شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام علم الهدی - مدرسه علمیه قاسم بن الحسن تهران

حوزه/ يکي از صحنه‌هاي زيباي اعتکاف، جلسات صميمانه و با­نشاط معتکفان کنار يکديگر، به خصوص بعد از افطارهاست که موجب انس و الفت میان برادران دینی مي‌شود، اما گاهي زياده روي در اين گونه جلسه‌ها، موجب غفلت و از دست دادن فرصت خودسازی مي شود

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدباقر علم الهدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان اینکه اعتکاف فرصتی ارزشمند برای تعمیق ارزش‌های اخلاقی، ارتقای بصیرت و معرفت دینی جوانان است، گفت: اعتکاف فرصتی است که خداوند متعال در اختیار انسان می‌گذارد تا او از تمام شلوغی های شهر و جامعه کنده شده و در خانه خدا خلوت کند تا شهد شیرین مناجات با پروردگار عالم را در همین دنیا و در کنار همه صنایع و تکنولوژی و هیاهوی سیاست بازان و تاجران و... دریابد، و بتواند روح و جان خسته خودش را پالایش و به یک آرامش حقیقی برسد.

وی ادامه داد: اعتکاف فرصتی است تا ما بتوانیم در کمال عزلت و تواضع به درگاه ربوبی پروردگار عالم؛ خودمان را ارزیابی، خودسازی و تزکیه نفس کنیم. و برای رسیدن به یک زندگی ابدی و ملکوتی و برخوردار از فضیلت، برنامه ریزی جامع و دقیقی داشته باشیم.

مدیر موسسه آموزش عالی قاسم بن الحسن(ع) تهران افزود: البته فراموش نکنیم که اعتکاف کلاس اول بندگی و نکته سرآغاز عبودیت انسان ها نیست، از این رو افرادی می توانند از اعتکاف بهره‌مند شوند که در حقیقت زیرساخت های بندگی و عبودیت را در وجود خودشان ایجاد کرده باشند. لذا کسانی که خود را آماده حضور در باغستان معرفت اعتکاف کرده‌اند، از لحظه لحظه های حضورشان در اعتکاف بیشترین استفاده را می برند.

حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی با بیان اینکه اعمال عبادی نیازمند آسیب شناسی است، تصریح کرد: اگر آسیب های اعمال عبادی و نقاط ضربه پذیر آن را شناسایی نکنیم، این احتمال وجود دارد که از همان ناحیه، ضربه‌های مهلک بخوریم.

وی با تاکید بر داشتن خلوص نیت در اعمال عبادی عنوان کرد: مهمترین عامل نزدیک کننده انسان های با تقوا به پروردگار عالم نماز است. اما همین نمازی که مقرب انسان به خداست است، با یک ریا می تواند معبّد و دوری کننده او از درگاه خداوند باشد. لذا گفته اند؛ خوابِ در کمال غفلت به مراتب بهتر از یک عبادت آلوده به ریاست. چرا که وقتی انسان گرفتار ریا شد، در حقیقت مرتکب شرک خفی شده و این مرض انسان را از وصل به جانان و از ارتباط گیری با عالم ملکوت بازمی دارد.

مدیر موسسه آموزش عالی قاسم بن الحسن(ع) در پایان با بیان یکی دیگر از آفات اعتکاف، خاطر نشان کرد: يکي از صحنه هاي زيباي اعتکاف، جلسات صميمانه و با­نشاط معتکفان کنار يکديگر، به خصوص بعد از افطارهاست که موجب انس و الفت میان برادران دینی مي‌شود؛ اما گاهي زياده روي در اينگونه جلسه‌ها و ادامه شب نشینی ها با بیان خاطرات و پر حرفی‌ها و استفاده غير ضروري از تلفن همراه، موجب غفلت و از دست دادن فرصت خودسازی در اعتکاف و کسالت در عبادت مي شود، لذا لازم است معتکفین مواظب اين آفت ها بوده، و تمام سعی خود را در استفاده بهینه و انسان ساز از مراسم اعتکاف داشته باشند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha