پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
شاه جعفری

حوزه/ معاون تهذیب حوزه علمیه تهران اعتکاف را آب حیات بخش در کویر غفلت ها دانست و گفت: کسانی که دارای مسئولیت‏ هاى حساس‏تر و بزرگترى هستند، بیش از دیگران به اعتکاف و خودسازى نیاز دارند.

حجت الاسلام غلامرضا شاه جعفری در گفتگو با خبرنگارخبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به معانی مختلف اعتکاف، گفت: کلمه اعتکاف از ریشه عکف بوده و اهل لغت برای این ریشه، معانی گوناگونی ذکر کرده اند از جمله، التزام به یک مکان و اقامت در آن، ملازمت و مواظبت، حبس و توقف. و مجموع این تعاریف را می توان، در یک تعریف خلاصه کرد "اعتکاف به معنی اقامت گزیدن در جایی است به طوری که فرد معتکف خود را محبوس و ملتزم به آن مکان بداند و این التزام ناشی از اهمیت و عظمت آن موضع باشد."

وی با بیان اینکه سنت اعتکاف در همه ادیان وجود دارد، تصریح کرد: آنچه باعث تفاوت میان اعتکاف مبتنی بر احکام اسلام و سایر اقامت ها در ادیان دیگر می شود، این است که در اعتکاف اسلامی، نحوه ای توجه و رویکردی خاضعانه به ذات مقدس حق تعالی وجود دارد که مانع اشتغال فرد به امور دیگر مادی است.

معاون تهذیب حوزه علمیه تهران از اعتکاف به عنوان نمایشی از همایش بندگی یاد کرد و اظهار داشت: ما در اسلام چيزي با عنوان گوشه نشینی و دوري از اجتماع نداريم؛ «لا رهبانيت في الاسلام». پس در دين اسلام، رهبانيت و از جامعه کناره گرفتن و بريدن از اجتماع کاملا مردود است. اعتکاف در اسلام بر خلاف رياضت هايي که صوفيه يا ديگر فرقه ها در اقامت و اعتکاف خود مي کشند، در مسجد و جهت قرب به خداوند متعال صورت مي گيرد و مربوط به گروهي خاص نيست. در اعتکاف اسلامی يک معتکف کارهاي معمول روزانه خود را کنار مي گذارد و به دور از اشتغالات دنیوی وقتِ خود را به عبادتِ با خدا صرف مي کند. بنابراین آنچه که در اعتکاف نمود دارد خلوت، تفکر و ذکر خداست، نه صرفاً از جامعه بريدن و گوشه نشيني.

وی با بیان اینکه اعتکاف، آب حیات بخش در کویر غفلت‏هاست، خاطر نشان کرد: اعتکاف، زمینه توبه و بازگشت است. بازگشت‏ به قرآن و معنویت. لذا کسانی که دارای مسؤولیت‏هاى حساس‏تر و بزرگترى هستند، بیش از دیگران به اعتکاف و خودسازى نیاز دارند.

حجت الاسلام شاه جعفری در پایان به احیای اعتکاف بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: مسئولین می توانند با مدیریت و برنامه ریزی دقیق، مؤمنین را در بهره مندی هر چه بیشتر از فضای ملکوتی و معنوی اعتکاف یاری رسانند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha