پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام قاضی دزفولی

حوزه/ بدون تردید اسلامی شدن دانشگاه از مسیر همکاری و تعامل دانشگاه با حوزه روحانیت و برنامه ریزی جامع و مدیریت جهادی محقق می شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی قاضی دزفولی، امام جمعه دزفول در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، با اشاره به ضرورت اسلامی سازی دانشگاه ها، اظهار داشت: امام خمینی(ره) با توجه به شخصیت جامعی که داشت، به خوبی بر اساس مسایل و مقتضیات تصمیم گرفته و عمل می نمود و از آنجایی که پس از برچیده شدن نظام حکومتی، می بایست نظامی الهی جایگزین آن شود و ساختار فرهنگی، نظام آموزشی، مراکز علمی و دانشگاه ها در راستای اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی تغییر شکل پیدا کنند، مسئله انقلاب فرهنگی را مطرح کرده و سپس شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت.

وی ادامه داد: امام اندیشه و فکری جامع نگر داشت، هر کجا و در هر عرصه ای که احساس نیاز می شد، بی درنگ نسبت به تأسیس و راه اندازی بنیاد، نهاد و دستگاه ها اقدام می کرد و متناسب با مأموریتی که برای آن پیش بینی کرده بود، وظیفه آن دستگاه را تعریف، ماموریت های آن را اعلام و حرکت را با توجه به ظرفیت هایی موجود آغاز می کرد؛ از این رو شاهد بودیم که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و پس از تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، امام خمینی(ره) دستوری مبنی بر تعطیطی کوتاه مدت دانشگاه ها را برای بازنگری در اصول و موازین صادر کرده و پس از آن، دانشگاه ها با یک نگاه و نگرش تازه بازگشایی شدند.

*لزوم اصلاح فضای فرهنگی دانشگاه ها

رییس شورای فرهنگ عمومی دزفول، با تأکید بر این که امام خمینی(ره)، به دنبال اصلاح فرهنگ دانشگاه ها بود، افزود: دانشگاه ها در دوران آغازین انقلاب، متأثر از فرهنگ طاغوت و مستکبرین بودند و بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران به همین علت اقدام به اصلاح فرهنگ موجود در دانشگاه ها کرد تا بدین صورت فرهنگ جامعه تغییر یابد.

*کارفرهنگی همچنان ادامه دارد…

حجت الاسلام والمسلمین قاضی دزفولی، با بیان این که کار در عرصه فرهنگی برای اسلامی سازی کامل دانشگاه همچنان ادامه دارد، گفت: نظام اسلامی ایران امروزه با هجمه گسترده فرهنگی و جنگ نرم مواجه است، که باید با همه قوا در این راستا کار و فعالیت کرد.

*جنگ تمدن غرب با تمدن اسلام

امام جمعه دزفول، با اعلام این که جنگ امروز جنگ تمدن هاست، گفت: امروز تمدن غرب علیه تمدن راستین اسلام هجمه سنگینی را آغاز کرده که اگر حوزه های علمیه هوشیار و مراقب ظرفیت های درونی کشور نباشند، معلوم نیست چه عاقبتی در انتظار قشر جوان و تحصیل کرده ما خواهد بود.

وی با بیان این که اسلامی سازی دانشگاه ها امری نسبی و همواره در حال تغییر و تحول است، ابراز داشت: بروز و ظهور شرایط جدید کاملا مشهود است؛ از این رو باید همواره به صورت مستمر در برنامه ریزی، سیاست گذاری و روش اجرای برنامه های، آسیب ها و هجمه های دشمن را مورد ارزیابی قرار دهیم و فعالیت های فرهنگی را بر معیار هجمه ای که دشمن انجام داده، اجرا کنیم.

*نقش حوزه در اسلامی سازی دانشگاه ها

رئیس شورای فرهنگ عمومی دزفول، با اشاره به وجود مشکلات متعدد در فضای دانشگاهی کشور، اظهار داشت: علی رغم اینکه همچنان مشکلات فراوانی در راه اسلامی شدن دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی وجود دارد، اما قدم های مؤثری نیز برداشته شده و حوزه های علمیه نیز با توجه به این که از نظر نرم افزای و محتوا بخشیدن به حرکت انقلابی شکل گرفته در دانشگاه ها نقش عمده و ویژه ای دارند، می توان امیدوار بود که زمان موعود برای تحقق اهداف شورای عالی انقلاب فرهنگی نزدیک است.

*ضرورت شتاب بخشیدن به اسلامی سازی دانشگاه ها

حجت الاسلام والمسلمین قاضی دزفولی، با تأکید بر این که کارآمدی حوزه در محتوا سازی و محتوا بخشی کار فرهنگی در بدنه دانشگاه بسیار بالاست، تصریح کرد: امروز وحدت حوزه و دانشگاه یکی از ملزومات اسلامی شدن فضای دانشگاهی است که باید با همکاری مدیران فرهنگی کشور، از ظرفیت عظیم حوزه و روحانیت در جهت حرکت مستمر و شتاب بخشیدن به مسیر اسلامی سازی کمک بگیریم.

*اسلامی سازی بدون روحانیت امکان پذیر نیست

امام جمعه دزفول، با بیان اینکه اسلامی شدن دانشگاه ها بدون حضور روحانیت و حوزه های علمیه امکان پذیر نیست، گفت: بی تردید اسلامی شدن دانشگاه فقط از مسیر همکاری و تعامل دانشگاه با حوزه محقق می شود؛ پس اگر بخواهیم به سمت و سوی اسلامی سازی دانشگاه سوق پیدا کنیم، باید از ظرفیت های حوزه و روحانیت استفاده کرد.

*لزوم برنامه ریزی و مدیریت جهادی

این کارشناس حوزوی، تعامل حوزه و دانشگاه را نیازمند برنامه ریزی و مدیریت جهادی دانست و افزود: هر تعاملی اگر بخواهد دوطرفه، بهینه و سازنده باشد و از همه ظرفیت های آن استفاده شود، باید چارچوب و برنامه ای دقیق برای آن تعریف شود تا بدین صورت زمینه همکاری حوزه و دانشگاه و ثمر بخشی آن دوچندان باشد.

*مهندسی فرهنگی

رئیس شورای فرهنگ عمومی دزفول، با بیان این که یکی از مهمترین وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی، موضوع مهندسی و معماری فرهنگی کشور است، اظهارداشت: شاید یکی از مهمترین وظایفی که می توان برای شورای عالی انقلاب فرهنگی تعریف کرد؛ موضوع مهندسی و معماری فرهنگی کشور است که در به ثمر نشستن انقلاب فرهنگی کاملا مؤثر است، به شرطی که با برنامه ریزی و چشم انداز مشخص به پیش رود.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha