پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
اعتکاف

حوزه/ بی گمان، کمتر فرد اهل قمی است که در آیینه ی خاطراتش ، تصویری زیبا و حسی نوستالوژیک از مسجد امام حسن عسکری(ع) نداشته باشد؛ از نمازهای جماعت پر از حس معنویتش، از اعتکاف های به یادماندنی و خاطره سازش و از مراسم های هیئات مذهبی که اشک ها را بر گونه ها روانه می کند... .

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، مسجدی که تنها نمونه در نوع خود است و به امر امام عسکری(ع) توسط احمد بن اسحاق اشعری، وکیل بزرگوار ایشان در شهر مقدس قم و در جوار مرقد مطهر کریمه اهل بیت(ع) بنا گردید .

در ایام باسعادت ولادت ساقی کوثر امیرالمومنین علی(ع) ، شاهد افتتاح طرح توسعه مسجد امام عسکری (ع) بودیم که با حضور آیات عظام صافی، سبحانی و شبیری زنجانی، همچنین حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، دکتر لاریجانی، رئیس مجلس ، علمای شاخص حوزه و برخی از مسئولان کشوری و استانی همراه بود و در این مراسم آیت الله حسینی بوشهری ، مدیر حوزه های علمیه کشور به ایراد سخن پرداخت.

در حاشیه این مراسم باشکوه، فرصتی دست داد تا با تنی چند از اساتید حاضر در این جلسه گفتگوی کوتاهی راجع به اهمیت و عظمت این مکان مقدس انجام دهیم که چکیده آن در ادامه می آید؛

استقبالی که نشانه اهمیت مسجد است

حجت الاسلام و المسلمین واعظ موسوی، عضو خبرگان رهبری ضمن تبریک ایام ولادت مولی الموحدین(ع) به خبرنگار ما گفت: حضور علما، فضلا و مسئولان و عموم مردم در جشن باشکوه افتتاح این مسجد حاکی از این حقیقت است که همگان به خصوص علما و بزرگان نسبت به اهمیت و فضیلت کم سابقه این مسجد اشراف و آگاهی بالایی دارند.

مسجدی با فضیلت و کم نظیر در دنیای شیعهاعتکاف

وی همچنین افزود: انتساب این مسجد به امام حسن عسکری(ع) موجب عظمت و قداست خاص این مسجد شده است که شاید در جهان اسلام و شیعه کمتر مسجدی با این فضیلت و قداست را داشته باشیم، تا یادمان بوده این مسجد محل برگزاری درس های پربرکت حوزه و نیز نماز جماعت های بسیار باحال و معنوی بوده است و انشاالله از این پس نیز چنین باشد.

جوان ها از این مسجد غافل نشوند

استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: توصیه خاص من به نسل جوانی که تشنه معنویت و دین هستند این است که از ظرفیت خوب که این مسجد مقدس نهایت استفاده را ببرند و نگذارند که در هیاهوی زندگی امروزی ،عده ای آن ها را از مسیر حق و حقیقت و درک و کسب معنویات دور کنند.

ساخت مسجد؛ تعظیم شعائر الهی

وی با اشاره به نقش بسیار کلیدی این گونه مساجد و اماکن مقدس در امر تبلیغ مکتب اهل بیت(ع) گفت:ساخت و توسعه این گونه مساجد باید مورد توجه مردم و مسئولان باشد چرا که مصداق بارز تعظیم شعائر الهی است.

*وکیل بزرگواری که منجی عالم را مشاهد کرد

حجت الاسلام و المسلمین محامد، عضو هیئت علمی دانشگاه قم و استاد سطوح عالی حوزه نیز این گونه به بیان نظر خویش پرداخت: مسجد امام حسن عسکری(ع) توسط یکی از علمای برجسته ایشان و از خواص اصحاب امام تاسیس شده است و در عظمت این فرد همان بس که به افتخار ملاقات امام زمان(عج) رسیده است

مسجدی مورد احترام همه علما و بزرگان

وی با بیان این که این مسجد همواره مورد احترام بزرگان و دارای برکات فراوانی بوده است، ابراز داشت: این مسجد از مساجدی است که دارای معنویت خاصی است و هر کس بخواهد نماز بخواهند و اعتکاف بگیرد ، این معنویت عمیق و اثرگذار را لمس و درک خواهد کرد.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: خوشبختانه هنوز قسمت عمده ای از مسجد به سبک قدیم باقی مانده و قسمت جدید نیز به امر و عنایت مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی و بعد از ارتحال ایشان تحت اشراف عالی آیت الله العظمی صافی بنا گردیده است.

فضیلت بالای اقامه نماز جماعت در مسجد امام عسکری(ع)

وی بیان داشت: باید همه مردم قم از این مسجد بهره های شایان ببرند و واقعاً چه خوب است که نمازهای جماعت را در حرم مطهر و یا این مسجد مقدس به پا دارند که از ثواب و فیض زیادی نیز برخوردار است.

بیش از هزار سال سابقه درخشاناعتکاف

حجت الاسلام علی جوادی نژاد ، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم نیز با اشاره به این که در طول بیش از ده قرن اخیر، این مسجد همواره مورد توجه جدی بزرگان و علما بوده و به ویژه مراجع دوره معاصر ما عنایت خاصی به آن داشته اند.

جاذبه معنوی و دسترسی آسان توده های مردم

وی افزود: همچنین دقت در زیبایی این بنای عظیم و مقدس و نیز توجه به ظرائف معنوی آن یکی از نکاتی است که باعث جذب هر چه بیشتر مردم و به خصوص زائران حضرت معصومه(س) به آن می شود، علاوه بر این یکی دیگر از محاسن مسجد این است که دسترسی مردم و نمازگزاران به این مسجد با توجه به این که در جوار بازار و حرم مطهر است، بسیار راحت می باشد.

لزوم برنامه ریزی بهتر در این سنگر مقدس دینی و فرهنگی

این استاد حوزه در خاتمه سخنان خود با بیان این نکته که در آیات و روایات بسیاری بر مساله ساخت و توسعه مساجد تاکید شده است ، اظهار داشت: به لطف الهی از سال های گذشته برنامه های متنوع و ارزشمندی در این مسجد برگزار می شده که لازم است در ادامه نیز با مدیریت و برنامه ریزی بهتر ، شاهد بهره برداری حداکثری از این ظرفیت عظیم در راستای تبیین معارف حقه اهل بیت(ع) و دفاع از سنگر فرهنگی اسلام و شیعه باشیم.

گزارش از: سید محمد مهدی موسوی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha