پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مرتضی محمودی - ورامین

حوزه / حجت الاسلام والمسلمین محمودی گفت: زندگی امیرالمومنین علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها بهترین،شایسته ترین و بالاترین الگوی تربیتی برای خانواده هاست.

حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی محمودی، در گفت وگو با خبرنگارخبرگزاری «حوزه» درتهران با اشاره به شاخصه های خانواده موفق ازمنظراسلام وقرآن کریم، اظهارداشت: خانواده ازنگاه اسلام همواره دارای قداست ویژه ای بوده و تشکیل خانواده و برپایی نظام خانواده درمنابع دینی، روایات و آیه های قرآن کریم بخش عمده و قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: همه جوانان و خانواده های ما باید به معنای واقعی با تأسی به سیره ائمه معصومین علیهم السلام درجهت تشکیل بنای خانواده صحیح ، برای استمرار این حرکت مقدس تلاش کرده و با الگوگیری مناسب، عامل به این سیره باشند.

حجت الاسلام والمسلمین محمودی مهمترین الگوی عملی معرفی شده دراسلام را زندگی امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام و ام ابیها حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها عنوان کرد و افزود: سیره این دو شخصیت عظیم و بزرگوار درتمام ابعاد برای جامعه اسلامی و به خصوص جامعه شیعه، مناسب و شایسته می باشد و به نظر می رسد اگربخواهیم خانواده‌ای درست با تربیت صحیح و با دوام داشته باشیم چاره ای جز تاسی به این گونه احکام و تعالیم اسلام نداریم.

وی با بیان این که علت اساسی آنچه را که امروزه درفروپاشی خانواده ها می بینیم دورشدن ازمبانی تربیتی اسلام است، گفت: اگرخانواده های ما به ارزش هایی که اسلام دربحث خانواده در قالب مسائلی چون وظایف زوجین نسبت به یکدیگر، وظایف پدران و مادران نسبت به فرزندان، وظایف متقابل فرزندان نسبت به والدین، رعایت حقوق والدین و تمام شئونی که دراسلام بیان شده، اعتقاد داشته و اهتمام درعمل بورزند، آن گاه به جای این که اسیر زرق و برق های کاذب، تجمل گرایی ها و تلقینات ناصوابی که امروز به وسیله های مختلف صورت می گیرد بشویم، شاهد کاهش عوارض منفی درمباحث خانوادگی خواهیم بود.

این استاد حوزه های علمیه در ادامه با تشریح مخاطرات ورود ماهواره به محیط خانواده خاطرنشان کرد: یکی ازتهدید هایی که امروزبرای خانواده ها نگران کننده و حساسیت زا است ورود به فضای مجازی و استفاده ازماهواره دردرون خانواده ها می باشد که متاسفانه برخی خانواده ها با بی توجهی یا به دلیل تحلیل نادرست ازعوارض و عواقب ورود ماهواره به منازل بی تفاوت هستند.

وی افزود: امروزشبکه های ماهواره ای دشمن در رأس اهداف شوم خود فروپاشی نظام خانواده های ما را گذاشته و با فیلم ها، سریال ها ومطالب انحرافی خود، این کانون را هدف قرار داده اند که با کمال تاسف می بینیم کارشناسان اعلام می کنند رشد پدیده طلاق ها درجامعه بیشتربه خاطر این موضوع است، لذا جا دارد تا ما به همان اصول و مبانی اسلامی و تربیت قرآنی خودمان برگردیم و گرفتار فتنه ها و دام های دشمن نشویم.

حجت الاسلام والمسلمین محمودی با تاکید بر نقش تاثیرگزارحوزه های علمیه دراصلاح رفتار و حرکت به سوی سبک زندگی اسلامی گفت: امروزحوزه های علمیه مترقی شیعی به عنوان مبلغان بزرگ فرهنگ دینی و اسلامی رسالت خطیری را بردوش می کشند و طلاب و روحانیون ما در سنگرمسجد، محراب، منبر، تبلیغ، نگارش وسایر جایگاه ها وعرصه های ترویج دین، سنگینی این رسالت را به خوبی احساس می نمایند.

امام جمعه ورامین دربیان شیوه درست تبلیغ درشرایط حاضراظهارداشت: در ابتدا بایستی مبانی تربیتی اسلام را آن گونه که هست بدون پیرایه به مردم منتقل کنیم. آن چیزی که ما می توانیم برای مردم به عنوان راه درست و صحیح جهت برون رفت ازمعضلات امروز عنوان کنیم، تشریح همان سیره ائمه معصومین علیهم السلام با بیان و شیوه ای مورد پسند برای جوانان است.

وی افزود: این تشریح و بیان مسائل باید به گونه ای باشد که جامعه و جوان ها فکرنکنند ما چه طورمی توانیم به الگوهای 14 قرن پیش تأسی کنیم، درحالی که آن الگوهای تربیتی و اخلاقی و آن درس هایی که معصومین علیهم السلام برای ما بیان کرده اند، زمان و مکان نمی شناسد، اما در نحوه بیان آن باید هنرمندی و جذابیت خاصی به کاربرد و این کار همت حوزویان را می طلبد.

موسس حوزه علمیه شهر ورامین با تاکید برضرورت بهره گیری طلاب و روحانیون حوزه های علمیه ازابزارها و روش های کارآمد درتبلیغ و ترویج دین و همچنین سیره ائمه اطهارسلام الله علیهم اجمعین، یادآور شد: امروز رسالت ما حوزویان است که اسلام ناب و برخواسته ازمکتب قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام را برای مردم و به ویژه جوانان تبیین کنیم تا راه را گم نکنند. امروزمدعیان دروغین زیادند، جریان ها و فرقه های منحرف با ابزارهای متعدد درحال تخریب اسلام ناب هستند و دراین میان حوزه ها نیازمند هوشیاری و تلاش مضاعف می باشند.

حجت الاسلام والمسلمین محمودی درپایان گفت وگوی خود با خبرنگارحوزه با اشاره به حدیث "کونوا دعاة الناس بغیرالسنتکم" افزود: حوزه های علمیه خط مقدم روشن گری و تبیین صادقانه حقایق بوده واین وظیفه ای دینی و تبلیغی برای همه ما حوزویان بوده که اسلام و مکتب شیعه برعهده مان گذاشته است لذا بایستی علاوه بر انتقال صحیح مبانی دین برای مردم، خودمان نیزساده زیستی و سبک زندگی اسلامی را الگو و سرمشق خود قرار داده و رفتارمان نشان دهنده همان که سبک زندگی می باشد که مورد اشاره اسلام است و ما هم مبلغ آن هستیم، مطمئناً که این امردر فطرت پاک آحاد مردم اثرگزارخواهد بود. حسین شاملو 313/34

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha