشد.

معظم له توجه به "اخلاق و تهذیب" را از دیگر الزامات طلبگی ذکر کردند و یادآور شدند: مسیر طلبگی حوزوی، یک راه الهی است به این معنی که ما با خدا معامله می‌کنیم و علوم اهل بیت(ع) را فرا می گیریم.

ایشان با بیان این که امام خمینی(ره) به اخلاق جدی توجه داشتند و تاکید می‌کردند که در حوزه‌های علمیه درس اخلاق برپا باشد، افزودند: امام علی (علیه السلام) می‌فرمایند " پاداش یک مومن عالم در صحنه اجتماع از کسی که همیشه در صحنه‌های جنگ به مبارزه با دشمنان پرداخته و تمام شب‌ها به عبادت می‌پردازد، بیشتر است".

حضرت آیت الله نوری همدانی در توصیه ای به طلاب، گفتند: باید دو مسئله مهم "نماز شب" و "ارتباط با امام زمان(عج)" را مد نظر داشته باشید و آنها را بصورت ویژه دنبال کنید. البته علاوه بر طلاب و روحانیون، مردم نیز باید به این دو مسئله اساسی توجه داشته باشند.

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به اهمیت فقاهت و اجتهاد، بیان داشتند: عرصه های فرهنگی، سیاسی، حکومتی، قضائی و جهادی مورد تاکید اسلام است و باید علما به این عرصه توجه داشته باشند، لذا مجتهد پروری باید مورد توجه جدی حوزه ها باشد.

ایشان یادآور شدند: در نگاه مردم علما ادامه دهندگان راه انبیاء هستند که باید به مواردی از قبیل هدایت و راهنمایی مردم، مبارزه با دشمنان اسلام، خدمت‌گذاری به مردم و ...  توجه داشته باشد. مقام معظم رهبری نیز همانند امام راحل همواره بر این تاکید دارند که ما باید با مردم و در کنار آنها باشیم.

معظم له همچنین با تاکید بر ضرورت دشمن شناسی طلاب و روحانیون، گفتند: امروز ما دشمنان فراوانی داریم، به همین دلیل روحانیون باید با مردم همراه باشند و آنان را به دین اسلام جذب کنند.

حضرت آیت الله نوری همدانی به جنایات آل سعود در یمن نیز اشاره کردند و بیان داشتند: امروز متاسفانه آنهایی که خود را خادم الحرمین می‌نامند، به توصیه آمریکا، انگلیس و صهیونیست ها مردم مظلوم یمن را قتل عام می کنند.

ایشان در پایان با بیان این که یزد از لحاظ فرهنگ اسلامی جایگاه بلندی دارد، ابراز داشتند: یزد، منطقه ای عالم خیز و شهید پرور است و این ویژگی‌ها، آن را به یک منطقه خاص تبدیل کرده است.

*خیرمقدم

در ابتدای این دیدار، آیت الله ناصری، نماینده ولی فقیه در استان یزد، حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم مدرسی، نایب رئیس شورای حوزه علمیه استان و استاندار یزد، در سخنان کوتاهی با خیرمقدم به حضرت آیت الله نوری همدانی، سفر معظم له به این استان را منشاء خیر و برکت دانستند.

*عمامه گذاری

برپایه این گزارش، در این برنامه همچنین تعدادی از طلاب حوزه علمیه استان یزد، به دست حضرت آیت الله نوری همدانی معمم شده و مفتخر به پوشیدن لباس مقدس روحانیت شدند.

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha