جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله بوشهری

حوزه/ رویت هلال پایه بسیاری از اعمال عبادی است که از آن جمله می توان به مسئله تشریق و اعیاد و ماه های حرام و... اشاره کرد؛ در مسایل اقتصادی از جمله زکات فطره و صدقات مستحب در ایام و لیالی خاص، تغلیظ دیه و...

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری امروز در ششمین همایش رویت هلال و تقویم که در مجتمع یاوران مهدی(عج) قم برگزارشد اظهارداشت: پیوستگی بین احکام فقهی و رویت هلال و اینکه در چه روزی از ماه قرار داریم، در مباحث دینی و علمی بسیار مهمی است.

وی افزود: اگر روزی عنوان حرام داشته باشد و یا بعضی اعمال در این روز کراهت داشته باشد و ما نتوانیم آنها را استخراج و بیان کنیم، مشکلات بسیاری برای جامعه بوجود می آید.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: روزهای خاص عبادی از جمله اوقات شرعی، نماز شب و شب قدر، عید فطر و قربان، باید با کنکاش علمی و فقهی تبیین شود.

وی گفت: ستادی که چند سالی است راه اندازی شده است، هنوز به ظرفیت های کامل خود نرسیده است؛ باید کارهای بزرگی انجام دهد تا دیگر شاهد مشکلاتی در این زمینه نداشته باشیم.

آیت الله حسینی بوشهری بیان کرد: مساله نماز عید فطر بسیار مهم است که باید به آن توجه کرد، در  وجهه عینی در جهان اسلام، دارای اهمیت است، اگر تشکیکات در این مسئله ورود کند این شکوه را از بین می برد.

وی گفت: رویت هلال پایه بسیاری از اعمال عبادی است که از آن جمله می توان به مسئله تشریق و اعیاد و ماه های حرام و... اشاره کرد؛ در مسایل اقتصادی از جمله زکات فطره و صدقات مستحب در ایام و لیالی خاص، تغلیظ دیه و... مساله رویت هلال خود نمایی می کند.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: در مفاتیح برای هر رو زو شب و زمان خاص یک دعای خاص بیان شده است؛ باید در زمان و ساعات خاص اعمالی را انجام داد؛ زیارت ائمه معصومین(ع) در زمان های خاص دارای پاداش و ثواب بیشتری است که باید در این زمینه به مسئله رویت هلال نگاهی جدی داشت.

وی گفت: راه های اثبات هلال و مقارنه و تنظیم نجوم جدید و قدیم و علم نجوم و هیئت از جمله مباحثی است که باید دراین زمینه مورد واکاوی قرار گیرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha