پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 349413
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱
استاد توکل

درس اخلاق استاد توکل با حضور طلاب، اساتید و کارشناسان مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین  توکل در ابتدای این جلسه اخلاقی تصریح کرد: در ادامه مباحث گذشته ضمن ذکر برخی از ویژگی ها و بایسته های مسلمان ظاهری و مسلمان واقعی؛ بر زبان جاری ساختن شهادتین، تنها راه ورود به اسلام ظاهری عنوان شد.

وی افزود: بر اساس آیات و روایات نخستین ویژگی مسلمان واقعی امان ماندن دیگران از دست و زبان مسلمان ذکر شده است.

حجت الاسلام والمسلمین  توکل با تاکید بر این که منظور از دست، همان قدرت در عرصه‌های مختلف مالی، زبانی، عشیره‌ای و... است، ابراز داشت: مسلمان واقعی نه تنها از ابزارهای قدرتی خویش در ایذاء مسلمانان بهره نمی‌گیرد، بلکه آن را علیه هیچ انسان دیگری به کار نمی‌بندد.

وی با بیان این که بشریت از حضور مسلمان واقعی احساس امنیت می‌کند؛ یادآور شد: بسیاری از افعالی که انسان با آن مواجهه می‌شود، وجوب حفظ حرمت و حریم انسان دیگری را نیز تحت الشعاع خود قرار می‌دهد.

این استاد حوزه با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، اذعان داشت: آیه 23 سوره یونس، با به کارگیری تعبیر "يا أَيُّهَا النَّاسُ" تمام انسان‌ها، اعم از مسلمان و غیر مسلمان را مخاطب خویش قرار می‌دهد و می‌فرماید؛ بازگشت ظلم آدمی به خود انسان است.

وی با اشاره به تأکید خداوند متعال بر کمک رسانی به مخلوقات هستی، اظهار داشت: خداوند متعال با عنوان ساختن مخلوق، هیچگاه انسان و غیر انسان و مسلمان و غیر مسلمان را از این قائده استثنا ننموده است.

استاد توکل در ادامه مباحث خود ضمن اشاره به روایاتی متعدد، برخی دیگر از ویژگی‌های مسلمان واقعی را متذکر شد و اذعان داشت: با تأمل در روایات اسلامی در می‌یابیم که متأسفانه بسیاری از مسلمانان هنوز از دایره اسلام ظاهری به وادی مسلمان واقعی ورود نکرده‌اند.

 وی با اشاره به احادیث "لَا تَنْظُرُوا إِلَى طُولِ رُكُوعِ الرَّجُلِ وَ سُجُودِهِ فَإِنَّ ذَلِكَ شَيْ‌ءٌ اعْتَادَهُ .....‌"، "لا تَغتَرّوا بِصَلاتِهِم وَ لا بِصيامِهِم، فَإِنَّ الرَّجُلَ رُبَما لَهِجَ بِالصَّلاةِ و َالصَّومِ ...." و "لا تَنْظُروا اِلى كَثْرَةِ صَلاتِهِم وَ صَوْمِهِم وَ كَثْرَةِ الحَجِّ و َالْمَعروفِ وَ طَنْطَنَتِهِم بِاللَّيْلِ ..." از ائمه اطهار(علیهم السلام)، ابراز داشت: اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) همواره تأکید داشتند در شناخت مؤمن نباید تنها به زيادى نماز و روزه و حج و نيكى و وِرد و ذكر شبانه آن نگاه کرد، بلکه با عنوان ساختن عبارت "انْظُرُوا اِلى صِدْقِ الحَديثِ وَ اَداءِ الاَمانَةِ" می‌فرمایند؛ راستگويى و امانتدارى نشانه ایمان افراد است و باید به این دو مهم توجه نمود.

سخنران این مراسم با تأکید بر حفظ امانت در مکتب اهل بیت(علیهم السلام) را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: مؤمن کسی است که در حفظ امانت‌ها، اعم از الهی و انسانی کوشا بوده و تمام همت خود را برای صیانت از آن به کار گیرد.

استاد توکل در پایان سخنان خود حفظ و صیانت از بیت المال را از مهمترین مصادیق امانت داری عنوان کرد و با بیان این که پایبندی به عهد و تعهدات از مصادیق صدق به شمار می‌رود؛ اظهار داشت: علی رغم این که غیبت بازگویی رویدادهای صادر شده پنهانی است؛ ولی این مهم را هیچگاه نمی‌توان در دایره صدق قرار داد. صدق راستگویی است که انسان شرعا مجاز به گفتن آن باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha