جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مکارم

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه حوزه های علمیه با هزینه خود جمع زیادی از قضات و سیاسی و عقیدتی ها و ائمه جمعه ها را تربیت می کند، گفتند: مراجع تقلید وابسته به دولت نیستند؛ حوزه درعین حمایت از دولت مستقل است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت این مرجع تقلید عصر امروز در جلسه شورای اداری استان که در مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) برگزار شد، اظهار داشتند: قبل از هرچیز لازم می دانم ایام ولادت حضرت علی(ع) و بعثت رسول اکرم(ص) را  تبریک و تهنیت عرض کرده و از برنامه خوب تان تشکر کنم و امیدوارم برای استان ثمربخش باشد.

ایشان با اشاره به اینکه سیمای شیعه در بطن زندگی های ما باید نمایان باشد، اظهار داشتند: باید در ادارات، بازار، مجالس شادی، دستگاه قضایی و در همه زمینه ها شاهد سیمای شیعه باشیم که مدعی شویم کشور متعلق به امیرالمومنین(ع) است.

معظم له با بیان اینکه مهم این است در عمل، شیعه حضرت علی(ع) باشیم، تصریح کردند: عهدنامه مالک اشتر را باید بخوانیم و عمل کنیم و امروز این متن به عنوان سند در سازمان ملل مورد تایید قرار می گیرد و توزیع می شود.

این مرجع تقلید بر ضرورت اجرایی کردن تشیع در زندگی تاکید کردند و گفتند: به حمایت از مظلومان بپردازید؛ چرا که حضرت علی(ع) نسبت به این مسئله بسیار حساس بودند.

*قم با سایر شهرها متفاوت است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه قم شهری است که با هیچ شهر دیگری شباهت ندارد، گفتند: قم پایگاه تشیع و زادگاه انقلاب است که سی هزار طلبه از 120 کشور در اینجا تحصیل می کنند و تعداد زیادی طلاب نیز از سراسر کشور در قم گردهم آمده اند.

ایشان با اشاره به اینکه قم سابقه تاریخی عجیبی دارد،افزودند: قم از زمان معصومین(ع) مورد توجه اهل بیت(ع) بوده است و تاریخ بسیار پرافتخاری دارد.

معظم له افزودند: روایت هایی که از اهل بیت(ع) در خصوص قم تبیین شده است، مورد توجه می باشد.

*ضرورت آموزش زبان خارجی به طلاب

این مرحع تقلید با ضرورت یادآوری ایجاد مرکز آموزش زبان از سوی حوزه، گفتند: به حوزه های علمیه توصیه کردم مرکزی برای تدریس زبان های مختلف باید داشته باشید تا بتوانید براساس کلام امام صادق(ع) به ترویج علوم دینی بپردازید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: همت مدیران استان این باشد که شهر نمونه از قم ساخته شود.

*همدلی و همزبانی در ادارات دولتی جلوه بیشتری داشته باشد

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه همدلی و همکاری در استان ضروری است، گفتند: نباید هردستگاهی بدون هماهنگی اقداماتی انجام دهند؛ در برخی مطبوعات نیز به طنز گفته می شود گاهی شهرداری خیابانی را آسفالت می کند و ساعتی بعد نهاد دیگری آن را برای عملیاتی عمرانی حفر می کند.

معظم له در ادامه بیان داشتند: همدلی و همزبانی که رهبری تاکید کردند باید در ادارات جلوه بیشتری داشته باشد.

*از ریخت و پاش های اضافی پرهیز شود

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه فعلا در شرایط خاص اقتصادی هستیم و به همین دلیل باید در صرف بودجه ها دقت کرد، گفتند: همان گونه که مردم را به اقتصاد مقاومتی دعوت می کنیم در خود ادارات نیز باید اقتصاد مقاومتی حاکم شود و از ریخت و پاش ها و سفرهای بیهوده و برنامه های اضافی پرهیز شود تا بودجه با دقت هزینه شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: بودجه را همانند آبیاری قطره ای باید با دقت هزینه کرد.

*لزوم تقویت حوزه های علمیه و مراکز علمی

ایشان با اشاره به اینکه شهرقم، شهر فرهنگی است، اظهار داشتند: جنبه فرهنگی قم را باید تقویت کرد و در این راستا باید حوزه های علمیه و مراکز علمی در این شهر تقویت شوند

معظم له افزودند: قم باید  قطب کامل فرهنگ تشیع و اسلام باشد و مسائل اخلاقی نیز رعایت شود.

*لزوم توجه به اخلاق و فرهنگ دینی در قم

این مفسر برجسته قرآن کریم تصریح کردند: اگر مفاسد اخلاقی در شهر قم باشد، آبروی اسلام و شیعه تحت الشعاع قرار می گیرد.

*مسئولان انتظامی با جدیت به مقابله با اعتیاد بپردازند

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه قم مرکزی است که به مقدار زیادی از مواد مخدر، از این شهر عبور می کند، گفتند: مسئولان محترم باید همکاری کنند از آلودگی جوانان به اعتیاد جلوگیری کنند و در قم نباید یک مرکز توزیع مواد مخدر باشد و دستگاه های انتظامی با جدیت نسبت به این مسئله برخورد کنند.

*لزوم ایجاد اشتغال زایی برای جوانان

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به پایین بودن نرخ بیکاری در استان قم نسبت به میانگین کشوری، اظهار داشتند: بیکاری منشا بسیاری از مفاسد است و باید رفع شود؛ بیکاری در زمینه ازدواج و مسائل دیگر تاثیر مستقیم دارد و به همین دلیل باید ریشه کن شود

ایشان در ادامه با بیان اینکه نسبت به مراکز فرهنگی نباید نگاه تجاری داشت، ابراز داشتند: این شهر مراکز مذهبی دارد و دولت نسبت به این مسئله نظر خاصی داشته باشد و باید بداند قم برای دولت هزینه های زیادی دارد چرا که سالانه 20 میلیون زائر دارد؛ با مسئولان دولتی برای جذب اعتبارات باید طلبکارانه صحبت کرد نه به صورت خواهش و تمنا!  

*مراجع تقلید یک ریال به دولت وابسته نیستند

معظم له با بیان اینکه حوزه های علمیه با هزینه خود جمع زیادی از قضات و سیاسی و عقیدتی ها و ائمه جمعه ها را تربیت می کند، گفتند: مراجع تقلید یک ریال وابسته به دولت نیستند؛ حوزه درعین حمایت از دولت مستقل است.

ایشان با اشاره به پیشنهاد کمک دولت برای احداث مدرسه علمیه امام کاظم(ع)، ابراز داشتند: ما این پیشنهاد را با توجه به اینکه دولت در مشکلات مالی به سر می برد قبول نکردیم و با کمک خیرین احداث کردیم.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه نباید گرفتار روزمرگی ها شد، اظهار داشتند: اگر فقط فکر امروز باشیم پیشرفت نخواهیم کرد؛ توکل به خدا داشته باشید و اگر ملت و دولت متحد باشند کاری از دست دشمنان برنمی آید

*تهدیدات دشمن موجب تقویت قوای دفاعی کشور می شود

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان خاطرنشان کردند: دشمن هرقدر فشار بیاورد و گزینه های روز میز را مطرح کند ما قوی ترمی شویم؛ طبیعی است با هر تهدید آن ها به تقویت قوای دفاعی کشور بپردازیم.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha